בצבא הסבירו כי "ההורדה התאפשרה לאחר פעילויות מבצעיות משמעותיות של כוחות צה״ל בפיקוד הדרום במרחב צפון הרצועה, ולאחר נוהל קרב סדור שבוצע בשבועות האחרונים" והדגישו כי "צה"ל רואה ברכבת תשתית לאומית אסטרטגית חשובה למדינת ישראל וגורם מרכזי בהליך שיקום הנגב המערבי, על כן הושקעו כלל המאמצים בכדי לאפשר את חזרתה בצורה המיטבית והבטוחה ביותר".
עם תחילת המלחמה, ב־7.10.2023, נסגר קו הרכבת שבין אשקלון לשדרות מתוך חשש לירי ישיר לעבר הרכבת במקטעים שבהם המסילות חשופות לרצועת עזה. בחודש ינואר האחרון (2025) הוצבו קירות וקרונות מיגון מבטון לאורך הקו כדי לאפשר את פתיחת קו הרכבת, מתוך הבנה כי הרכבת מהווה תשתית לאומית וגורם מרכזי בשיקום הנגב המערבי.
בחודשים האחרונים פעלו כוחות צה״ל בפיקוד הדרום בצורה נרחבת בצפון רצועת עזה, במיוחד במרחב בית חאנון, הצופה על קו הרכבת. הודות לפעילות הכוחות, שהשמידו את תשתיות הטרור מעל ומתחת לקרקע, חיסלו מחבלים ומנעו את ניסיונות האויב להתבסס סמוך לגדר, המרחב איננו מצוי עוד תחת איום ירי ישיר.
כתוצאה מהשינוי בתמונת המצב הביטחונית, קרונות המיגון איבדו את נחיצותם, והיום הודיע צה"ל לרכבת ישראל כי בהתאם להערכת המצב ניתן להסיר את הקרונות. המהלך בוצע לאחר נוהל קרב מסודר והערכת מצב ייעודית בפיקוד הדרום והוא משקף את ביטחונם הגובר של תושבי האזור.
הסרת קרונות המיגון מאפשרת את הפתיחה המלאה של שתי המסילות, לאחר שאחת מהן הייתה סגורה עקב הצבת הקרונות – מה שהפחית משמעותית את תדירות הרכבות. בצה"ל מדגישים כי הרכבת מהווה תשתית מרכזית בהליך שיקום הנגב המערבי, ולכן הושקעו כלל המאמצים כדי להחזיר את הקו לפעילות מלאה, מיטבית ובטוחה.
המהלך מתבצע במקביל לצמצום צו השטח הצבאי הסגור בחודשים האחרונים ומהווה חלק ממאמץ כולל להחזרת תושבי העוטף לבתיהם, לחיזוק תחושת הביטחון ולשיקום מרקם החיים האזרחי ביישובי הנגב המערבי. בצה״ל הבהירו כי ימשיכו לפעול בנחישות כדי להבטיח את ביטחונם של תושבי האזור ולמנוע כל איום עתידי.
מתנועת "עתיד לעוטף" נמסר כי היא מברכת על החלטת צה"ל להסיר את קרונות המיגון ממסילת קו הרכבת של הנגב המערבי - קו הרכבת שדרות־צפונה. "מאז חודש פברואר, אז חזר הקו לפעילות חלקית לראשונה מאז המלחמה, אותם קרונות מנעו מתושבות ותושבי העוטף תחבורה ציבורית סדירה ובטוחה, כפי שמקובל בכל רחבי הארץ.
"קו הרכבת שדרות־צפונה איננו רק אמצעי תחבורה - הוא עורק חיים אזרחי. הוא מאפשר גישה לעבודה, ללימודים, לשירותים רפואיים, לתרבות ולפנאי, ומהווה מרכיב מרכזי בתהליך השיקום הכלכלי, החברתי והקהילתי של האזור.
"במהלך השנתיים האחרונות יזמה והובילה תנועת עתיד לעוטף מאבק עקבי להשבת קו הרכבת לתפקוד מלא . לאחר אירועי ה-7.10 הושבת הקו למשך כמעט שנה וחצי, ולאחר השבתו פעל באופן חלקי בלבד בשל קרונות המיגון. הסרת המיגון כעת מסמלת נקודת מפנה - התקדמות מקונספצית ההתגוננות שכשלה להבנה שאם בטוח לחיות בעוטף, בטוח לנסוע ברכבת".
עוד מסר מתנועת עתיד לעוטף: "כעת, יש להסיר את המחסום כבר בשבוע הבא ואנו דורשים מרכבת ישראל להחזיר במהירות את פעילות הרכבת לסדרה: להשיב את התדירות גם בסופי שבוע ובלילות, להרחיב את שעות הפעילות, ולהעניק לתושבות ולתושבי העוטף תחבורה ציבורית אמינה, נגישה ובטוחה - בדיוק כמו לכל אזרח ואזרחית במדינת ישראל.
"הסרת המיגון היא צעד חשוב, אך אינה סוף הדרך. זהו רק תחילתו של מהלך רחב לשיקום שגרת חיים אזרחית מלאה בעוטף. תנועת עתיד לעוטף תמשיך לפעול – כדי לוודא שיותר לא יחליטו עלינו בלעדינו ושהעוטף יהפוך לחבל הארץ הצומח והמשגשג ביותר במדינת ישראל".