"2,640 ילדים חיים היום בזכותנו"

כבר 30 שנה שארגון בטרם נמצא בלב השיח הציבורי בכל הקשור לבטיחות – והתוצאות מדהימות: ירידה של 58% במספר הילדים שנהרגים בתאונות בישראל. בריאיון מיוחד מספרת המנכ"לית אורלי סילבינגר על תפקיד

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
אורלי סילבינגר
אורלי סילבינגר | צילום: חן גלילי

ארגון בטרם פועל למען בטיחות ילדים בישראל ומקדם שינויים מערכתיים שמטרתם למנוע פגיעות בתאונות ביתיות, תאונות דרכים ובמקומות ציבוריים. הארגון מתמקד לא רק במודעות ובהסברה, אלא גם בפיתוח תוכניות חינוכיות, הכשרת אנשי מקצוע והטמעת נהלים סטנדרטיים במוסדות חינוך וברשויות המקומיות.

באמצעות מחקר וניתוח נתונים בטרם מלווה את משרד הבריאות והממשלה בפיתוח מדיניות לאומית שמבוססת על ראיות ומבטיחה שינוי אפקטיבי ברמות השונות של החברה. במסגרת פעילותו הארגון משמש גם כגורם מקצועי שמרכז ידע בינלאומי ומקשר בין כלל השותפים למען מטרה אחת: להפוך את הבטיחות לחלק אינטגרטיבי מהחיים היומיומיים של הילדים.

הארגון מייצר מפת דרכים לאומית, מייעץ לרשויות המקומיות, לומד מהעולם ומיישם את הידע בארץ, ובכך מבטיח שההשקעה בבטיחות תביא לתוצאה ממשית – פחות תאונות ופגיעות, יותר ילדים מוגנים ובטוחים.

הריאיון מתקיים חודשים אחרי המלחמה האחרונה מול איראן, וסילבינגר מצביעה על תופעה מדאיגה שתפתיע גם אתכם: דווקא אחרי סיום תקופות חירום נרשמת עלייה בתאונות בקרב ילדים. "במהלך המלחמה יש התכנסות משפחתית, ההורים עוטפים את הילדים והשגחת היתר אפילו מצילה חיים", היא מסבירה. "אבל מיד כשזה נגמר, כשקצת משתחרר הלחץ, רואים קפיצה חדה בפגיעות. ההורים עייפים, השגרה משתנה, יש סטרס מתמשך, ופתאום משהו קטן נשמט. זה קורה לכולנו".

שינוי תרבותי

על פי נתוני העמותה, בזמן מבצע עם כלביא (13.6־26.6) נהרגו שני ילדים מתאונות לעומת שבעה ילדים בממוצע באותה תקופת זמן בשלוש השנים שקדמו לה (2022־2024). לעומת זאת, בשבועיים שאחרי המלחמה (27.6־10.7) – תקופת שגרת חירום – שמונה ילדים מתו מתאונות, לעומת ארבעה בממוצע שמתו מתאונות באותה תקופת זמן בשלוש השנים שקדמו לה (2022־2024).

הסיפור של בטרם מתחיל ב־1995, ביוזמתה של ד"ר מיכל חמו לוטם, אז רופאת ילדים צעירה.

היא ראתה שוב ושוב ילדים שנפגעו בתאונות מיותרות ושאלה את עצמה: למה להגיע כל פעם מאוחר מדי אל חדר המיון? באותם ימים הצטרפה אליה גם סילבינגר, שעמדה בדיוק על פרשת דרכים בין קריירה בעולם החברתי להצעה מפתה בעולם העסקי. "חברה טובה חיברה בינינו ואמרה לי 'בדיוק מקימים משהו, אולי תצטרפי בינתיים'. נכנסתי ומאז לא יצאתי".

זאת דוגמה טובה להמחשת האתגרים הכלכליים והלוגיסטיים, התקציבים המוגבלים, החוסר במתקנים והיעדר מדריכים מיומנים – כל אלה מונעים מילדים רבים ללמוד שחייה בזמן הנכון. כדי להתמודד גם עם האתגרים הללו לצד אחרים, הארגון פיתח מודל עבודה אינטגרטיבי עם נתונים ומחקר מעמיק, תוך שיתוף פעולה עם משרדי הממשלה השונים.

"אנחנו פועלים כמין סטארט־אפ חברתי. מפתחים תוכניות, מיישמים ומנטרים את השפעתן לאורך זמן, כדי לוודא שכל השקעה בפתרונות בטיחות מייצרת שינוי אמיתי", היא מסבירה.

ואכן, הארגון אינו רק מיישם, אלא גם מלווה את הממשלה, מביא ידע בינלאומי, ומייצר מערך שמאפשר להטמיע את הבטיחות כחלק בלתי נפרד מהחיים של כל הילדים במדינה.

תגיות:
ארגון "בטרם"
/
בטרם לבטיחות ילדים
/
תאונות דרכים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף