תאונות הדרכים: 2025 היא הקטלנית ביותר ב-20 השנים האחרונות

2025 לקראת סיום, והדו"ח של עמותת "אור ירוק" מצביע על כך ש-388 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במהלך השנה עד כה. "אנחנו במקום האחרון באירופה

משה כהן צילום: מעריב אונליין
תאונת דרכים קטלנית בצפון | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

388 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בעשרת החודשים של שנת 2025, לעומת 373 בני אדם שנהרגו בתאונות בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 4% מתריעים בעמותת "אור ירוק" לקראת שבוע הבטיחות בדרכים, שיחל מחר (ראשון). ב"אור ירוק" התריעו כי עד כה, שנת 2025 היא הקטלנית והמדממת ביותר בכבישים ב-20 השנים האחרונות. מפילוח הנתונים עולה, כי 118 בני אדם נהרגו ברכב הפרטי מתחילת השנה. באותה תקופה: 109 הולכי רגל ו-98 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו מתחילת 2025.

עוד עולה מפילוח הנתונים, כי 79 אזרחים ותיקים, 52 נהרגים צעירים (עד גיל 19) ו-30 ילדים עד גיל 14 היו בין ההרוגים מתחילת השנת בתאונות דרכים.

הפגנה של אור ירוק נגד הקיצוץ בתקציב הבטיחות בדרכים
הפגנה של אור ירוק נגד הקיצוץ בתקציב הבטיחות בדרכים | צילום: מיכל פתאל, פלאש 90

מהפילוח גם עולה, כי 33 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים עם אוטובוסים, 13 נהרגו בתאונות במעורבות כלי רכב מסחריים, שבעה נהרגו בתאונות עם אופניים רגילים, שבעה נוספים נהרגו בתאונות עם קורקינטים חשמליים ושישה נהרגו בתאונות עם אופניים חשמליים.

בטיחות בדרכים - אילוסטרציה
בטיחות בדרכים - אילוסטרציה | צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

מהנתונים עולה, כי כ־40% מהתאונות הקטלניות וכ־60% מהתאונות החמורות בעשור האחרון התרחשו במרחב העירוני - נתונים המדגישים את הצורך בפעולה עירונית ממוקדת. הנתונים כוללים 42 ערים מתוך 56 שנכללו בתהליך של פרוייקט "עיר בטוחה", כאשר שלוש ערים שוחררו עקב השפעות המלחמה ו־11 ערים לא שיתפו פעולה.

בפסגת הדירוג ניצבות השנה הערים יבנה, אילת ועכו בקטגוריית הערים הגדולות: טבריה, כרמיאל ורמת השרון. בקטגוריית הערים הבינוניות ודימונה, אור יהודה וכפר יונה, ו־טירת הכרמל, מגדל העמק ואריאל בקרב הערים הקטנות.

במגזר הערבי הובילו טמרה, שפרעם ואום אל פחם בקטגוריית הערים הגדולות ו־עראבה, כפר קאסם ומנאר בקטגוריית הערים הבינוניות. בתחתית הדירוג נמצאות בית שמש, אלעד, ערד, אופקים, סחנין וכפר קרע, שנדרשות לחיזוק פעילות החינוך, ההסברה והניהול המערכתי בתחומן.

ברלב״ד מדגישים כי ערים בעולם שהובילו מהפכה בתחום, דוגמת לונדון ושטוקהולם, הצליחו להפחית את מספר הנפגעים הקשים באמצעות תכניות רב-שנתיות מתואמות, הפחתת מהירות כללית ל־30 קמ״ש, והצבת הולכי הרגל ורוכבי הכלים הקלים בראש סדר העדיפויות התכנוני. בהתאם לכך, מקדמת הרלב״ד את תכנית "עיר בטוחה" בשיתוף משרד התחבורה וקוראת לרשויות המקומיות לאמץ את העקרונות הללו ולפעול להאטת מהירות, להגברת הבטיחות בחצייה ולהפרדת תנועת משתמשי הדרך.

תגיות:
בטיחות בדרכים
/
משרד התחבורה
/
אור ירוק
/
הרלב"ד
/
תאונות דרכים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף