פורט נוקס היא חברת בת משפחתית של מד־פארק, חברה ותיקה הפועלת ב־30 השנים האחרונות ומעניקה שירותים לרשויות מקומיות. מתחם הכספות החדשני שהוקם כחלק מהתרחבות מחברת האם מנסה לתת מענה לחוסר הוודאות שנוצר אחרי שורה של שינויים בשוק הכספות הבנקאיות ולנוכח המציאות הביטחונית. לטענתו של הרבסט, מדובר בנהירה לא רק של לקוחות עסקיים, אלא גם לקוחות פרטיים שפוקדים במיוחד בשנה האחרונה את המתחם.
מוגנים בכל מצב
בימים של אי־ודאות ביטחונית, יותר אנשים בוחרים לשמור חפצים יקרי ערך במקום נפרד ומאובטח. על רקע המלחמה שהסתיימה וההסלמה בגבולות נרשמת עלייה ברכישות כספות ביתיות, לצד העדפה גוברת של פתרונות חיצוניים מקצועיים, שאינם תלויים בבנק. רמת האבטחה והתפעול גבוהה משמעותית מזו של כספת ביתית פשוטה, והגישה לנכסים נוחה יותר בהשוואה לאפשרויות מסורבלות או מוגבלות בבנקים.
“לפני המצב הביטחוני, הנתונים בישראל מדאיגים מאוד גם בכל הנוגע לפריצות”, מסביר הרבסט. “מבחינה סטטיסטית, כמעט כל בית ייפרץ בשלב כלשהו ב־20 השנים הקרובות. זו לא שאלה של אם, אלא של מתי. מעבר לכך, אנחנו רואים שבתים שבהם יש כספות נפרצים יותר. ייתכן שיש לזה סיבות של מודיעין פנימי או העברת מידע, אבל זו תופעה מוכרת: כשיש מה לגנוב, הפורצים יודעים בדיוק לאן להגיע.
“לא כל כספת נוצרה שווה”, מוסיף הרבסט כשאני שואלת אם גם הכספות הביתיות היקרות והכבדות ביותר מאובטחות. “יש מי שמפתח מיומנות פריצת כספות ביתיות במהירות - וזה לא רק עניין של מחיר. אם יש לכם פריטים בעלי ערך רגשי או כספי, כדאי לבדוק פתרון מקצועי ומאובטח. מעבר לכך, כשגופים כמו בנקים יוצאים מהתחום, חשוב למצוא אלטרנטיבה אמינה”.
פרטיות מלאה
במהלך הסבב האחרון עם איראן מספר הרבסט כי לקוח שהייתה לו כספת קטנה שדרג לכספת גדולה יותר והכניס אליה פריטים חשובים, כולל דובי קטן של בנו. “המקרה הזה מדגיש עד כמה חשוב להגן לא רק על נכסים בעלי ערך כלכלי, אלא גם על פריטים בעלי משמעות רגשית. גם התדמית של התחום משתנה. בעבר כספות פרטיות היו שמורות וסודיות, מיועדות בעיקר לבעלי הון. היום מדובר בשירות לגיטימי ומונגש לכלל הציבור, שבו אבטחה, דיסקרטיות וביטחון אישי הפכו לנורמה מקובלת”.
רוב הלקוחות משתמשים בכספותיהם באופן דיסקרטי לחלוטין. הכספות נפתחות בחדר נפרד, הלקוחות נהנים מפרטיות מלאה ואף אחד אינו יודע מה יש בפנים. יש בידוק בכניסה כדי להבטיח שלא יכניסו למתחם נשק או פריטים מסוכנים, אך מעבר לכך הלקוח חופשי להכניס מה שהוא רוצה. חלק מהלקוחות בוחרים לשתף את מנהלי המתחם בפרטים, אך ברוב המקרים הכל נשמר בסודיות מוחלטת, כחלק מהאמון שמייצר השירות.
“החוויה דומה למה שהיו רגילים אליו בבנק: הלקוחות נכנסים לחדר כספות מאובטח, יש תהליך כניסה מבוקר, והגישה לתאים מבוצעת בצורה מבוקרת ומפוקחת אבל באווירה נגישה, שירותית ומקצועית, שאין בה תחושת סרבול כמו בחלק מהשירותים הבנקאיים”.