הקו הסגול מגיע: אור בקצה מנהרת הפקקים במטרופולין תל אביב

הקו הסגול של הרכבת הקלה יתחיל לפעול ביוני 2028, יביא שינוי דרמטי במטרופולין תל אביב ויחבר 60 אלף משפחות למרכז העיר ולתחנות הרכבת הכבדות

משה כהן צילום: מעריב אונליין
מתווה הקו הסגול. צילום: נת"ע | צילום:
הקו הסגול
הקו הסגול | צילום: אבשלום ששוני

הקו הסגול מתחיל בבקעת אונו בשתי זרועות: אחת באזור קרית אונו, אוניברסיטת בר אילן וגבעת שמואל, והשנייה לאורך כביש 461, העובר באור יהודה ויהוד. ציר 461 צפוי להוות בעתיד "נתיבי איילון" מכיוון מזרח למרכז תל אביב.

תוואי הקו ממשיך דרך בית החולים שיבא, ציר אלוף שדה ברמת גן, חלק מדרך השלום בגבעתיים, ובהמשך דרך שכונות כפר שלם והתקווה, תחנת רכבת ההגנה, רחובות לוינסקי, העלייה, אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, ומסתיים בתחנת הרכבת סבידור.

"סטודנט בבר אילן יוכל להגיע בזמן קצר עם הרכבת לחוף הים בתל אביב ולחזור. עובד בשיבא המתגורר ברמת גן לא יצטרך יותר להגיע ברכב פרטי ולהיתקע בפקקים", הסביר ארי.

הקו הסגול, שאורכו כ-29 ק"מ, יכלול 49 תחנות ויהיה כולו בתוואי עילי. המהירות הממוצעת תעמוד על כ-20 קמ"ש בשלב הראשון, ותדירות הרכבות תהיה כל ארבע דקות בצירים הראשיים. הקו צפוי לשאת כ-70 מיליון נסיעות בשנה.

העלות המוערכת של הפרויקט עומדת על כ-11.7 מיליארד שקל. חלק מהעיכובים בפרויקט נבע מפינוי תושבים בכפר שלם, הפסקת עבודה של עובדים זרים במהלך המלחמה והארכת תוואי הקו הסגול בגבעת שמואל.

לזכיין שהקימו את הקו מובטח מענק של 20 מיליון שקל לכל חודש של הקדמת סיום העבודה, ואזהרה על קנס של כ-10 מיליון שקל לחודש במקרה של איחור.

לדברי ארי, הקו הסגול יאפשר קישוריות עם הקו האדום והירוק ועתידית גם עם המטרו. התוואי דורש תיאום עם תשע רשויות, חברת החשמל, תגידי המים, בית החולים שיבא ואוניברסיטת בר אילן. הקו יגיע לשני מרכזים רפואיים גדולים - שיבא ואיכילוב.

הקו הסגול
הקו הסגול | צילום: אבשלום ששוני

כיום עובדים בשטח כ-500 עובדים, רובם מומחים זרים, ובין היתר רתכים מפורטוגל לצור ריתוך המסילות. במקביל מוקם הדיפו הגדול בסמוך לצומת הטייסים, הכולל כ-10 ק"מ מסילות ומרכז בקרה שיכלול את הקווים האדום, הירוק והקו הסגול.

למרות השינוי המערכתי שהקו הסגול יביא, הוא מהווה רק חלק ממכלול פתרונות התחבורה במטרופולין תל אביב. הקו הירוק, שמתוכנן להתחיל חלקית ב-2029 ולפעול במלואו ב-2030, יתחבר למרכזי תל אביב ויתפצל לרמת החיל והרצליה פיתוח.

השלמת רשת הרכבות הקלות צפויה להקל באופן משמעותי על עומסי התנועה, אך הדרך למטרופולין חופשי מפקקים עדיין ארוכה.

תגיות:
תל אביב
/
מטרופולין
/
רכבת קלה
/
הקו הסגול
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף