מפחיד לצאת מהבית: זו העיר המסוכנת ביותר להולכי רגל בישראל

בעמותת "אור ירוק" פרסמו נתונים על הערים בהן מספר הולכי הרגל שנפגעו בחמש השנים האחרונות היה הגבוה ביותר | מתחילת השנה נהרגו 119 הולכי רגל בתאונות דרכים בכבישי הארץ

משה כהן צילום: מעריב אונליין
הולך רגל נהרג לאחר פגיעת משאית ברמת גן
הולך רגל נהרג לאחר פגיעת משאית ברמת גן | צילום: משה כהן,תיעוד מבצעי מד"א
3
גלריה

119 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2025 לעומת 110 הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים בתאריך המקביל בשנת 2024 – עליה של 8%. רובם המכריע של הולכי הרגל נהרגו בכבישים עירוניים (70%), מתריעים בעמותת "אור ירוק".

מפילוח הנתונים לפי ערים עולה, כי בת ים היא העיר שנפגעו בה הכי הרבה הולכי רגל בתאונות דרכים לכל 1,000 תושבים. התפלגות הולכי הרגל מבוססת על חמש השנים האחרונות (2024-2020) בהשוואה לכל 1,000 תושבים, בערים מעל 50 אלף תושבים.

בבת ים נפגעו 419 הולכי רגל בחמש השנים האחרונות – 0.65 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בהשוואה לכל אלף תושבים בכל שנה בממוצע.

תל אביב-יפו מדורגת במקום השני עם 1,366 הולכי רגל שנפגעו בחמש השנים האחרונות (הנתון הגבוה בארץ) – 0.58 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים בכל שנה בממוצע.

חיפה במקום השלישי עם 682 הולכי רגל שנפגעו בחמש השנים האחרונות – 0.47 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים בממוצע בכל שנה.

עפולה במקום הרביעי עם 143 הולכי רגל שנפגעו בחמש השנים האחרונות – 0.46 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים בממוצע בכל שנה.

עכו סוגרת את החמישייה הראשונה של הערים המסוכנות להולכי רגל עם 119 הולכי רגל נפגעים בחמש השנים האחרונות – 0.46 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים בממוצע בכל שנה.

בירושלים, העיר המאוכלסת ביותר בישראל, נפגעו 1,316 הולכי רגל בחמש השנים האחרונות (במקום השני אחרי תל אביב-יפו) אבל ביחס נפגעים לכל אלף תושבים נמצאת בירת ישראל במקום ה-20 בהיפגעות הולכי רגל בתאונות דרכים עם 0.27 נפגעים לאלף תושבים.

ב"אור ירוק" ציינו עוד, כי בחינת הערים הגדולות מהחברה הערבית מעלה, כי הן נמצאות בתחתית הערים המסוכנות להולכי הרגל.

ברהט (מקום 34) נפגעו 54 הולכי רגל בחמש השנים האחרונות – 0.14 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים בממוצע בשנה.

באום אל פחם (מקום 36) נפגעו 36 הולכי רגל בחמש השנים האחרונות  - 0.12 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים בממוצע בשנה.

בנצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, נפגעו 36 הולכי רגל בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות – 0.09 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים בממוצע בשנה.

מבין הערים החרדיות, בני ברק נמצאת במקום ה-13 במדד הערים המסוכנות להולכי רגל – 393 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות, 0.36 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים בממוצע בשנה.

ביתר עלית במקום ה-31 עם 58 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות -0.18 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים בממוצע בכל שנה.

מודיעין עלית במקום ה-37 עם 40 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות -0.10 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים בממוצע בכל שנה.

עוד עולה מפילוח הנתונים, כי 48 הולכי רגל ותיקים (65+) נהרגו בתאונות דרכים אשתקד, לעומת 36 הולכי רגל ותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 – עליה של 33%.

הולכת רגל נהרגה מפגיעת אוטובוס בגבעת שמואל
הולכת רגל נהרגה מפגיעת אוטובוס בגבעת שמואל | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

בולטים לרעה היו אזרחים ותיקים בגילאי 85 ומעלה  - 13 הולכי רגל בגילאי 85 קיפחו את חייהם כאשר הלכו ברגל בשנת 2024.

ב"אור ירוק" התריעו עוד, כי 22 ילדים עד גיל 14 נהרגו כאשר הלכו ברגל בשנת 2024, שניים יותר מאשר בשנת 2023. בקרב קבוצת הילדים בולטים לרעה הילדים בגילאי 4-0,  כאשר 13 מהם נהרגו בשנת 2024.

ב"אור ירוק" גם מתריעים, כי 44 הולכי רגל מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים אשתקד, לעומת 23 הולכי רגל מהחברה הערבית שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 – עליה של 91%. חלקם של אזרחי החברה הערבית באוכלוסייה נאמד בשיעור של 21% ואליו חלקם בהולכי הרגל ההרוגים נאמד בשיעור של 36% - גבוה ב-71% יותר מחלקם באוכלוסייה.

72 הולכי רגל מהחברה היהודית וארבעה הולכי רגל "אחרים" נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024.

89% מהציבור חוששים להיות מעורבים בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים. כך עולה מסקר שערך עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות".

מפילוח התשובות עולה, כי 54% מהציבור דיווחו שהם חוששי במידה רבה ומידה רבה מאוד להיות מעורבים בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים. 23% השיבו,כי הם חוששים במידה בינונית, 12% נוספים – במידה מועטה מאוד ורק 5% השיבו כי הם כלל אינם חוששים.

עוד עולה מהסקר, כי 74% מהנשאלים טענו, כי הם בעד הורדת מהירות הנסיעה באופניים וקורקינטים חשמליים.

מהירות הנסיעה המותרת היא 25 קמ"ש. מהסקר עולה, כי רק 7% התנגדו להורדת המהירות.

69% מהנשאלים טענו, כי נתקלו בקורקינטים שיתופיים זרוקים על המדרכה, או שחנו במרכז המדרכה, באופן שהפריע להולכי הרגל. לעומתם, 31% טענו כי לא נתקלו בתופעה הזו.

תאונת דרכים במעורבות קורקינט חשמלי
תאונת דרכים במעורבות קורקינט חשמלי | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

כאשר המשתתפים בסקר נשאלו מה היא הדרך היעילה ביות רלצמצם את מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים – התשובות היו:

41% טענו, כי שיפור תשתיות וסלילת שבילי אופניים ייעודיים; 22% הצביעו על הגברת האכיפה; 20% מאמינים כי החמרת הענישה היא הדרך, 9% הצביעו על החינוך, 4% טענו כי הגברת ההסבר הוהחינוך היא הדרך ו-4% נוספים אינם יודעים.

מהסקר גם עולה, כי 76% מהנשאלים טענו, כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה רוכב אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים, מבצע עבירת תנועה. רק 15% מהנשאלים דיווחו כי לא ראו רוכב שמבצע עבירת תנועה ו-9% השיבו כי הם אינם יודעים.

עוד עולה מהסקר, כי רק 24% מהנשאלים דיווחו,כי ראו רוכבים עם קסדה לראשם בשנה האחרונה. 44% טענו, כי ראו רוכבים שלא חבשו קסדה ו-27% טענו שחלק כן חבשו וחלק לא חבשו.

כאשר נשאלו האם כהורה תרשה לילדיך לרכב על אופניים וקורקינטים חשמליים – 64% מהנשאלים טענו כי לא ירשו לילדיהם לרכב על כלים חשמליים. רק 13% טענו, כי יסכימו ויאפשרו לילדיםה לרכב על כלים חשמליים.

לאור עבירות התנועה הרבות שרוכבים ביצעו ולאור תחוש החשש וחוסר הביטחון, רוב הציבור (74%) מאמין כי יש לקיים אכיפה באמצעות מצלמות, ל-14% אין דעה רק 12% מתנגדים.

מהסקר גם עולה, כי 67% מהציבור לא מתנגד להוצאת כלים חשמליים מחוץ לחוק ו-49% אף הביעו תמיכה. לעומתם, 33% התנגדו ו-18% לא הביעו עמדה.

"רכיבה אל אופניים או קורקינטים חשמליים לא חייבת להיות מלווה בביצוע של עבירות תנועה וצפוף על החוקים", התריע מנכ"ל "אור ירוק" עו"ד יניב יעקב – "תוצאות הסקר מלמדות שהציבור חושש מאו דלהיפגע מאופניים או קורקינטים חשמליים והוא דורש אכיפה והסדרה של התחום. כולנו חשים בחוסר ביטחון כאשר רוכב לידנו במדרכה או בכביש אדם על אופניים או קורקינטי חשמלי וזה לא חייב להיות ככה".

במחקר שבוצע בחודש יולי, כסקר אינטרנטי, השתתפו 500 גברים ונשים בגילאי 20 ומעלה, ערבים ויהודים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה עומדת על 4.4%.

תגיות:
אור ירוק
/
תאונות דרכים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף