ירושלים משלמת את המחיר הכלכלי: "זו פגיעה- לא התמוטטות"

ההזמנות במסעדות הצטמצמו, קבוצות מהססות להגיע לסיורים ובבתי המלון חדרים רבים נותרים ריקים: הבירה שוב סופגת את המחיר הכלכלי של המצב הביטחוני.

אייל לוי צילום: עדי אבישי
מעריב אונליין
מעריב אונליין | צילום: מעריב אונליין

"המותג ירושלים חזק מהמותג ישראל. לכן צריך לשים את ירושלים במרכז", אמר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת בדיון שנערך בשדולת התיירות של הכנסת במהלך מבצע צוק איתן. "כל המשבר האחרון כמעט לא ראיתם את ירושלים בכותרות. אני מאמין שירושלים וישראל תצאנה מחוזקות מהמשבר הזה".

למרות האופטימיות של ראש העיר, ואף שהיא אכן כמעט לא הייתה בטווח טילי חמאס במהלך הלחימה בעזה, גם ירושלים ספגה מכה קשה בתיירות הנכנסת בעקבות המבצע. נכון, ישראלים נוטים לשכוח מהר, ולחזור לשגרה אפילו מהר יותר, אבל בזמן שירושלים עוד לא סיימה ללקק את פצעי מבצע צוק איתן, נפלו עליה בשבועות האחרונים מה שנראה כסימנים ראשונים של אינתיפאדה.

רחובות זועמים, פיגועי דריסה ומתיחות שיא בהר הבית. עכשיו העיר המובילה בתיירות בישראל מגלה שהתיירים לא ממש באים בהמוניהם. "חודשים יולי ואוגוסט היו נוראים מכיוון שלא הייתה תיירות פנים", מספר השף אסף גרניט, בעליה של המסעדה המצליחה והמדוברת "מחניודה", שנמצאת, כפי שמרמז שמה, סמוך לשוק מחנה יהודה בבירה.

"המצב התחיל להתעורר לקראת אוקטובר ונובמבר, אלה חודשי סוף השנה שבהם באים המון תיירים, ולכן ההאטה כעת מורגשת, בטח בעיר שבה המסעדנות נשענת על תיירות. אני לא חושש, כי אנחנו עובדים קשה כדי לעמוד בזה, אבל לא קל לבשל, לשמח ולארח אנשים כשאתה כל הזמן מתמודד עם הדברים האלה".

גם הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים אילנית מלכיאור מסרבת להיכנס למרה שחורה. "היו לי לא מעט שיחות עם אנשים מהתחום", היא מספרת, "עובדה, הם ממשיכים לעשות עסקים. אומרים 'ידענו עליות, ידענו ירידות'. זמני ההתאוששות  בשנים האחרונות הוכיחו דווקא שהם יותר קצרים. אלה לא שנות האינתיפאדה שהייתה בהן התרסקות. אף אחד לא מדבר היום על מחיקת הענף. ראש העיר אמר 'מורידים טיפה את הראש, כי יש גלים'".

"יש סוג של ירידה בכמות הבאים", מספר אריאל זכאל, מבעלי מסעדת "ששון ושמחה", שחוגגת עכשיו שנה במתחם, "הסיבה מורכבת משלושה דברים: מזג האוויר, מה שקורה מסביב והירידה של אחרי החגים. אני מאמין שלהתלקחות באזור יש השפעה, מה גם שירושלים היא עיר של סולידריות. גם מה שלא קורה פה - אוטומטית משאיר את הקהל בבית".

לפני כשבועיים הודיעו מספר בתי ספר בתל אביב על ביטול טיולים לירושלים בעקבות המצב, ומדריך הטיולים הוותיק דביר סורמלו מודה שגם הוא חש שקבוצות מעט חוששות להגיע לסיורים בעיר. "באינתיפאדה השנייה בתחילת שנות האלפיים עבדתי כרכז טיולים של גוף מוביל בעיר", הוא מספר, "אני יכול לומר שהפכתי למומחה הגדול בארץ לביטול טיולים. לא רואים את זה עלי, אבל היו שנות רעב בירושלים. היו רגעים שהייתי אומר לעצמי 'אני יורד העירה' והצל שלי אמר 'תסתדר בלעדי'.

איך ייראה העתיד הקרוב? זה תלוי כמובן בחדשות ובשאלה אם המצב יירגע או יחמיר. וזה תלוי כמובן גם את מי שואלים. בשבוע שעבר נערכה בלונדון תערוכת התיירות הגדולה בעולם. גם ישראל שלחה משלחת, שבראשהעמד שר התיירות עוזי לנדאו, ואנשיה ניסו לעניין את העולם בחופשה בישראל.

"לא ראינו התנפלות על ישראל", מגלה מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים אריה זומר, "הביתן שלנו לא היה עמוס באנשי מקצוע שבאו להתעניין. אם המצב הנוכחי יימשך - לא יהיה טוב. ממוצע תפוסת החדרים בבתי המלון בשנה נורמלית עומד על 67%, כרגע הוא נמוך, בסביבות  40% . כשנגמר מבצע צוק איתן היינו אמורים להירגע איזה חודש ולהתחיל לחזור לנתונים רגילים, זה לא קורה. לפחות עד סוף פברואר, תחילת מרץ, המצב לא מזהיר".

מנגד מלכיאור מתארת תמונת מצב מעט שונה: "ישבו איתי ביריד בלונדון חמישה סוכנים מגרמניה, ספרד ואנגליה, ולא עלתה כלל השאלה הביטחונית. הם לא אמרו 'בואי נחכה עם ההסכמים עד שיירגע המצב'. הם אמרו, 'בואי נסגור עכשיו את העסקה', וזה כולל חברה גדולה בגרמניה שהולכת על קמפיין מאוד משמעותי לשיווק ירושלים בטלוויזיה".

מלכיאור שואבת עידוד מכנס יזמים ומלונאים שנערך לאחרונה בירושלים, ובו הביעו חלק ניכר מהמשתתפים את כוונתם להקים בתי מלון בעיר בעתיד הנראה לעין. רשתות בינלאומיות מובילות, ובהן איביס, ארבע העונות ומריוט, הביעו התעניינות בהקמת בתי מלון בעיר, בסדר גודל של 5,000 חדרים. "באים אנשים מעולם המלונאות או חבר'ה יוצאי צבא", מספרת מלכיאור, "וכולם רוצים להיות בעסק. מאז הכנס יש לי שלוש בקשות להקמת אכסניה בעיר".

תגיות:
העיר העתיקה
/
תיירות בירושלים
/
דביר סורמאלו
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף