זיכרון ואחריות בגרמניה: יש או אין אשמה קולקטיבית?

הפילוסופית היהודייה־גרמנייה חנה ארנדט והוגי דעות נוספים הציבו שאלה לא פשוטה לאחר מלה"ע השנייה אשר נסובה סביב נושא האומה המודרנית הנושאת באחריות קולקטיבית

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
יהודים מורדים מהרכבת באושוויץ. השבוע מציין העולם את יום השואה הבינלאומי
יהודים מורדים מהרכבת באושוויץ. השבוע מציין העולם את יום השואה הבינלאומי | צילום: ארכיון יד ושם

השואה, מעבר להיותה אירוע טראומטי בעל מאפיינים יחודיים שהבדילו אותה מאירועים אחרים, היא מעל לכל שוק תרבותי.

בצל קביעה זו, הפובליציסטית היהודייה־גרמנייה חנה ארנדט (מחברת 'המצב האנושי') והוגי דעות נוספים, הציבו שאלה מורכבת לאחר מלה"ע השנייה ואשר נסובה סביב האחריות הגרמנית הקולקטיבית לנושא השואה.

עוד סירבה לקרוא באופן מפורש למשתפי הפעולה עם הנאצים 'פושעי מלחמה': "הם, שהיו הסייענים המוצלחים ביותר, באמת לא ידעו מה הם עושים ולא עם מי הם מתעסקים", ציינה, והוסיפה כי קביעות והאשמות מעין אלו רק יעניקו ניצחון מיותר לעבודת התעמולה הגרמנית.

באמירה שנוייה במחלוקת, הסבירה: "במכונה המאסיבית של רצח המוני אדמיניסטרטיבי, כל המשתתפים הישירים והבלתי ישירים הם אשמים. במצב בו כולם אשמים, אף אחד לא יכול לעמוד לדין".

ארנדט סתרה את התיאוריות לפיהן "האופי הגרמני הלאומי" - אשר מורכב לכאורה ממאפיינים אנטי-דמוקרטים, אגריסיביים, חסרי הומור - ו/או ספקולציות לגבי התפתחויות מסוימות בהיסטוריה הגרמנית הולידו את הנאציזם. במקום זאת, פנתה לתופעת ה"בורגנות" אותה פרשה כטרנסופרמציה שעבר "איש המשפחה", הממלא את חובותיו האזרחיות ונוטל באחריות למתרחש בחברה, והפיכתו ל"אדם הבורגני" - זה שאכפת לו רק מעצמו והוא משולל "ערכים אזרחיים".

בתוך כך, קישרה הפילוסופית בין צייתנות לתנאים כלכליים: "לטובת הפנסיה שלו, ביטוח החיים, בטחון אשתו וילדיו, האדם הבורגני מוכן להקריב את אמונותיו וכבודו האנושי. אדם כזה מעוניין למעשה רק בדבר אחד והוא הפטור מאחריות. הוא אמור להיות מתפקד, לא יותר מזה", כך לדבריה.

ארנדט סירבה לראות את השואה כתופעה "גרמנית", אף על פי שלא זיכתה מכלל אשמה את האומה בה גדלה והתחנכה. לדבריה, יש לשים את הדגש על פוטנציאל הרשע באדם, ולהבין למה הוא מסוגל, כ"תנאי מוקדם לכל חשיבה פוליטית מודרנית".

"בשבילי, זה היה העם הגרמני"

מעבר לכך, אמרי דחה את הטענות בנוגע לאי-הידיעה של הגרמנים באשר לזוועה שהתרחשה במחנות, ותקף: "הם הריחו את ריח השריפה ממחנות השמדה הסמוכים כפי שאנחנו הרחנו, וחלקם לבשו בגדים שנבזזו מהקורבנות רק יום קודם לכן ברמפות הסלקציה".

עוד הוסיף וגינה את הפילוסופים ה"מוסריים", כפי שכינה אותם, ששללו את נושא הכימות; כאשר הוא נדרש לחשב את כמות הגרמנים ה"טובים" לעומת "האדישים", סיכם אמרי: "בין אם רציתי ובין אם לא, הפנמתי את רעיון סטטיסטיקת האשמה הקולקטיבית, ואינני יכול להוריד את המשא הזה מכתפיי. אני חי איתו בעולם שהכריז על חפותם הקולקטיבית של הגרמנים".

בצד השני, יוהאנס בכר, שר התרבות של גרמניה המזרחית, יצא באמירה בלתי מתקבלת על הדעת וטען ש"מה שעשו ליהודים עשו לנו (הגרמנים)", בניסיון - אולי - לתת ביטוי לעוצמת הטובענות של המשטר הטוטליטרי. אבל, בעוד שהדיכוטומיה בין אשמה לאחריות הלכה והתרחבה יחד עם הפער שנפתח בין המרחב הפרטי לציבורי, איש אינו יכול לשפוט ניצול שואה שיגיד כי איננו מכיר בגרמנים, כיוון שהם רצחו את הוריו.

תגיות:
שואה
/
פילוסופיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף