הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

עו"ד ארז קרט מייסד צוואה חסינה™: "אם אדם נפטר מבלי שערך צוואה, עיזבונו שזה בעצם כל רכושו, קרי כספים, נדל"ן, מיטלטלין, עסקים, חברות, בקיצור כל הזכויות החוזיות ,הקנייניות והרוחניות שלו (זכויות יוצרים) יחולק בין קרובי משפחתו, בהתאם לכללי חלוקה ברורים שנקבעו בחוק הירושה."

על מנת להקל על הציבור, פיתח עו"ד ארז קרט מחשבון ירושה על פי חוק הירושה הישראלי, שניתן להורדה למכשיר הסלולרי בחינם בחנות אפליקציות של גוגל – לחצו כאן להורדתו.
לחילופין ניתן להשתמש גם בגרסת הווב של מחשבון ירושה בחינם – לחצו כאן להגעה למחשבון ירושה.

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

הורים לילדים קטינים
משפחה ישראלית ממוצעת זוג הורים ושלושה ילדים, אב המשפחה נפטר באופן פתאומי, מה קובע החוק ? כיצד מתחלק עיזבונו ?
במקרה כזה עזבנו מתחלק שווה בשווה בין האלמנה (אשר מקבלת 50%) לבין שלושת הילדים (אשר אף הם מקבלים 50%).
זאת אומרת שכרגע לצורך הדוגמא נתייחס רק לדירת המגורים של בני הזוג, ולא לשאר העיזבון. כתוצאה מצוואת ברירת המחדל שותפים בדירת המגורים, האלמנה שיש ברשותה 75% מהבית ושלושת הילדים שמחזיקים 25% משווי דירת המגורים.

בעצם האלמנה נשארה עם ילדים קטינים (הלכה למעשה 25% מהרכוש שייך לילדים). ומכיוון שיש קטינים שיש להם בעלות על דירה המגורים של בני הזוג כעת, לא ניתן למכור אותה אלא באישור בית משפט לענייני משפחה בלבד וחייבים להסביר ולשכנע את בית המשפט כיצד ישמר חלקם של הילדים. 
מיותר לציין כי על דירה כזאת גם לא ניתן יהיה לקחת משכנתא רגילה ובטח לא משכנתא שניה.

שיקול הדעת של אדם בוגר בגיל 18
יתרה מזאת נשאלת השאלה המתבקשת מה שיקול הדעת של אדם בוגר בגיל 18 בקשר להתנהלות כספית ? הלוא הם יקבלו 25% מעיזבון הורה שנפטר בגיל 18, מכל הכספים החסכונות. האם הם ידעו לכלכל את צעדיהם הכלכליים נכון בגיל 18? סביר להניח שלא והכסף הזה ירד לטמיון. 
עו"ד קרט מציין שרבים מלקוחותיו מבקשים לשמור את חלקו של כל ילד בנאמנות עד הגיעו לגיל מבוגר יותר בין 24 ואף 28.

הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות
אסור לשכוח שגם ילד "טוב" שלא התכוון לממש את החלק שלו ולזרוק את ההורה מהדירה, אפילו לא חולם על זה, יכול להיקלע למצב של חובות ו/או פשיטת רגל ואז הנושים יבקשו לממש את חלקו בדירה לטובת החובות שלו. מה שיגרור בקשה של הנושים לבית המשפט לפירוק שיתוף בדירת המגורים של הורים ומכירתה בכינוס נכסים.

מוות של שני הורים יחדיו – מי יטפל בילדים ? מי ישמור על רכוש הילדים?
עו"ד קרט מסביר שהכלי הנכון ביותר לשמור על הנכסים עבור הקטינים הוא שימוש בנאמנות בצוואה.
הקמת הנאמנות בצוואה נעשית באמצעות מתן הוראות מדויקות בתוכן הצוואה עצמה, ביחס להקמת הנאמנות, משך הנאמנות, מטרות הנאמנות, זהות הנאמן שינהל את הנאמנות עבור הילדים הקטינים ובאיזה גיל יכלו לקבל את נכסי הנאמנות לידיהם

לגבי הטיפול בילדים, ראשית חשוב להבהיר ילדים הם לא רכוש שמורישים למישהו וההוראה שתתנו בצוואה מחייבות אישור של בית משפט לענייני משפחה שיבחן מהי טובת הילדים לאותה עת בה צריך לקבוע היכן ואצל מי יגדלו.

אבל וזה אבל מאוד חשוב, רצון ההורים כפי שהוא בא לידי ביטוי בצוואתם יהווה שיקול משמעותי ואפילו מכריע. דרך נוספת היא שימוש במסמך הבעת רצון, שזה בעצם מסמך משפטי המאפשר להורה של קטין, לציין מי יהיה האפוטרופוס שיחליף אותו בעתיד. אם יתנהל הליך למינוי אפוטרופוס יהיה על בית המשפט לבחון את המסמך ולתת לו משקל אך ההכרעה הסופית נתונה לבית המשפט.  

הדוגמא של הטרגדיה של משפחת בירן מאסון הרכבל (איתן בירן) ממחישה את חשיבותה של עריכת צוואה בנסיבות בהן הם שהו זמנית באיטליה. אילו היו ההורים עורכים צוואה ובה היו מביעים את רצונם שבנם יגדל בישראל או באיטליה הייתה לבית המשפט אפשרות קלה יותר להכריע.

חשוב לציין כי כלי נוסף הכרחי ומשלים לצוואה הוא ייפוי כוח מתמשך, שמאפשר לאדם לקבוע מראש כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו, כאשר הוא לא יוכל לקבל עוד החלטות בעצמו. למידע נוסף והכנת ייפוי כוח מתמשך באופן מקוון ובאמצעות בינה מלאכותית – לחצו כאן.

להקדים תרופה למכה  - הפתרון השלם והמשתלם: צוואה חסינה™
עריכת צוואה (תכנון עיזבון) נחשב באופן מסורתי למורכב, מפחיד ויקר. אבל – יש חלופה שמאפשרת לרבים ליצור בקלות ובעלויות סבירות צוואה תקפה מבחינה חוקית ואמינה מאוד.

היא נקראת: צוואה חסינה™.
כעורך דין לענייני ירושה שתחום הליגלטק (יישום טכנולוגיה בעולם המשפט ובעבודת עורכי הדין) יקר ללבו של עו"ד ארז קרט, הוא לקח על עצמו לבנות מערכת טכנולוגית מתקדמת, משולבת בבקרה של עורך דין לענייני ירושה, ונקראת צוואה חסינה™. המערכת מבוססת על הניסיון הרב שצבר בתחום דיני הירושה כדי שכל אחד יכול להשתמש בה כדי ליצור צוואה בלווי עו"ד שמתמחה בדיני ירושה.

בתהליך הזה מוטמעים בצוואה מנגנונים חכמים ויצירתיים למניעת סכסוכים בין יורשים ובמשפחה בכלל. 
התוצאה המתקבלת- הצוואה ברורה ומדויקת ובכך נמנע סילוף רצון המצווה, ככתוב רצונו של אדם כבודו.

כספת סייבר™ חלק אינטגרלי מצוואה חסינה™
מערכת צוואה חסינה™ מאפשרת בקלות את שילוב כספת סייבר™ בתוך הצוואה כחלק אינטגרלי מהמערכת. כאמור כספת סייבר™ היא שירות ירושה דיגיטלי מתקדם המבוסס על פלטפורמה מקוונת, מאובטחת ,אשר מאפשרת לבעלים שלה, לאחסן בתוכה בצורה מסודרת ובטוחה את כל המידע החשוב להם, לרבות פירוט כלל הנכסים שבבעלותם, הן המוחשיים והן הדיגיטליים. כספת סייבר™ ניתנת לעדכון על ידי הבעלים שלה בכל רגע נתון באופן מקוון וללא תלות בגורם חיצוני כלשהו. תוכנה ייחשף רק בבוא היום - קרי ליורשים על פי צוואה רק לאחר אחרית שנותיהם ו/או למיופי כוח על פי ייפוי כוח מתמשך רק לאחר שבעלי הכספת איבדו את כשירותם.

לסיכום 
צוואה חסינה™ מספקת פתרון מלא ואמין במחיר שווה לכל נפש:

  • מוודאת שרצון המצווה יתקיים.
  • מונעת סכסוכים.
  • מונעת סכנה של ביטול הצוואה.
  • מאפשרת עדכון מצב הנכסים בקלות, ללא צורך בעריכת מחדש באמצעות שילוב כספת סייבר™. 
  • חסכונית.
  • זמינה.
  • נוחה לשימוש ונגישה מכל מקום וזמן.

לאתר צוואה חסינה™ -  www.immunewill.co.il  
לאתר כספת סייבר™ - www.cybervault.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר