פרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בחיפה על משיכת ראיות מתיק רצח הנידון בפניו, לאחר שהמשטרה חרגה מצו האזנת סתר, והשיגה את הראיות בניגוד לדין.

התיק המדובר הוא כתב אישום שהוגש באוקטובר 2021 בגין הרצח הכפול בטול כרם של האחים שאפע ופלאח אבו חוסין, אזרחי ישראל מבקה אל גרבייה שעברו להתגורר עם אביהם במערב השומרון על רקע סכסוך עקוב מדם בן מספר שנים עם משפחת אבו ג'ודה מבקה אל גרבייה.

בבירור שערך מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה עלה כי במהלך חקירת המקרה הותקן אמצעי להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים במכשיר קצה של אחד החשודים בתיק, אשר נגדו לא הוגש כתב אישום. אותו אמצעי ביצע פעולות העולות כדי חיפוש סמוי (העתקת מידע אגור במכשיר), פעולה שחורגת מהצו שהוענק להאזנת סתר.

אותו מידע שנאסף בדרך של חיפוש סמוי הועבר לגורמים נוספים במשטרה. על יסוד אותו מידע חורג התבקש והתקבל צו שיפוטי, אשר הסמיך את המשטרה לבצע פעולת חקירה נוספת שהניבה תוצרים ראייתיים. אותם תוצרים הוכנסו לתיק החקירה, הוטחו בפני החשודים בחקירתם ואף הוגשו לבית המשפט כמוצג.

תוצאות בירור הבדיקה הועברו לפרקליט המדינה, עמית איסמן, שהורה על משיכת הראיה שהושגה לאלתר, ויידוע ההגנה ובית המשפט בדבר הפגם בהשגת הראיה.

מאז פברואר 2022 נבדקו בפרקליטות 27 תיקים בהם נעשה שימוש באמצעים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, הכוללים חדירה למכשירי קצה. על אף שבחלק מהמקרים נתגלה כי הרוגלות אספו פרטי מידע עודפים, החורגים מגדרי המותר במסגרת האזנת הסתר, קבעה הפרקליטות כי לא נעשה כל שימוש ראייתי או מודיעיני במידע החורג מגדרי המותר. זהו המקרה הראשון שבו נחשף שימוש ראייתי במידע עודף שנאסף שלא כדין במסגרת השימוש ברוגלות.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בדיון שהתקיים היום בבית משפט המחוזי בחיפה, הורתה פרקליטות המדינה על משיכת ראייה בתיק רצח כפול המתנהל בפניו. מדובר בחריגה שהתגלתה לאחרונה ובתיאום עם הפרקליטות הוחלט על הסרת הראייה ממארג הראיות כנגד הנאשם במסגרת כתב האישום שהוגש נגדו ועדיין מתנהל כתיק רצח כפול בבית המשפט. יודגש כי משטרת ישראל תמשיך להלחם בפשיעה החמורה, במסגרת החוק והסמכויות המוקנות לה".