חברת אלפא דורשת מרשות שדות התעופה לפתוח בחקירה באשר להתנהלותן של ענקית הדיוטי פרי, ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה את חנויות הקוסמטיקה והטבק בנתב"ג ושל חברת היינמן. זאת, בשל טענה לקנוניה לכאורה במכרז להפעלת הדיוטי. במכתב ששלחה לרשות שדות התעופה, מזכירה אלפא את פסק הבוררות בעניין, וכן פסק דין של בית המשפט המחוזי.

סיבה לדאגה בהייטק? דוח חדש חושף ירידה דרמטית בגיוסי ההון

על פי המכתב, היינמן וג'יימס ריצ'רדסון קיימו באפריל 2013 פגישה משותפת, שבועות בודדים לפני המועד הקבוע להגשת הצעות במכרז הדיוטי פרי. לצורך הפגישה, טסה בעלת השליטה בג'יימס ריצ'רדסון, גב' אוולין דנוס, מבאזל להמבורג, ויו"ר פעילות הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון, מר גארי סטוק, טס מתל אביב להמבורג. הפגישה התקיימה בדלתיים סגורות במשך לא פחות מחמש שעות והמשתתפים בה התעלמו מעצת עורכי דינם ועובדיהם הבכירים לערוך רישום כתוב בדבר תוכן הפגישה.

"כאשר נחקרו בהליך הבוררות בחקירה נגדית, תחת אזהרה, נציגי היינמן וג'יימס ריצ'רדסון, אלו הודו במפורש, כי במהלך הפגישה באפריל 2013 דנו ב"סיכונים של הצעות יתר במכרזים לחברות משפחתיות כמו היינמן וג'יימס ריצ'רדסון", נטען במכתב.

עוד נכתב, כי "כשבועיים בלבד לפני מועד הגשת ההצעות למכרז ויום אחד בלבד לפני שהתקבלה ההחלטה במיזם המשותף של אלפא והיינמן על מחיר ההצעה, התקיימו שיחות טלפון חשאיות בין מר סטוק, בכיר בג'יימס ריצ'רדסון ובין מר גונאר היינמן, בכיר בהיינמן. התקשרות זו, אופיה החשאי, כמו גם העובדה שגם גארי סטוק וגם גונאר היינמן סיפקו מידע כוזב אודותיה בעדויותיהם בשבועה, מוכיחים כי מידע מרכזי על הצעות המחיר הוחלפו בין היינמן לג'יימס ריצ'רדסון ערב מכרז 2013 ומוכיחים, יחד עם ראיות אחרות, את הקנוניה בין היינמן לג'יימס ריצ'רדסון".

 חברת אלפא מוסיפה, כי "היינמן וג'יימס ריצ'רדסון רקמו עסקה סודית מאחורי גבה של רשות שדות התעופה שתאפשר להיינמן לרכוש את כל הפעילות של ג'יימס ריצ'רדסון בישראל", וכן כי "ב-2017 ניסו היינמן וג'יימס ריצ'רדסון לדחוף את רשות שדות התעופה להעניק להן את הזיכיון להפעלת חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג ללא מכרז".

במכתב נטען כי חברת אלפא סיפקה לרשות שדות התעופה ראיות מפורטות כגון "תיעוד הפגישות בין בכירי היינמן וג'יימס ריצ'רדסון באפריל 2013; תיעוד שיחות הטלפון בין בכירים בהיינמן לג'יימס ריצ'רדסון ביולי 2013, ימים ספורים לפני מועד הגשת ההצעות במכרז 2013; תיעוד המו"מ הסודי לרכישת החלק של ג'יימס ריצ'רדסון בזיכיון מ-2017 על ידי היינמן ראיות המאשרות כי היינמן וג'יימס ריצ'רדסון ניסו להימנע ממכרז 2017 על ידי פנייה לא רשמית לרשות שדות התעופה ובקשה להפוך את היינמן וג'יימס ריצ'רדסון לשותפות" ועוד.

עוד נכתב כי "אלפא הביאה את התנהגותם הפסולה של היינמן וג'יימס ריצ'רדסון לידיעת הרשות לפני למעלה משנה", אך עם זאת "החקירה בעניין זה נפתחה רק לאחרונה, וזו לא הייתה, עד כה, שקופה ומועילה, כפי שמחייב האינטרס הציבורי הכרוך בכך במקרה זה".

במכתב נדרשת רשות שדות התעופה לקיים חקירה שקופה ופתוחה בנוגע להתנהלותן של היינמן וג'יימס ריצ'רדסון, וכן להעמיד לרשות הציבור את תוצאות החקירה ואת כל הדיונים שהובילו למסקנותיה. עו"ד רם פרדס, שכתב את המכתב, שלח העתק אף לשרת התחבורה מירי רגב.

רשות שדות התעופה מסרה: "אין בכוונת הרשות להידרש ליתר טענותיה המופרכות ומשוללות היסוד של אלפא ואין בכוונת הרשות לנהל את הליך הבדיקה מעל דפי העיתון. צוות הבירור ישלים את עבודתו בהתאמה מלאה לכתב המינוי שנמסר לו, לאחר גיבוש התשתית העובדתית והמשפטית הרלוונטית והסקת המסקנות המתאימות".