הצעת החוק לפירוק לשכת עורכי הדין, אותה הגיש חבר הכנסת חנוך מילביצקי מהליכוד, צפויה לעלות להצבעה ולעבור בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר: "ניסיון להלך עלי אימים" | פרסום ראשון
לשכת עורכי הדין לקראת פירוק? "יש אנשים שרוצים לשרוף את המועדון"

ההצבעה על פירוק הלשכה והפיכתה לוולונטרית, תתרחש שלושה שבועות לאחר הניצחון של עמית בכר במרוץ לראשות לשכת עורכי הדין. הניצחון הסוחף של בכר שעמד על 70% העניק לו רוב במועצה הארצית של הלשכה אשר בוחרת את נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

עמית בכר בהצבעה לראשות לשכת עורכי הדין (צילום: אבשלום ששוני)
עמית בכר בהצבעה לראשות לשכת עורכי הדין (צילום: אבשלום ששוני)

יחד עם קארין אלהרר, שני נציגי הלשכה הצפויים להיות מהגוש של בכר ושלושת השופטים, הקואליציה נמצאת כעת במיעוט של שלושה מול שישה חברים בוועדה. עם זאת, יש להדגיש כי פירוק הלשכה לא נועד לטפל במיעוט של נציגי הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים. לצורך כך מקודם חוק אחר, שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

בכדי לנתק את הצעת החוק שלו לפירוק לשכת עורכי הדין ממצב הקואליציה והרפורמה המשפטית, ח"כ חנוך מילביצקי שינה את הצעת החוק כך שבמידה והיא תעבור לשכת עורכי הדין עדיין תחזיק בשני נציגים בוועדה לבחירת שופטים.

כיום כל עורך דין חייב להיות חבר בלשכת עורכי הדין ולשלם לה דמי חבר בסך מאות שקלים. במידה ולא יהיו חברים בלשכה, יהיה אסור להם לעסוק במקצוע עריכת הדין. בנוסף, הלשכה אחראית על ההתמחות של עורכי הדין, ועל המבחנים לפני קבלת רישיון עריכת דין.

ח"כ חנוך מילביצקי, עורך דין במקצועו, רוצה לשנות את כל זאת. על פי חזונו של מילביצקי, תוקם מועצת עורכי דין במשרד המשפטים אשר תהיה אחראית על מתן רישיונות עריכת דין ותפקח על ההתמחויות. החברות בלשכת עורכי הדין תהיה התנדבותית בלבד, ככל איגוד מקצועי. מי שירצה יהיה חבר בלשכה, ומי שלא עדיין יוכל לעסוק במקצוע עריכת הדין.

בעבר אמר בכר למעריב כי הצעת החוק לפירוק הלשכה הינה "הצעה שאין לה שום היתכנות פוליטית שנועדה למנוע ממני להביע עמדות ערכיות שרוב עורכי הדין שותפים להן. היא לא תזיז אותי מהדרך שלי, ולא תעבור בכנסת". ביום רביעי יהיה המבחן הראשון, כאשר בקואליציה יש צפי כי החוק יעבור ללא בעיות.