מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד, הודיע הערב (רביעי) על פרישה משורות המשטרה אחרי יותר מ-30 שנות שירות. במקביל לנאומו, מפגינים נגד הממשלה והרפורמה המשפטית חסמו את נתיבי איילון לתנועת כלי רכב. 

מפקד מחוז ת"א תקף את המפכ"ל לאחר הדחתו: "הרסת את המשטרה"

בנאום מיוחד העביר מסר חד וברור לעבר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, על התערבות בוטה לשיקולים מבצעיים. אשד קורא לקצינים לא להתגמש ולא להיכנע ולהישמע לערכים ולמקצועיות. אשד מציין כי איש בפיקודיו לא ידע על דעותיו הפוליטיות. בתגובה לדברים, השיב השר בן גביר: "הדברים של עמי אשד הערב מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל".

אחרי המילים הקשות של אשד שהופנו כלפי השר והתגובה של בן גביר, יש למעשה משבר אמון עצום שחשוף לציבור בין הניצב לשר, מכאן עולה השאלה האם יוכל להמשיך ולתפקד כראוי בתקופה הקרובה

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מחאת קפלן)

"אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים"

"ב-9 למרץ השנה, בשעה שמחוז תל אביב התמודד עם הפגנת אלפים ברחבי העיר, הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי בשיחת טלפון. בימים האחרונים, קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. שלושים ושלוש שנות שירות במדים, בתובעניים שבתפקידים הקיימים  במשטרת ישראל, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת, בשל הסיבה הפשוטה: שעמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק", טען אשד במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס.

לדבריו, "בגב זקוף ובראש מורם, אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים. אני מודה כאן לפניכם על החטא הנורא, החטא בכך, שלא יכולתי לעמוד בציפיות הדרג המיניסטריאלי, שכללו שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי.  יכולתי בקלות לעמוד בציפיות האלה, להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה".
עוד טען מפקד מחוז תל אביב היוצא כי "בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים, נתקלתי במציאות הזויה, ששקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההיפך. איש לא יודע, גם הצוות הקרוב אלי ביותר, מה הדעות הפוליטיות שלי, מעולם לא חלקתי אותן עם פקודי. אבל זה לא מנע את הפניית מכונת הרעל המשוכללת נגדי ברשתות, שהובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר. אבל כל אלו לא ריפו את ידי לרגע. מול עיני היו כל העת מפת דרכים אחת ומצפן אחד: איזונים ובלמים, ספר החוקים הישראלי,  וכללי המוסר והצדק".
עמי אשד (צילום: אבשלום ששוני)
עמי אשד (צילום: אבשלום ששוני)
"אסור ש'תקדים עמי אשד' יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל. אסור שמפקד מחוז לא יאמר את דעתו, אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו. אני מחזק את שוטרי מחוז תל אביב שמוכיחים כל שבוע מזה חמישה חודשים, שאפשר לאזן בין דרישות החוק ובין זכויות האזרח, ובתווך להמשיך להילחם בטרור ובפשיעה, אני מצדיע לכם", הוסיף.
מכוח קפלן על נאומו של עמי אשד נמסר: עמי אשד חשף את המזימה של בן גביר להכניס את הדיקטטורה לתוך משטרת ישראל. מדובר בניסיון עמוק לפגוע באלימות במפגינים ובדמוקרטיה. מדינת ישראל בסכנה איומה, רק האזרחים והאזרחיות יכולים לעצור את ההפיכה. קוראים לציבור להגיע לבתי הח״כים מחר ולהצטרף לפעולות בימים הקרובים".

אשד, נזכיר, הודח על-ידי בן גביר במרץ בשל הסיבה שהאחרון לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות" לרפורמה המשפטית. יום למחרת ההצהרה של בן גביר בדבר הדחתו של אשד, המפכ"ל שבתאי אמר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד". הוא הקפיא את המהלך בעקבות הוראת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב- מיארה, שהביעה "חשש כבד לחוקיות ההליך".
שבועות ספורים לאחר מכן הנחתה גלי בהרב-מיארה את המפכ"ל ובן גביר "לקבל החלטה חדשה בנוגע להעברתו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתפקידו. על ההחלטה החדשה להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה".
בשבוע שעבר הודיעו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי כי אשד ימונה לתפקיד ראש אגף ההדרכה. עם זאת, מפקד מחוז תל אביב היוצא נעדר מטקס הענקת דרגות ומסירת כתבי מינוי לניצבים