הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

את תקופת הקיץ מכנים לא פעם "עונת החתונות", ואכן זוגות רבים מנצלים את מזג האוויר החמים ואת הימים הארוכים של הקיץ כדי לקיים חופה ולהצהיר בפני חבריהם ומשפחתם על אהבתם. מי שמתחתן כדת וכדין חותם גם על כתובה. הטקס הזה מוכר לנו, הוא סמלי ומרגש עבור רבים מאיתנו וממשיך ללוות אותנו בתמונות מיום הנישואים עוד שנים רבות. 

עורכת הדין עיינה אונגר לטין התארחה בתוכנית מחוץ לפרוטוקול שמנחה מולי ארי והסבירה לצופים על משמעותה של כתובה 

נכון, המעשה של חתימה על כתובה הפך עבורנו לסמל תרבותי, שנקשר ליום הנישואים, לחתונה ולקשר שבין החתן והכלה. אבל האם ידעתם שמדובר במסמך משפטי מחייב?

"כשמדברים על כתובה של זוגות שנישאו כדת וכדין", מסבירה עו"ד עיינה אונגר לטין, מומחית לדיני משפחה וגירושין, "מדברים על מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין. מסמך שנחתם על ידי החתן לפני החופה, לפני הקידושין בנוכחות שני עדים. המסמך הזה בעצם קובע את המחויבות של הבעל כלפי אישתו. בין אם זה אומר לזון אותה, לפרנס אותה וכמובן מכיל עניינים כלכליים. כלומר, שבמקרה של גירושין הוא יצטרך לשלם לה סכום. המסמך הזה הוא למעשה חוזה בין שני הצדדים וככזה הוא תקף משפטית. הכתובה אגב מתייחסת גם לאלמנות, כלומר לא רק במקרה של גירושין. אלמנות יכולות לתבוע את מנהל העיזבון לקבלת הכתובה אם הבעל נפטר". 

לדברי עו"ד אונגר לטין, חתימה על הכתובה מהווה אמירה מאוד ברורה, הצהרתית. ככזו, היא מהווה אסמכתא משפטית שניתן לעשות בה שימוש במקרה הצורך. 

"זו הסיבה", אומרת עו"ד אונגר לטין, "לכך שאני אומרת לכל חתן לפני שהוא מתחתן להסתפק בסכום כתובה צנוע. לא חייבים לרשום 5 מיליון שקלים, במיוחד אם אין לכם. אפשר להסתפק בכמה מאות אלפי שקלים".

את הכתובה ניתן לתבוע בבית הדין הרבני במקרה של גירושין. "במקרה כזה", אומרת עו"ד עיינה אונגר לטין, "שטר הכתובה הזה הוא עירבון שהופך לכסף. לא בכל מקרה האישה תקבל את הכתובה, היא תקבל את הכסף במידה ויש עילה לגירושין. אם הבעל היה אלים, בגד בה, היה אלכוהוליסט, היא יכולה לבוא ולהגיד לביה"ד הרבני שמגיעה לה הכתובה בגלל הסבל שעברה".

עו"ד אונגר לטין מסבירה כי בעבר נקבעה הכתובה משום שלנשים לא הייתה בעלות על אף רכוש ולכן הכתובה היוותה איזה שטר עירבון. "היום", היא מוסיפה, "זה כבר לא ככה, נשים עובדות, בעלות רכוש, לפעמים משתכרות יותר מהבעל. ואז השאלה למה מגיע להן כתובה כי הם גם מקבלות מחצית מהרכוש. והתשובה היא שלפעמים, במקרים מסוימים, הן אכן יקבלו את הכתובה, למרות הרכוש המשותף".

האם יש תוקף לכתובה?
עו"ד אונגר לטין: "המסמך תקף לכל זמן שאנחנו נשואים – או כאשר אישה הופכת לאלמנה. כשמדברים על בני זוג שמתגרשים, אם הם לא מגיעים להסכם גירושים והולכים להליכים משפטיים יש הרבה נשים שמבקשות לחייב בכתובה. יחד עם זאת חשוב לזכור כי זה לא שטר פתוח. כלומר, אם היא עצמה בגדה, או לא קיימה יחסי אישות, או אף אם היא מעוניינת בגירושין ללא עילה מסוימת, ייתכן והיא לא תקבל את כתובתה".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר