פרסום ראשון: המשטרה עצרה בשבוע שעבר ילד בן 13 בניגוד להוראת שופט. הילד נחשד כי שלושה חודשים טרם מעצרו הוא השתתף בזריקת אבנים לעבר רכבים של ערבים ישראליים. המעצר בוצע בתחנת המשטרה בבנימין בשעות הצהריים, ורק יום לאחר מכן הילד הובא לפני שופט להארכת מעצרו.

השופט ציון סהראי מבית משפט השלום בירושלים מתח ביקורת חריפה ביותר על המשטרה, מכיוון שהמעצר בוצע בניגוד להחלטה של בית המשפט ועל דעת המשטרה בלבד – בניגוד לחוק.

השופט סהראי כתב: "בית המשפט רואה בחומרה מעצרו של אדם בניגוד להחלטה שיפוטית. קל וחומר כאשר מדובר בקטין שטרם מלאו לו 14".

סהראי הוסיף כי במידה והמשטרה לא הסכימה עם ההחלטה שלא לעצור את הילד, היה עליה להתנהל בדרך חוקית: "ככל והמשטרה חולקת על החלטת בית המשפט לדחות את הבקשה להורות על מעצרו של הקטין, פתוחה בפניה הדרך להגיש ערר".

עו"ד אלעדי ויזל מארגון חוננו מסר למעריב: "מקומם שהמשטרה מרשה לעצמה לעצור אזרח לאחר שביהמ"ש קבע כי אין לעשות כן. קל וחומר שהדבר מקומם כאשר מדובר בילד בן 13. מדובר בעליית מדרגה בזלזול בזכויות המתיישבים, אך כנראה שכשמדובר במתיישבים מרשה לעצמה המשטרה לצפצף אפילו על החלטת בית המשפט".

ויזל פנה לקצין תלונות הציבור של מחוז ש"י במשטרה בדרישה לחקור את האירוע ולמנוע המשך הפרת חוק במקרים דומים: "מדובר בהתנהלות אסורה חמורה ופוגענית, וקל וחומר כאשר מדובר בילד אשר אך בן 13 שנים.  מדובר במעצר שווא פוגעני שנעשה תוך הפרת החלטה שיפוטית".

כזכור, לפני כשבועיים נחשף במעריב כי המשטרה מבצעת מעצרים בניגוד להוראות שופטים, ובכך בעצם עוברת על חוק המעצרים. הסניגור הציבורי במחוז ירושלים דרש לעצור את התופעה המתפרשת על פני חודשים ארוכים, ובמשטרה מסרו בתגובה כי "ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית, הרי שהיא נלמדת ובמידת הצורך מופקים הלקחים הנדרשים בהתאם". עם זאת, כאמור, בשבוע האחרון בוצע מעצר נוסף בניגוד להחלטה שיפוטית – הפעם של ילד בן 13.

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר באירוע שהתרחש לפני כשלושה חודשים, במהלכו קטין כבן 13 ביחד עם אחרים חשודים בתקיפה ופציעה בנסיבות חמורות על רקע גזעני. ביום האירוע נעצרו שניים מהחשודים ובהמשך הוגש נגדם כתב אישום. בנוסף, במועדים שונים, פנתה המשטרה לבית המשפט בבקשה למתן צווי מעצר לחשודים הנוספים - בהם הקטין בן ה-13 ואחיו שגם הוא קטין. בית המשפט הוציא צו מעצר לאח הגדול ודחה את הבקשה למתן צו לקטין בן ה-13 מנימוקים שונים.

"מאז, נמלטו השניים מהמשטרה למשך שלושה חודשים וזאת בידיעה שהמשטרה מחפשת אחריהם. בתחילת השבוע, השניים הסגירו עצמם למשטרה. על כן, לאחר שהסגיר עצמו למשטרה ולנוכח החשדות נגדו, הוחלט לעוצרו עקב חשש מהמלטות ושיבוש הליכי חקירה. בתאריך 17.7.23, הוגשה לבית המשפט בקשת להארכת מעצרם של השניים. מעצרם הוארך על ידי בית המשפט עד שעות הלילה לשם השלמת פעולות חקירה דחופות ולאחר מכן למעצר בית מלא ותנאי ערובה נוספים בהתאם להחלטת בית המשפט".