בג"ץ ידון היום (חמישי) בביטול תיקון לחוק יסוד הממשלה הקובע מתי ואיך ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות. התיקון קובע כי ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק על רקע נפשי או פיזי, וכי במידה וראש הממשלה לא מוציא את עצמו לנבצרות, נדרש רוב עצום של 3/4 מהממשלה לעשות זאת.

לעדכונים חיים ושידור חי מהדיון הדרמטי לחצו כאן

"הפר את האמון שניתן בו": מגישת העתירה להוצאת נתניהו לנבצרות תוקפת
זכרו את ה-2 באוגוסט: היום שבו החלה קריסת הכלכלה הישראלית

לראשונה בהיסטוריה, עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היא כי יש לבטל את החוק, למרות שמדובר בחוק יסוד. היועמ"שית טוענת כי בין היתר החוק נועד "לשחרר את ראש הממשלה ממגבלות בתחום טוהר המידות ולפטור אותו מההשלכות המשפטיות שלדעתו היו עלולות לנבוע מהפרת החובה שלא לפעול בניגוד עניינים", כאשר לעמדתה "נחצה קו הגבול ונעשה שימוש מובהק לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת" כך שיש להורות על ביטול החוק.

ראש הממשלה נתניהו הגיש תגובה בה טען כי לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד, וכך גם הכנסת אשר כתבה בתגובתה כי  לכנסת "כרשות מכוננת, רק לה – כנציגתה הנבחרת של העם – נתונה לגיטימציה דמוקרטית לקבוע את כללי המשחק ואת עקרונות היסוד של המשפט בישראל". אמש, הכנסת הגישה לבג"ץ בקשה כי במקרה הצורך יינתן לה להגיש תגובה מקדמית משלימה לעתירה לביטול חוק הנבצרות.

ברוב של 61 בעד ו-51 נגד, "חוק הנבצרות" עבר בקריאה ראשונה. צילום: ערוץ הכנסת

במסגרת הבקשה, הכנסת תקפה את עמדת היועמ"שית כי יש לבטל את התיקון לחוק יסוד הממשלה: "לא ניתן להפריז בתקדימיות שבעמדת היועמ"שית. מצב שבו היועמ"שית מבקשת מבית המשפט להכריז על בטלותו של חוק יסוד הוא מאורע שמעולם לא אירע". ההערכות הן כי בית המשפט העליון לא יפסול את חוק הנבצרות כעת, כאשר ההרכב הדן בעתירה הינו רגיל ומונה שלושה שופטים בלבד. במידה והשופטים יהיו מעוניינים לפסול את החוק, הם צפויים להורות על הרחבת ההרכב.