שופטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים תמר בר אשר הורתה לשחרר ממעצר את אלישע ירד שנעצר בשל מעורבות לכאורה באירוע הירי בבורקה ובשיבוש הליכי חקירה. בערר שהגיש פרקליטו, עו"ד אביחי חג'בי, מטעם ארגון חוננו, הוא כפר בטענות המשטרה ושב"כ וטען כי אינן עומדות במבחן המציאות, עוד טען כי מרשו לא היה מעורב באירוע הירי וכי הוא היה זה שהוביל את חוקרי המשטרה ושב"כ אל ביתו של אינדור, שנעצר גם כן, וציין בפניהם היכן נמצא הנשק. ירד, כזכור, היה בעבר הדובר של ח"כ לימור סון הר מלך, אך התפטר לפני מספר חודשים כמחאה על מדיניות הממשלה.

דובר לשעבר של ח"כית מעוצמה יהודית נעצר בחשד להרג הפלסטיני בכפר בורקה 
עימותים אלימים בין ישראלים לפלסטינים סמוך לשכם; דיווח: פלסטיני נורה למוות

בחקירתו, טען ירד כי לאחר שהותקפו בלינץ' על ידי עשרות פלסטינים ואחד מהם רוצץ את גולגולתו של חברו אינדור, בוצע ירי כהגנה עצמית ובו במקום התמוטט אינדור ובהמשך פונה לבית החולים. ירד הוסיף כי על מנת שלא להותיר את הנשק בזירה, מה שעלול היה לגרום לפוגרום, הוא לקח את הנשק לביתו של אינדור, לא למטרת שיבוש או הסתרה אלא למטרת הגנה על הנשק.

השופטת בר אשר ציינה בהחלטתה כי למשטרה ולשב"כ אין ראיות אפילו לכאורה שקושרות את ירד לעבירות שיוחסו לו וכי אין מקום להשאירו במעצר והורתה על שחרורו. הפרקליטות הודיעה כי היא שוקלת לערער לעליון על החלטת השחרור והודעה בעניין תימסר על ידם עד מחר ב-10:00. בעניינו של אינדור, אותו מייצג עו"ד נתי רום, הסכים הסנגור להאריך את מעצרו שכן ממילא הוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים, מקום בו ישהה בחודשים הקרובים נוכח מצבו.

ח''כ לימור סון הר-מלך ויועץ התקשורת שלה אלישע ירד (צילום:  אריק מרמור פלאש 90)
ח''כ לימור סון הר-מלך ויועץ התקשורת שלה אלישע ירד (צילום: אריק מרמור פלאש 90)

עו"ד חג'בי, שמיצג את ירד, סיפר ברדיו 103FM: "אני מתחילת הדרך סברתי שהחשדות המיוחסות לו לא יחזיקו מים, אין להם תשתית ראייתית. המשטרה הודתה שאלישע לא עשה שימוש בנשק, משמע לא ניתן להגיש כנגדו כתב אישום בהאשמת רצח. נתיחת הגופה לא נעשה על ידי הרשויות הישראליות, אתה לא יכול להוכיח שמאקדח מסוים פגע באדם מסוים, אז רצח לא יהיה בתיק הזה". 

עוד טען עורך הדין כי "כל הניסיונות לתאר כאילו מתיישבים הגיעו לכפר והחלו במסע אלימות, אין בינם לבין המציאות דבר. גם משטרת ישראל מודה שהאירוע לא היה בכפר. כשאני שומע את הטענות של אנשים שאומרים 'מה מתיישבים עושים בכפר', לא הייתי שומע את זה מהצד ההפוך. גם אם מתיישבים נכנסו לכפר, אין זה מצדיק שפלסטינים יתקפו אותם, כמו שאין זה צודק שאם פלסטיני נכנס לירושלים יהודים יתקפו אותו. את הדברים האלה צריכים להגיד".

עו"ד נתי רום המייצג את ירד מתח ביקורת על התנהלות המשטרה: “משטרת ישראל הגיעה לא מוכנה. השופטת לא הבינה – 'מה, אין פה כלום בתיק'", טען. "אנחנו מקווים מאוד שהם ישוחררו, גם אם יכול להיות שלא ישוחררו עכשיו בערר. יש הרבה אתגרים בשביל לשחרר אותם. אין פה תיק. אנחנו רואים יותר ויותר שאדם שהציל את חייו והציל אחרים נמצא לצערנו עצור בבית החולים, גם כשהוא בטיפול נמרץ, גם כשהוא לפני ניתוח. זה מעשה שלא יעשה”. בנוסף לרום ייצג את ירד עו"ד אביחי חג'בי.

עו''ד אביחי חג'בי (צילום: ליאור כהן)
עו''ד אביחי חג'בי (צילום: ליאור כהן)

ח"כ לימור סון-הר מלך (עוצמה יהודית) אמרה מחוץ לאולם הדיון: "לאט לאט מסתברת האמת. את הדמוניזציה והכותרות כבר קיבלתם. אבל היום נראה מי יהיה אמיץ לבוא ולהגיד 'טעינו, חטאנו לכם באופן מגמתי'. היום מסתבר פה בבית המשפט שכמו שאמרתי בתחילת הדרך ובימים האחרונים – לא דובים ולא יער. 

כזכור, על פי התחקיר הראשוני של הצבא, אודות האירועים שקדמו לירי המתנחלים בכפר בורקה ומותו של הפלסטיני מירי המתנחלים, עולה כי מספר מתנחלים יצאו עם עדר הצאן שלהם לכיוון הכפר. סמוך מאוד לכפר והם נתקלו בכ-80 פלסטינים שדרשו מהם לעזוב את השטח בגלל שמדובר בשטח פלסטיני פרטי.

ההרוג הפלסטיני בכפר בורקה הסמוך לרמאללה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ההרוג הפלסטיני בכפר בורקה הסמוך לרמאללה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

העימות התגלגל מהר מאוד לעימות פיזי ומילולי כאשר למקום הגיעו גם עשרות יהודים נוספים. הפלסטינים טענו כבר בשלב הזה כי גם הוצת רכב פלסטיני. מתחקיר הצבא עולה כי במקום נמשכו ידוי אבנים משני הצדדים והפלסטינים ירו גם זיקוקים עד שכאמור אזרחים ישראלים שלפו נשק או נשקים ירו לעבר הפלסטינים, הרגו אחד מהם ופצעו ארבעה נוספים. כמו כן, נמצא גם רכב פלסטיני שרוף. בצה״ל מוטרדים מאוד מאפשרות של פיגועי נקם, ובעקבות האירוע הוחלט על הכרזת שטח צבאי סגור והצבת כוחות ביטחון נוספים.

בתוך כך, ביום ראשון בלילה נעצרו חמישה פלסטינים תושבי הכפר בורקה, שני קטינים ושלושה בגירים לחקירה בפעילות של בלשי ימ"ר ש"י וכוחות צה"ל בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה בעימות שאירע בסופ"ש האחרון.