בית המשפט העליון הפך היום (רביעי) את החלטת המחוזי והורה לשחרר את אלישע ירד למעצר בית. כזכור, העליון קיבל את הערר של הפרקליטות והורה להשאירו במעצר עד לדיון בשלום. בנוסף, ביהמ"ש הורה על על שחרורו של יחיאל אינדור אשר נפצע קשה בעימותים ולכן בתקופה הקרובה הוא ימשיך להיות מאושפז בבית החולים.

"יש גורמים שבוחשים בצלחת": עורך דינו של אלישע ירד במתקפה על הפרקליטות
"הציל חיים": עורך דינו של החשוד בהרג הפלסטיני מציג את גרסתו לאירועים

  שופטת העליון רות רונן ציינה: "ממילא מדובר בהארכת מעצר מצומצמת מאוד, של כחצי שעה. לכן אני לא מחווה כל דעה ביחס להמשך מעצרו מעבר לכך, זה תפקידו של בית משפט השלום". באופן חריג מאוד בדיוני מעצר, השופטת קיבלה את בקשת השב"כ ועורכי דינו של ירד הוצאו מהאולם והדיון התקיים במעמד צד אחד - נציגי הפרקליטות, השב"כ והשופטת במשך כעשרים דקות. 

עו"ד אביחי חג'בי: "היום בפני בית המשפט העליון הניחה פרקליטות המדינה חומר מודיעיני מטעם שירות הביטחון הכללי. החומר הזה לא יכול לשמש או לקשור את אלישע ירד ואת האחרים לביצוע העבירות המיוחסות להם. בית המשפט העליון גם אמר שהתיק יושב לבית המשפט השלום, תוך שבית המשפט השלום יעשה כחוכמות האם לשחרר את אלישע ירד או לא. אני בטוח שהמסמכים שהוצגו על ידי השב"כ הם מסמכי צבע שצובעים את אלישע ירד בצבעים עזים, ואין להם משמעות להליך הפלילי. אבל אני סבור שבית המשפט השלום היום יכבד את בית המשפט המחוזי ויותיר אותה באופן שאלישע ירד ישוחרר למעצר בית". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עו"ד נתי רום: "הגענו לבקשת רשות ערעור בעליון, דבר נדיר במיוחד שבדרך כלל דוחים אותו, בוודאי שמדובר בסוגיות רוחב עקרוניות. הגענו לכאן והתבקשנו לצאת מהאולם, כאשר באולם נמצאים נציגת שב"כ, הפרקליטות והמשטרה לבד עם השופטת, ואנחנו נמצאים במשך עשרים דקות בחוץ וברגע שאנחנו חוזרים לאולם אומרת השופטת שהיא רוצה לתת החלטה. אני לא מכיר לדברים האלה אח ורע, וזאת תחושה מאוד קשה. יחד עם זאת אנחנו שמחים שמצא לנכון בית המשפט לקבוע בהחלטתו שהארכת מעצר פרקטית כחצי שעה-שעה עד להגעה לבית המשפט המחוזי לא מהווה שום אינדיקציה לגבי הראיות שבתיק. אנחנו מקווים מאוד שבית המשפט השלום יהיה אמיץ מספיק לשחרר עוד היום משום שאין אפילו חשד סביר מינימלי בתיק הזה".

אלישע ירד (צילום: רויטרס)
אלישע ירד (צילום: רויטרס)

עו"ד אביחי חג'בי מארגון חוננו: "בית המשפט היום הוציא לפועל את ההחלטה שניתנה אתמול על ידי בית המשפט המחוזי. הוא חזר על הקביעות הברורות שהתשתית הראייתית בתיק הזה, לא קיימת. הוא גם הוסיף ואמר בכל הנוגע לפציעה של המתיישבים שהיו במקום נפצעו. אנחנו שמחים שבית המשפט ראה באותה העין איתנו ועם בית המשפט המחוזי את ההחלטה, ואנחנו מקווים שאלישע ויחיאל ישוחררו מהר ככל האפשר".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו: "אני מברך על ההחלטה של בית המשפט שעושה צדק ומחזירה את דרך הנרטיב שאנחנו דיברנו כבר ביום הראשון. האירוע הזה הוא כל כולו קודם כל אירוע של טרור ערבי שפוגש יהודים שהגנו על עצמם ובסופו של יום בית המשפט קבע בצורה ברורה שהטענות להגנה עצמית לא נשללו, שעבירות ההמתה החשד הסביר שלה היא בעוצמה לא גבוהה, הוא דיבר על הפגיעה הקשה שהיורה עצמו נפגע שהיא בעצמה מחזקת את הנושא הזה. כל דו"ח חדש, מסמך חדש שכל פעם ישלפו מהמותן, זה משמח שגם בנושא הזה בית המשפט עשה סדר והעביר ביקרות קשה מאוד על כל ההתנהלות של שירות הביטחון הכללי יחד עם הפרקליטות והמשטרה שברגע האחרון, רגע לפני שחרור, הם מביאים ראיות חדשות. אני חושב שההקשר הזה צריך להביא לסיומה של הפרשה והחקירה צריכה להסתיים שהם משוחררים לגמרי".

כזכור, שופטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים תמר בר הורתה אתמול לשחרר ממעצר את ירד שנעצר בשל מעורבות לכאורה באירוע הירי בבורקה ובשיבוש הליכי חקירה. בערר שהגיש פרקליטו, עו"ד אביחי חג'בי, מטעם ארגון חוננו, הוא כפר בטענות המשטרה ושב"כ וטען כי אינן עומדות במבחן המציאות, עוד טען כי מרשו לא היה מעורב.

בחקירתו, טען ירד כי לאחר שהותקפו בלינץ' על ידי עשרות פלסטינים ואחד מהם רוצץ את גולגולתו של חברו אינדור, בוצע ירי כהגנה עצמית ובו במקום התמוטט אינדור ובהמשך פונה לבית החולים. ירד הוסיף כי על מנת שלא להותיר את הנשק בזירה, מה שעלול היה לגרום לפוגרום, הוא לקח את הנשק לביתו של אינדור, לא למטרת שיבוש או הסתרה אלא למטרת הגנה על הנשק.