הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

להקים חברה, עסק חדש בישראל, זו חוויה מרגשת עבור רבים מאיתנו, בפרט כאלו עם חוש יזמי. יחד עם זאת, בטרם נבצע את הצעד יש דברים שחשוב לקחת בחשבון. כך, גם נמזער את הסכנות וגם נקטין את התסכול, הבירוקרטיה והקשיים שבדרך, על מנת להקל על היזם המתחיל פנינו לעו"ד  ומגשר גיל פלג  שליווה מאות יזמים וחברות מהרעיון ועד להצלחה, וכתבנו מדריך מקיף זה המכיל את רשימת הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון בעת ​​פתיחת עסק.

הצעד הראשון: רעיון ומחקר שוק
"הגדירו את הרעיון העסקי שלכם ואת שוק היעד למוצר או לשירות שלכם. ערכו מחקר שוק מעמיק כדי להבין את צרכי הלקוחות, התחרות והמגמות בתעשייה/שוק הרלוונטיים." אומר עו"ד פלג.

תוכנית עסקית
לפני שאתם מקימים את העסק או פותחים את החברה, בצעו תכנון מוקדם ומפורט עד כמה שניתן. "פרט למחקר השוק כתבו תוכנית עסקית מפורטת המתארת ​​את היעדים, האסטרטגיות, קהל היעד והתחזיות הפיננסיות. על התוכנית הפיננסית לפרט עלויות הקמה, הוצאות תפעול ותחזית הכנסות. כל אלו יעזרו להבטיח מימון וניהול יעיל של הכספים." מסביר עו"ד גיל פלג

מבנה משפטי
הגדירו את המבנה המשפטי המתאים לעסק שלכם, כגון בעלות יחידה (עצמאי.ת), שותפות או חברה בערבון מוגבל. במידה והוחלט על הקמת חברה בע"מ, יש צורך להקים חברה פרטית ולרשום את החברה ברשם החברות.

שם ומיתוג
השם ומיתוגו של העסק הם מהדברים החשובים שיש לחשוב עליהם. אלו הם בין הגורמים העיקריים לבידול העסק שלכם לעומת עסקים אחרים ומתחרים. במידה והדבר רלוונטי עבורכם רשמו את שם העסק והלוגו כסימנים מסחריים.

רישוי והיתרים
"אחת מנקודות הכשל המרכזיות של יזמים נובעת מהעדר בדיקות מקדמיות של ההיתרים להם הם זקוקים מהרשויות השונות" אומר עו"ד גיל פלג ומוסיף "בדקו מה הם הרישיונות וההיתרים הנדרשים עבור העסק שלכם. כדאי להתייעץ עם עו"ד בתחום רישוי העסקים על מנת שלא תפספסו ועל מנת שהרישוי ייעשה בצורה היעילה והטובה ביותר מול הגורמים הרלוונטיים. "

מיקום
בחרו מיקום לעסק שלכם. האם אתם זקוקים לחנות? למשרד? או שתוכלו לחסוך במיקום פיזי ותבצעו את העבודה בצורה מקוונת בלבד.

מימון
העריכו את צרכי המימון שלכם ובחנו אפשרויות מימון, כולל חיסכון אישי, הלוואות, מענקים ומשקיעים חיצוניים. 

מיסוי
סוגיות המס והחובות שלכם לרשויות השונות, עלולות להוביל את בעל העסק להליכים משפטיים ולסנקציות פליליות. מאידך, בניהול נכון של הכסף והמסים תוכלו לחסוך כסף. על כן, בסוגיות של מס כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע המתמחים במיסוי.

חשבון בנק עסקי
פתחו חשבון בנק עסקי כדי להפריד בין הכספים הפרטיים והעסקיים.

ביטוח
בדקו אפשרויות ביטוח, כגון ביטוח אחריות מקצועית במידה ונדרש, ביטוח רכוש וביטוח צד ג' (למקרים בהם מתוכננת קבלת קהל בעסק) כדי להגן על העסק שלכם מפני סיכונים.

עובדים
קבעו את צורכי כוח האדם של העסק וצרו תיאורי תפקידים. "הקפידו על חוקי העבודה והתקנות בעת העסקת עובדים." אומר עו"ד פלג ומחדד "עסקים רבים לא מבינים כמה הם חשופים לתביעות מצד עובדים על דברים שכלל לא היו מודעים להם מבחינת החקיקה והפסיקה". רצוי לקבוע נוהל מסודר ומפורט להליך גיוס העובדים על מנת שיגויסו לעסק העובדים הטובים ביותר. לאחר השלמת הליך הגיוס וטרם תחילת ההעסקה בפועל, מומלץ להחתים את העובדים על הסכם העסקה ולא להסתפק במתן הודעה לגבי התנאים. גם בתחום זה מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום.

קניין רוחני
הגנו על הקניין הרוחני שלכם על ידי רישום פטנטים, סימנים מסחריים וזכויות יוצרים לפי הצורך.

אתר אינטרנט ונוכחות מקוונת
צרו אתר מקצועי שיעודכן על ידיכם באופן שוטף ובססו נוכחות מקוונת באמצעות מדיות חברתיות ושיווק דיגיטלי, "קחו בחשבון את תקנות הנגישות המחויבות בחק בהקמת אתר, וכן את נושא התקנון על מנת להמנע מתביעות". אומר עו"ד פלג.

אבטחת מידע, סייבר וגיבוי
דאגו כי מידע הקיים במחשבים שלכם ובאתרים שלכם יהיה מוגן מבחינת אבטחת המידע הקיים בהם ומפני מתקפות סייבר והקפידו על ביצוע גיבויים באופן שוטף. לצורך כך דאגו במידת הצורך להיעזר באנשי מחשבים ועו"ד המתמחים בתחום.

חוזים והסכמים
הכינו טיוטת חוזים והסכמים עבור לקוחות וספקים. התייעצו עם עו"ד בתחום הרלוונטי על מנת להגן על האינטרסים שלכם.

עמידה בחוק
הכירו את התקנות הספציפיות לתעשייה/ שוק בו בכוונתכם לפעול ודעו מהן דרישות החוק מכם כבעלי העסק. הקפידו לעמוד בתקני איכות הסביבה, בריאות ובטיחות.

רשת/ נטוורקינג
בנו רשת של אנשי קשר בתחומכם, הקפידו להשתתף באירועים ובסדנאות רלוונטיים. יצירת קשרים יכולה גם לקדם את העסק שלכם כלכלית, גם לייצר שיתופי פעולה וגם להעמיק את הידע שלכם בתחום ובתעשייה כולה. 

למידה מתמשכת
הישארו מעודכנים, בתקנות ובשינויים בשוק כדי להתאים את העסק שלכם ולהגדיל אותו.

פתיחת עסק דורשת מסירות, נחישות והבנה מעמיקה של הנוף העסקי. על ידי ביצוע ההמלצות במדריך זה ובקשת ייעוץ מאנשי מקצוע רלוונטיים, תוכלו להניח בסיס איתן להצלחת העסק שלכם. זכרו שסבלנות ונכונות ללמוד הם תכונות מפתח עבור כל יזם במסע המרגש הזה.

בהצלחה!

לאתר משרד עורכי הדין פלג ושות

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר