מפת הפשיעה בישראל משתנה חדשות לבקרים, ואנשי המודיעין של המשטרה נדרשים להתאים את עבודתם לאתגרים הרבים בהתאם לאירועים בשטח. במשטרה אמנם נמנעים מלדרג את ארגוני הפשע על פי עוצמתם, אך מבינים היטב מיהם העבריינים המשמעותיים ביותר בישראל, ומתמקדים בעיקר בסיכול ניסיונות לפגוע בדמויות כאלה ואחרות. 

בריתות מפתיעות וחברים שהתפצלו: כך שינה חיסול בני שלמה את מפת הפשיעה בלכיש והמרכז

"אם תסתכל על כמות הרציחות מול כמות הסיכולים, אנחנו אוטוטו חוצים את רף 50 הסיכולים. לא היה לזה אח ורע. יש הרבה מאוד אירועים, אז אנחנו מצליחים יותר לסכל, וזה תופס לנו את מירב הקשב. אם אנחנו יודעים שיש רצון לחסל מישהו או לפגוע בתשתית מסוימת, אז אנחנו עושים את הסיכולים הרלוונטיים, כך שברמת העבודה מול ארגוני פשיעה אנחנו קודם כל מנסים לסכל", מסביר גורם במשטרה.

נכון להיום, כאמור, ישנם מספר ארגונים בולטים שמעסיקים את המשטרה לא מעט. "זה מחולק לארגונים ערבים ויהודים. הארגונים הערבים תופסים מרכזי קשב מאוד משמעותיים בגלל גל הרציחות בחברה הערבית, כך שהקדימות ניתנת לפשיעה בחברה הערבית בגלל כמויות מעשי הרצח שהיא מייצרת", מסביר אותו גורם, שמתייחס בעיקר לארגוני הפשע של משפחת חרירי, ג'רושי ואבו לטיף שקיבלו, לדבריו, מכה קשה ביותר בשנה האחרונה. "הארגונים האלה מייצרים המון סכסוכים, בעיקר מול כנופיות נוספות שמנסות לזנב בהם כמו בכרי וחרירי שמפולג לפלג ויסאם ופלג נאסר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

עודה קוטייר (צילום: אבשלום ששוני)
עודה קוטייר (צילום: אבשלום ששוני)

ארגון בולט נוסף במגזר הערבי הוא ארגון הפשע בהובלת עודה קוטייר, שמרצה עונש מאסר בימים אלה. "קוטייר עודה נמצא כרגע בפיקוח בבית הכלא, והחיילים שלו עובדים, אבל זה לא שיא הקשב שלנו", אומרים גורמים במשטרה. "נכון, הוא עושה מעללים פליליים, אבל המעללים שלו לא תופסים לנו את מרכז הקשב, והם מטופלים ברמת מחוז ולא ברמת הארגון". 

לצד הארגונים הערבים, כאמור, פועלים גם ארגונים פשע יהודים רבים שמייצרים בריתות בהתאם לאינטרסים שונים ומשתנים. "ברמת ארגון מטפלים גם בארגונים יהודים המסוכסכים בתוכם, ביניהם הארגונים של דומרני, מוסלי ולביא בעיקר, ובכל האירועים שהם מייצרים סביבם". 

פגישת הסולחה בין אייל נגר למשפחת לביא (צילום: באדיבות רחובות ניוז)
פגישת הסולחה בין אייל נגר למשפחת לביא (צילום: באדיבות רחובות ניוז)

אחד מאלו שחברו לארגון לביא לאחרונה הוא העבריין אייל נגר, יד ימינו לשעבר של ראש הארגון הפשע בני שלמה, שחוסל באוקטובר אשתקד. "אייל נגר, המוניטין שהוא מקבל לא מתקרב למה שהוא באמת. הוא לא כזה פקטור ולא כזה פונקציה, אבל במצב הנוכחי הוא הבין שאם הוא לא יעשה סוג של סולחה, אז הוא פותח לעצמו עוד חזית לצד 10 חזיתות שכבר יש לו. להגיד לך שזה יחזיק? כל עוד יש אינטרס זה יחזיק, אך ברגע שהאינטרס מסתיים אז הוא על זמן שאול, שזה אומר לסיים או בית הסוהר או בית הקברות", אומר גורם במשטרה.

בהקשר זה צריך לציין חלק מאנשיו של בני שלמה חברו לארגון דומרני, שחיזק את יחסיו עם ארגונו של לביא, אם כי לאחרונה נראה ששוב שוררת מתיחות בין הצדדים. "זה קורה כי מסתיים האינטרס", מסביר אותו גורם. "דומרני עשה את זה בהתחלה כי הוא היה חלש כשהוא יצא מהכלא. רוב החיילים שלו התפזרו, אז הוא ייצר קואליציה כדי לשמור את הראש מעל המים. עכשיו הוא מתחיל להתארגן על עצמו, אז הוא מתחיל לפרוץ את הדרכים".

שלום דומרני (צילום: פלאש 90)
שלום דומרני (צילום: פלאש 90)

"בסוף, מפת הפשיעה לא נראית כמו בסרט הוליוודי, אלא בהתאם לחומר שנמצא על השולחן", הוא מסכם. "מדובר במערכת של ניהול סיכונים, וחשוב להבין שבמערכת כזו יש משאבים ברורים, ואיתם אנחנו עושים את המירב. אתה צריך לחשוב איפה אתה משקיע את הכח שלך הכי הרבה, כי אתה לא יכול לטפל בהכל. תוסיף לזה שכרסמו לנו בכלים הטכנולוגיים ובהרבה מאוד אמצעים ושיטות שנעזרנו בהם לאחרונה, אז תבין שאנחנו במצב שאנחנו צריכים להחליט במה אנחנו נוגעים על מנת להיות אפקטיביים". 

מבצע המעצר של אנשי משפחת חרירי. צילום: דבורות המשטרה