אזרחית ישראלית בשנות ה-40 לחייה, אמן של שרה וליבה גולדשמידט שנמצאו הלילה (שלישי) לאחר שנעדרו מאז סוף השבוע, נעצרה בחשד לחטיפתן. זאת לאחר ששלושתן נמצאו בדירת מסתור בקריית ים. מעצרה הוארך עד יום חמישי. סבתן של הבנות שוחררה למעצר בית, אך במשטרה לא שוללים להביא אותה לחקירה נוספת במקרה הצורך.

אותרו האחיות שרה וליבה גולדשמידט
פרשת הילדות הנעדרות: סבתן של האחיות נעצרה בחשד למעורבות בחטיפתן

חוקרי ימ"ר שפלה וחוקרי היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב שפלה הרכיבו פסיפס המורכב מחלקים רבים עד שהגיעו לתמונה השלמה, כאשר לפנות בוקר ניתן אות הפרוץ לשתי דירות בקרית ים, סמוכות זו לזו, וזאת בהחלטת מפקד מרחב שפלה, תנ"צ רונן אבניאלי. 

החל משעות הצהריים אמש הועבר הטיפול באירוע חטיפת הבנות לאחריות מרחב שפלה בהנחיית מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, כאשר יל"פ היא זו שקיבלה את המשימה. 

היחידה קיבלה את כל המשאבים והאמצעים על מנת לחקור את האירוע ולהגיע אל החשודה בתקיפה והבנות, כשהמטרה הייתה להגיע אליהן כשהן בעודן בחיים, וזאת לאחר שעלה חשש כבד לשלומן. 

מעצר האם לאחר איתור האחיות  (צילום: דוברות המשטרה)
מעצר האם לאחר איתור האחיות (צילום: דוברות המשטרה)

הסבתא שנעצרה אתמול לא הייתה זו שהובילה את השוטרים אל החשודה ובנותיה, שכן זו לא שיתפה פעולה עם החוקרים והעדיפה לשתוק. אולם, שילוב הממצאים והראיות, בהן פורזניות, לרבות מצלמות אבטחה המוצבות סמוך לבית הסבתא בגדרה, הובילו את החוקרים לשבבי מידע, כאשר בכל פעם שהם הגיעו ליעד מסוים הם הצליחו לאסוף שם מידע נוסף וראיות נוספות, שהובילו אותם בסופו של דבר לקריית ים. 

גורם במשטרה סיפר על ההתרחשויות הדרמטיות: "הייתה לנו אינדיקציה שהיא נמצאת בקרית ים, ובשלב זה היינו צריכים לעבוד נגד השעון, על מנת למקסם את המידע שלנו ולמקד את הכח באותו מקום ספציפי שבו שהו האם והבנות. בשלב שבו הצטמצמו האפשרויות, ועמדה בפניי כמפקד האפשרות להחליט לאיזו דירה לפרוץ וקיבלתי החלטה לפרוץ לשתי דלתות סמוכות כאשר רק צוות בילוש, שוטרות, כח פריצה וצוות מו"מ שותפים לפעילות הזו". 

"לקחתי בחשבון אפשרות שבה טעות בשיקול הדעת עלולה לגרום להחלטה טרגית מצדה של האם שפועלת תחת לחץ עם מניע ברור להעלים את הבנות מאביהן", מוסיף אותו גורם. "במידה והיינו פורצים לדירה אחרת והאם הייתה נחשפת ממקום מחבואה לעובדה שאנחנו באזור - לא מן הנמנע שהייתה שולחת ידה בבנות ואף בעצמה".

על המראות בדירת המסתור סיפר: "כשנכנסנו פנימה המראה היה נורא. מראה של בית מוזנח מאוד. האמא מבוהלת ומופתעת בעצם הגעתם של כוחות גדולים לדירה שכובות על הרצפה שלא בתנאים נורמליים. זה גרם לי להזיל דמעה, ולא רק לי אלא גם לשוטרים שהיו במקום", עוד הוסיף: "באותם רגעים, דמעות של כאב והזדהות הפכו לדמעות שמחה. אחרי שאזקנו את האם, שוטרות ניגשו ברגישות רבה להעניק חום ויחס לבנות, שהיה כל כך חסר להן".

לאחר המעצר, הוא משחזר, "פנינו לאחת מתחנות המשטרה בצפון, ולשם הזעקנו את אביהן של הבנות ואת שירותי הרווחה. תמונת הבהלה של הבנות הפכה לתמונה של שמחה ואושר שפגשו אחרי שעות מורטות עצבים את האב". 

"בהגיענו לאותו יעד, כפי שציינתי, התחלנו שוב באיסוף הראיות - מכאן והלאה איך ממשיכים. הכל תחת לחץ זמן וחשש לסיכון חיי הבנות. אני שמח שהתוצאה, בסופו של דבר, גורמת לכולנו להיות מאושרים".

בחקירתה הפנתה האם החשודה אצבע מאשימה כלפי האב. "לטענתה, היא פחדה שייגרם נזק לבנות, ולכן החליטה להחביא אותן ולא להחזיר אותן לרשותו. היא לא הרחיבה בדברי ההסבר שלה, לא השיבה מדוע בחרה בדרך הזו ופנתה לרשויות, מה שלא מתיישב עם העובדות שעלינו עליהן", אמר.

עוד הוסיף: "לעניות דעתנו, כמי שמכירים את התחום שנים ארוכות, האם תכננה מראש את חטיפת הבנות והסתרתן, אך לא תכננה מה לעשות איתן הלאה. האם להעביר אותן לכת מסוימת, לעבור למדינת שלישי או ליעד אחר וכך להעלים אותן מאביהן? היא פעלה מוקדם מדי כנראה בגלל העובדה שהייתה צריכה לפעול תחת זמן ולהשיב אותן. המשטרה הייתה במצב של חניקה סביבה".

הגורם הבכיר נזכר כי לפני כמה שנים היה מעורב בחקירת מקרה דומה: "לפני כשלוש שנים טיפלתי עם היחידה באירוע של אם, תושבת אחד המושבים בדרום, שחטפה את בנה וניסתה להסתיר אותו מאביו, שהתגורר בבת ים באותם ימים. זה הזוי, אבל גם אז איתרנו את הילד ואמו בדירת מסתור באזור הקריות, כך שהנתונים דומים, אך האירועים היו שונים". 

"הסבתא, כמו שציינו, העדיפה בחלקים רבים של החקירה לשתוק, אך היא לא מבינה כי בשתיקתה היא נידבה לנו מידע רב להמשך החקירה. לא בזכות חקירתה הגענו אל הבנות, היא הייתה עוד נדבך בהרכבת הפסיפס עד להשלמת התמונה", מוסיף הבכיר במשטרה.