במהלך השבת פרצו בדרום תל אביב הפרות סדר קשות בין מבקשי מקלט מאריתריאה, לאחר שמתנגדי המשטר התעמתו עם תומכיו, במהלך פסטיבל שהתקיים מטעם השגרירות בישראל. לפני כשבוע, שלח ארגון "Eritrean New Hope Organization" מכתב למשטרת ת"א ובו הזהיר מפני אלימות שעלולה להתרחש במהלך הפסטיבל.

במכתב שהגיע לידי "מעריב", הזהיר הארגון על "אירוע המונים שמלווה באיומים אלימים ברשתות החברתיות". הארגון ציין כי "ביום שבת ה-2 בספטמבר, שגרירות ארתריאה בישראל מתכננת אירוע פוליטי, האירוע המתוכנן המלווה באיומים של תומכיו, באותה מידה מתוכננת הפגנת התנגדות מצד המתנגדים לדיקטטורה. אירועים כאלה התרחשו במהלך החודשים יולי ואוגוסט ברחבי העולם, כמו גרמניה, שוודיה, בריטניה, קנדה וארה"ב. האירועים שצוינו הופסקו לאחר אלימות קשה שסיכנה את חייהם של תומכי ומתנגדי המשטר".

כוחות משטרה בשכונת התקווה בעקבות מחאת מבקשי המקלט (צילום: אבשלום ששוני)
כוחות משטרה בשכונת התקווה בעקבות מחאת מבקשי המקלט (צילום: אבשלום ששוני)

"בישראל היו בעבר אירועים דומים שיצאו מכלל בשליטה וגבו מחיר כבד מאנשים ולקלח לארגוני הקהילה זמן רב על מנת להרגיע את המפגינים. עכשיו בעקבות האירועים ברחבי העולם וההתגרויות של שגריר אריתריאה ותומכיו, האיומים שוב מסלימים וזה עלול להגיע לשפיכות דמים מיותרת. לאור האמור, אנחנו בתור ארגון קהילתי שפועל לטובת חיים שקטים של הקהילה בתחומים השונים, מביעים את הדאגה מחשש ממשי לחיי אדם ומבקשים ממשטרת ישראל שתפעל למניעת אלימות שתסכן חיי אדם".

במשטרה טוענים כי גם אם לא היה מאשר את קיום האירוע, עדיין היו מתרחשות המהומות האלימות ואולי היה נגרם נזק רב יותר. במשטרה לא הופתעו מהאירוע אך כן הופתעו מהעוצמות והאיבה בין הפלגים בני אותו העם. במשטרה טוענים כי מדובר בעבריינות לשמה וכי המציאות הרבה יותר אלימה וקשה מהמצטייר ברשתות, וכי המשטרה ידעה להגיב יחסית ומהר ולמנוע פוגרום גדול הרבה יותר.

מכתב נוסף, שחתום על ידי שבעה ראשי כנסיות אריתריאיות של מתנגדי המשטר, נמסר לנציגי משטרת ישראל ביום חמישי בניסיון למנוע את האירוע של תומכי המשטר, שהיה ידוע מראש שיוביל לאלימות כפי שהיה בחו"ל.