נתוני פענוח מקרי הרצח בישראל בשנה האחרונה מציירים תמונה עגומה במיוחד: בתשעת החודשים החולפים הוגשו 44 כתבי אישום בגין מקרי רצח, מתוכם עשרים במגזר היהודי ו-17 בלבד בחברה הערבית. פירוש הדבר הוא שלמרות שבחברה הערבית יש כמעט פי שישה קורבנות מאשר במגזר היהודי (184 לעומת 32, בהתאמה), מרבית המקרים שפוענחו השנה היו בתיקים שעסקו בקורבנות יהודים.

המפכ"ל: "לא נעצום עין עד שנביא את המתנקשים לדין"
השכנים הסתכסכו והסיתו את ילדיה: שני אחים נאשמים ברצח אמם

הנתונים הללו מצביעים על תמונה קשה בכל הקשור לפשיעה במגזר הערבי ההולכת וגואה, ועל העובדה ששם האפשרות לפענח מקרי רצח רבים היא נמוכה, זאת מאחר והמחסלים או גורמי הפשיעה החזקים יותר מצליחים לחסל גם את היעדים שלהם וגם את קרוביהם או אלו שעשויים להעיד במשטרה.

בשנה האחרונה תפסה המשטרה מאות כלי נשק לא חוקיים וביצעה סיכולים, אך כל אלו מתגמדים לעומת המציאות. ההחלטות על החיסולים בחברה הערבית מתקבלות תוך זמן קצר, בעוד למשטרה יש צורך לגבש תשתית ראייתית בטרם פעולת הסיכול והמעצר. 

מחאה נגד האלימות בחברה הערבית בת''א  (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה נגד האלימות בחברה הערבית בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

גם מקרים שבהם מתבצעים מעצרים לא בהכרח יגיעו לכתב אישום, והחשודים לעיתים משתחררים תוך זמן קצר לאחר שנעצרו כחלק מתרגיל חקירה, או לאחר שלא הצליחה המשטרה לגבש תשתית ראייתית נגדם. בחלק לא מבוטל של המקרים, לא בוצעו מעצרים כלל. 

בתוך כך, המשטרה על כל יחידותיה לרבות להב 433 ויחידות מיוחדות, מנהלות מצוד במטרה להתחקות אחר עקבותיהם של אותם רוצחים מהטבח אמש בבסמת טבעון. כזכור הבוקר אישרה היועמ"שית שימוש חריג בתוכנת רוגלה כדי לסייע למשטרה בהתחקות אחר המבצעים, זאת לאחר בקשתו של המפכ"ל שבתאי מאמש.