הפשיעה שגואה ברחובות תופסת את סנ"צ בדימוס עו"ד ניסים דאודי, מי שהיה מפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב והאיש שפיצח את  ארגוני פשיעה מהגדולים ביותר שידעה המדינה, במונולוג של כעס על אובדן השליטה. "מה כבר עוד אפשר לומר", הוא תוקף ומוסיף: "זו פשוט שערורייה מוחלטת מה שקורה, אובדן שליטה מוחלט. אין משטרה אין כלום, למה הם מחכים?".

"תוך כדי נסיעה הרכב התפוצץ": במשטרה משחזרים את חיסול אדיר אבגי
חיסול לאור יום: עבריין מוכר בדרום נרצח ביריות באשקלון

עוד הוא טוען: "אני יכול להגיד שמה שאני רואה היום ברחובות מדינת ישראל, ואני מתייחס גם למגזר הערבי על אחת כמה וכמה עם מה שקורה שם, זה ביטוי לחוסר משילות, חוסר שליטה ואובדן הרתעה. בעצם לכל דבר שאני יכול לשייך אותו למדינת עולם שלישי כשכל אחד יש לו דין לעצמו. אנשים כבר לא מפחדים לעשות את מה שהם עושים, הם עושים את זה בקניונים, ברחובות לאור יום, פוגעים בחפים מפשע, פיצוצים, מטעני חבלה.

"עד לפני עשור, אולי קצת יותר, מטעני חבלה היו רק למומחים שבמומחים שבארגוני הפשיעה. היום, כל זב חוטם נער בן 17, יכול לשים מטען חבלה ולהצמיד אותו לרכב והוא עושה את זה עם כל כך הרבה תעוזה ואומץ, כאילו אין משטרה, וזה לא כאילו", הוסיף.  

סנ''צ בדימוס, עו''ד ניסים דאודי (צילום: פרטי)
סנ''צ בדימוס, עו''ד ניסים דאודי (צילום: פרטי)

הפשיעה התעצמה כי נתנו לה להתעצם לא בגלל שהיא שונה מבעבר, כי גם בעבר היום עבריינים והיו ארגוני פשיעה והיו אנשים אמיצים והיו פחות אמיצים אבל אנשים פחדו , כי הסיכוי שלהם להיתפס היה הרבה יותר גדול פעם , כי שוטרים היו ברחובות כי המשטרה עבדה. בו נסתכל רגע בשלוש ארבע שנים האחרונות במה המשטרה התעסקה . היא התעסקה בקורונה בלרדוף אחרי אנשים עם מסיכות, לרשום דו"חות , בשנה האחרונה מתעסקים בהפגנות.  מי יצא החוצה להילחם בפשיעה תגיד לי?! הרי השוטרים כולם מגויסים לטובת ההפגנות את מי מוציאים החוצה , זה לא יס"מים היס"מים זה פה יחידות קטנות.

זירת החיסול בחיפה  (צילום: דוברות המשטרה)
זירת החיסול בחיפה (צילום: דוברות המשטרה)

דאודי מציג תמונה פסימית במיוחד של המשטרה כיום: "מוציאים את כל שוטרי המשרדים, את הבלשים, את הסיירים ואת החוקרים, ואז מי יעבוד על הפשיעה? מי יסתובב ברחובות? מי יעשה תצפיות? מי יעשה עיכובים? איך אתה יכול להתרכז בחקירה כשאתה עובד 16 שעות בהפגנה ולמחרת בשבע בבקר אתה אמור להתחיל משמרת. המורל של השוטרים בשנה וחצי  האחרונות ברצפה. כולם מיואשים, כולם רוצים להתפטר. כל הדור שלי והדור מתחתיי, והם מדברים איתי המון, עזוב שהם טוענים שהמפקדים לא מתייחסים אליהם ואין להם גיבוי, הם כולם סופרים את הימים עד שיצאו לפנסיה".

הוא תקף את ההתנהלות בנוגע לתנאי השוטרים: "שיבדקו כמה ועדות רפואיות (ור"מים) להשתחרר מסיבות רפואיות הגישו. למה שיישארו במשטרה לעבוד 16 שעות ביום שבעה ימים בשבוע? מה מורה מתחיל שעכשיו מתחיל ושיש לו ועד חזק עובד יותר קשה משוטר? מסתכלים על החינוך כעתידה של המדינה. זה לא יעזור שכולם יהיו לנו פרופסורים פה, או שכולם יהיו הייטקסטים, בדור הבא שהם לא יוכלו להסתובב ברחובות כי כולם יורים ומשליכים מטענים, איפה הם יסתובבו? הרי כולם יברחו מפה מפחד על הילדים שלהם. בגדול כרגע אין משטרה.

אני לא מבין למה הם לא עושים חשיבה להתייעלות ושוקדים על תוכנית שתעמיד את גיוס השוטרים כעבודה מועדפת לשלוש שנים . קח את כל הקרביים מהסיירות, תן להם 15,000 ₪ שכר בחודש ותגייס אותם למשטרה. הם עדיין ברוח הקרב והלוחמה, יש להם את הדחף והאדרנלין והם יביאו משטרה איכותית וחזקה. מה עדיף לתת להם מענק לעבוד בתחנת דלק?

זירת החיסול באשקלון (צילום: דוברות המשטרה)
זירת החיסול באשקלון (צילום: דוברות המשטרה)

תקדיש את כל הכסף הזה , תחזק את המשטרה ותן לארגון להחזיר את ההרתעה שאיבדנו אותה, וזה ייקח לא מעט שנים. בדור שלנו אם היינו מסתובבים עם ניידת ביפו כולם היו בורחים לחורים שלהם. היום כשעוברת ניידת במקרה הטוב היא סופגת יריקות או אבנים. שוטרים וקצינים מספרים לי שהם נכנסים לפעילות ולצידם בניידת שח"מית שרועדת מפחד. היא נשארת בניידת והשוטר יורד וניאלץ להתמודד לבד עם הבלאגן והם יודעים שהם הולכים לספוג מכות, כי מי סופר שוטרים היום? תראה את תקיפות השוטרים באיזה אחוזים זה עלה, מי מכבד היום שוטרים?. 

ברגע ששוטרים לא מקבלים גיבוי, הם מועסקים לא בפשיעה שזה בעצם הייעוד שלהם, נותן לרוץ אחרי מפגינים, שולח אותם למצעד הגאווה או לטפל בימנים קיצוניים, איזה משטרה הם עושים? בשביל זה הם התגייס? לפני 15 שנים שמעתי על משמר לאומי ומה קרה מאז? בצרפת יש להפגנות יחידה מיוחדת ולא שוטרים ייעודיים. מי רואה את המשטרה, מי רואה את השוטרים?". 

לסיום, הוא משתף בכאב: "היום המצב עצוב. כואב לי הלב על השוטרים, זה לא הארגון שאני מכיר. 25 שנים טיפלתי בארגונים הכי משמעותיים ובכנופיות הרחוב שפעלו באותם ימים, ואני מדבר על העבריינים הכי כבדים וכולם פחדו כי ידעו שיש משטרה חזקה. ואני אומר לך שאם יפנו באמת את השוטרים לעשות את מה שהם באמת צריכים לעשות אתה תחוש בהבדל.

זירת החיסול באום אל פחם (צילום: דוברות המשטרה)
זירת החיסול באום אל פחם (צילום: דוברות המשטרה)

קח לדוגמא את המגזר הערבי ושים יחידה עם חוקרים, בילוש האזנות וטכנולוגיה, ותושיב כל פעם באזור אחר על ארגוני הפשיעה במגזר. אני מתחייב בפניך שתוך מספר חודשים אתה מצמצם משמעותית את הפשיעה במגזר הערבי. 

תראה מה קורה בכל מקום בארץ, תופעת הפרוטקשן התפשטה כמו נגע, שזה בלתי נתפס. אם יש משטרה היא חייבת לגדוע את זה אבל למי יש זמן להתעסק עם התופעה ולהקים צח"מ שיטפל בזה? אנשים לא מבינים, ובמרכז חיים בתוך בועה שהצפון או הדרום לא נוגע אלינו. לידיעת כולם הפרוטקשן הגיע לכל עיר במדינה לרבות במרכז ובתל אביב, ורק משטרה חזקה יכולה לטפל בזה".