הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

החל מיום שבת נאלצים רבים להתמודד עם מצבים שלא הכירו לפני כן כנפגעי טרור ופעולות איבה. מלחמת חרבות ברזל, ואירועי השבוע האחרון, הכניסו רבים מאיתנו לרשימת הזכאים, והיד, לצערנו, עודנה נטויה. כדי להתמודד עם המצב הבלתי נתפס הזה, פתח הביטוח הלאומי קו חירום ייעודי שנועד לסייע לפצועים ולבני משפחותיהם וכן למשפחות שאיבדו את יקיריהן. במאמר זה נפרט את הזכויות המגיעות לנפגעים ולבני משפחותיהם, וכיצד תוכלו לקבל את הסיוע. 

קו החירום של הביטוח הלאומי פעיל בימים א'-ה' בין השעות 08:00 ל-20:00 ומספרו: 02-6269999. דרכו ניתן לקבל מידע מלא על זכויות הנפגעים ובני משפחותיהם, החל משלב הפציעה והלאה. 

לא בטוחים לגבי הזכויות שלכם? הצטרפו לקבוצת התייעצות ללא עלות בוואטסאפ 

הכרה בפגיעה מפעולות איבה
המדינה מכירה במי שנפגע מפעולות איבה, הן בגוף והן בנפש. מיד לאחר אירוע טרור, יוצרים עובדי אגף האיבה והשיקום בביטוח הלאומי קשר עם בתי החולים והמאושפזים ומאתרים את מי שנפגעו. הנפגעים מקבלים הדרכה והכוונה על המשך ההתנהלות מול המדינה. יחד עם זאת, במידה ולא נעשתה אליכם פניה, עליכם לפנות עצמאית לביטוח הלאומי על מנת לקבל את הזכויות. בנוסף, גם נפגעי חרדה שלא אושפזו בבית החולים, חשוב שיפנו לקבלת סיוע. 

הכרה באירוע כפעילות טרור נקבעת על ידי משרד הביטחון. לאור המצב החריג מתבצעות בימים אלה פעולות רבות על מנת שיינתן סיוע מיידי למשפחות הן כלכלי והן נפשי.

סיוע מיידי לפצועי המלחמה
"ביטוח לאומי מסייע למשפחות הפצועים החל משלב האשפוז בבית החולים. במקרים שונים יינתן סיוע בנסיעות, בחניה ובסידורי לינה למשפחות המתגוררות במרחק גדול מבית החולים או במצבים חריגים אחרים. אפשר שתינתן זכאות לאובדן הכנסה לבן המשפחה השוהה לצידו של הפצוע או הפצועה" אומרת עו"ד אימבר גולן פרטוש

הוצאות אבל למשפחות חללי פעולות איבה 
בשלב הראשוני מעניק הביטוח הלאומי 'הוצאות אבל' (התאלמנות, קבורה), סיוע באחזקת מקום הקבורה והמצבה, טיפולים פסיכולוגיים, נפשיים וכן טיפולי רפואה משלימה. הביטוח הלאומי גם מסייע בהסעות ללוויה, בהבאת קרובים מחו"ל וגם יש וישתתף ברכישת חלקת קבר. 

בשלבים הבאים תפקידו של הביטוח הלאומי הוא גם ללוות את המשפחות, הן בפן הכלכלי והן במקצועי. במידת הצורך יינתן סיוע בתחום הדיור והנידות, מימון טיפול רפואי וכדומה.

בנוסף, אגף נפגעי איבה ואגף השיקום ימשיך בליווי הפצועים והמשפחות בתגמולים חודשיים, שירותי ייעוץ וטיפול נפשי, התייעצות רפואית, מימון ניתוחים ועוד. 

טיפולים נפשיים לנפגעי חרדה
ביחד עם משרד הבריאות ממן הביטוח הלאומי בחינם סל טיפולים נפשיים לנפגעי חרדה כתוצאה מאירועי טרור. הטיפול מתבצע באופן פרטני/משפחתי/קבוצתי והוא ניתן במסגרת מרפאות בריאות הנפש, מרכזי חוסן ועמותות שונות הפרוסות בכל רחבי הארץ (הרשימה המלאה באתר הביטוח הלאומי). רשימת מוקדי הסיוע בכל הארץ מתעדכנת כל העת באתר הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות. 

סיוע בגין היעדרות מעבודה
מי שיוכר על ידי הביטוח הלאומי שנפגע מפעולת טרור, יקבל סיוע בגין היעדרותו ממקום עבודתו. במקביל, עשוי הביטוח הלאומי לממן את הטיפולים הרפואיים שעל הנפגע לעבור, כולל תרופות ונסיעות. על מנת לקבל את הסיוע יש להגיש בקשה לתגמול טיפול רפואי (תט"ר). 

במידה ויש לנפגע ילדים קטנים והוא זקוק לסיוע בבית, ייתכן והוא יהיה זכאי לעזרה מעבודת סוציאלית שתלווה ותסייע לו. 

כל נפגע איבה המוכר מעל 10% ומעלה לצמיתות, מקבל אוטומטית תעודת נכה המקנה הנחות בשלל גופים. לדוגמא-הנחה בתחברה ציבורית, כניסה לאתרים ומוזיאונים ועוד. תעודת פטור מתור ניתנת למי שנקבעה לו מעל 40% נכות (נפשית או פיזית). 

את שתי התעודות ניתן להוציא בקלות וביעילות באופן דיגיטלי ובלחיצת כפתור אחת באתר הביטוח הלאומי ותוקפו הוא ל-7 שנים או עד סיום תקופת הזכאות.

להתייעצות ללא עלות ניתן להצטרף לקבוצת הוואטסאפ  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר