פרסום ראשון: בעקבות התעקשות יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר, תוסדר סוגיית המימון של מועמדים שנרצחו בעוטף עזה במלחמת "חרבות ברזל". המימון ישולם מקופת המדינה, כך סיכם אשר עם האוצר.

זכויות נפגעי מלחמת "חרבות הברזל"
ההקלות בהוצאת רישיון נשק בישראל - המדריך המלא
 
סעיף הפיצוי יוכנס לחקיקה, שתידון מחר (שני) בשעה 10:00 בוועדת הפנים למליאת הכנסת אשר הודיעה על ההחלטה בניחום אבלים שעשה אשר אצל המשפחות של אופיר ליבשטיין שהיה ראש מועצה אזורית שער הנגב ונהרג בחילופי אש עם מחבלים במהלך הטבח בכפר עזה ואצל משפחתה של תמר קדם סימן טוב, שהתמודדה לראשות המועצה האזורית אשכול ומשפחתה נטבחו ונרצחו בקיבוץ ניר עוז. 

יעקב אשר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב אשר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פיצוי עיזבון המועמדים שנהרגו משמעו שאוצר המדינה יפצה את עזבונו של מועמד בבחירות לראשות המקומית שהוכר כחלל צה"ל או כנפגע פעולה איבה. ע"פ החוק, נציגי מועמד יגישו את חשבונות המועמד ודו"ח כספי לתקופת הבחירות למבקר המדינה, שיערוך בתוך 30 יום מן ההגשה דין וחשבון אותו ימסור לשר האוצר. הפיצוי ישולם תוך 30 יום מרגע מועד המסירה של מבקר המדינה. 

כמו כן, מסתמן כי למרות רצון השלטון המקומי לדחות את הבחירות בשנה, תוגש הצעת חוק הכוללת דחייה של שלושה חודשים ואליה תוצמד הצעה לדחייה של של ארבעה חודשים, זאת בכפוף להתפתחויות מלחמת "חרבות ברזל".

תיתכן והפתעה במליאה וההצבעה על מועד הבחירות תיערך כבר מחר, בכך תפוצל משאר מרכיבי החוק. אפשרות אחרת היא שההצבעה תבוא כמקשה אחת ביום רביעי ותכלול גם את מועד הבחירות החדש גם את סוגיית מימון המועמדים, ועוד שתי סוגיות נוספות. כזכור, הבחירות המקומיות היו צפויות להיערך ב-31 לאוקטובר 2023.  

נקודה נוספת בקשר לסוגיית המימון שעלתה בדיונים ע"י מועמדים עצמאיים ומפלגות שונות תעמוד בפתחה של ועדה  ציבורית מייעצת שצפויה להחליט בנושא בימים הקרובים.