משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התחדש היום (שני) עם עדותו של חוקר להב אורי קנר במסגרת תיק 4000. זאת, לאחר שבשבוע שעבר העיד מטעם פרקליטות המדינה ד"ר רן ברץ, לשעבר ראש מערך ההסברה של נתניהו. 

"לא נשתוק יותר": המפגינים נגד נתניהו משרטטים את קווי המתאר של המחאה החדשה
"אין מקום לאסלאם באירופה": ראשי מדינות ביבשת במתקפה חריגה 

"במסגרת היותי קצין ביחידה הכלכלית במשטרה השתתפתי בחקירה", הסביר קנר בפתח דבריו. "זה היה צח"מ מורכב מרשות ני"ע ומשטרה, והתפקיד שלי היה להיות אחראי מטעם המשטרה על כל משפחת אלוביץ'. במסגרת התיק נחקר חשד שרה"מ נתניהו קיבל שוחד בדמות סיקור אוהד משאול אלוביץ' ובתמורה היטיב איתו רגולטורית עם חברת בזק. זה בגדול, היו גם כל מיני דברים נוספים כמו שיבושים של שאול ואיריס עשו אבל זה בגדול".

בתחילת העדות הוצג בפניו מזכר הנוגע למפגש עם אילן ישועה. בתגובה אמר קנר: "אני הייתי אמון בהתחלה על הקשר עם אילן ישועה מטעם המשטרה וזה מזכר שמנהל את ההתנהלות עם אילן ישועה - המפגש עם ישועה במשרדי רשות ני"ע. בשלב הזה יש לנו את הניתוח הראשוני של התכתובות מהטלפון של ישועה עם כל הקבוצות עם איריס ושאול והקבוצה המשותפת, רצינו לדעת אם אנחנו יכולים להיעזר בישועה בשלב הסמוי עם ישועה כדי לקדם את החקירה".

בהמשך הוצג בפניו מזכר נוסף, שלפיו הציג לאור אלוביץ' כי המכה הכלכלית עבור משפחתו תהיה קשה. "אור הוא חלק ממשפחת אלוביץ׳, וזו חקירה כלכלית מאוד גדולה, והוא צריך לדעת שיש השלכות כלכליות מאוד מאוד גדולות", הסביר קנר. "עד שהם נעצרו, הם היו במקום אחד, ואחרי שנעצרו הם היו במקום אחר, ורציתי לשקף להם את זה״. קנר הודה כי "מאוד רצינו שיתוף מהם פעולה, רצינו ששאול יהיה עד מדינה, ושהם כולם יהיו עדי מדינה. ידענו שהוא לא יהיה עד מדינה בלי אור ובלי איריס, ידענו שזו תהיה עסקת חבילה״.

איריס אלוביץ' בבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)
איריס אלוביץ' בבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)

"אלוביץ' מבחינתנו זה שם דבר", המשיך קנר. "ידענו שמדובר בטייקון, איש תקשורת, מאוד אמיד. יחסי הכוחות לא היו שווים, אם הייתי פוגש אותו ברחוב כנראה שהוא לא היה מסתכל עליי, בחקירה הוא תפס עצמו כדמות מרכזית והרשה לעצמו להתנהג ככה. למשל, לקרוא לחוקר 'אלי זעירא', שהיה אחראי על המחדל ביום כיפור. אני לא נתקלתי בכזה דבר. או שהוא צעק הרבה בחדר החקירות. אני שמתי את הדברים האלה בצד והתמקדתי בחשדות החמורים שהיו בתיק".

לדבריו, אלוביץ' "לא שמר על זכות השתיקה. ידעתי שהוא הולך לשקר בכל הקשור לסיקור ולהתערבות שלו בוואלה לטובת בני המשפחה (נתניהו). זה באמת התממש כי בהתחלה הוא ממש הכחיש שהוא התערב בוואלה. הוא ממש אמר שיש הפרדה, שהוא בפן הכלכלי והעסקי, והוא לא התערב במה שקורה בתוכן. מבחינתי כקצין חקירות הדבר הכי טוב זה עד שמשתף פעולה ואומר את כל האמת. הדבר השני הכי טוב שיש עד שמדבר ומשתף פעולה אבל שמשקר, ואנחנו יודעים שהוא משקר, והוא מסתבך עם השקרים".

על טענות אלוביץ בנוגע לאופן שבו נוהלה החקירה, אמר: "חקירה זה לא דבר פשוט, במיוחד לשאול אלוביץ'. אני חושב שהחקירה הייתה מאוד הוגנת, הוא קיבל יחס מצוין והרשה לעצמו לקרוא לי אלי זעירא, האחראי על מחדל יום כיפור. כמה פעמים הוא קרא לי ככה. הוא ביקש מים, לקח לזה זמן, אחרי רבע שעה הוא התחיל לצעוק 'איפה המים שלי'? אני קניתי לו מהכסף שלי בורקסים ורוגלעך, נתתי לו להתקלח ביחידה, הייתי בקשר עם העורך דין שלו ז'ק חן לגבי מקלחות והחלפות בגדים. הוא לא קיבל הנחות סלב בגלל שזה שאול אלוביץ', אבל כן נהגנו בו בכבוד".

בשלב זה הוצג מזכר העד שבו כתב שאלוביץ' ביקש לחבק אותו. "כל הדברים האלה באים להראות שלא רציתי לשבור רוחנית, אם הייתי רוצה לשבור רוחנית, הוא לא היה מקבל רוגעלך מהכסף שלי, הוא לא היה מתקלח במקלחות של השוטרים ביחידה. המטרה שלנו לא היה לשבור אותו רוחנית", הסביר קנר. "כבר באקט הראשוני במעצר שאני נפגשתי עם שאול אמרתי לו שאם הוא לא מרגיש טוב, שיגיד לי. זה מופיע בתמליל חקירה, וגם תוך כדי, כשהוא אמר שהוא לא מרגיש טוב, אז היה רופא ביחידה.

בהתייחס לטענת ההגנה על שימוש פסול לכאורה בבני משפחה, הדגיש קנר: "כמו שאמרתי, מדובר בתיק כלכלי עם אפשרויות חילוט מאוד משמעותיות. בני משפחה כאן - זה גם אור אלוביץ' שהיה גם חשוד בתיק הזה, צריך לזכור. מאוד רצינו שיתוף פעולה, גם של שאול גם של איריס גם של אור. כיוונו שהם יהיו עדי מדינה, וידענו שאחד לא יהיה בלי השני. אני לא רואה שום פסול במה שנאמר להם, לא היה בזה שימוש בבני משפחה כדי להשפיל או לבזות, זה שיקוף בפניהם של המציאות".

על חקירות כלכליות שמטרתן בין היתר לזהות טוענים לזכויות בנכסים של החשודים, אמר: "יש חשיבות לבצע את הפעולות האלה מוקדם ככל האפשר. אנחנו רוצים למנוע מצב שבו טוען לזכות יגיע איך לא חקרתם אותי על זה, זה הנכס שלי, וכל מיני טענות מבושלות בהמשך".