בעקבות ההדלפה בבג"ץ כפי שדווחה אמש, כל שופטי העליון כונסו היום (חמישי) אצל הנשיא עוזי פוגלמן לישיבה דחופה. במהלך הלילה נערכו התייעצויות חירום בבית המשפט העליון בעקבות פרסום טיוטת פסק הדין. כמו כן, שופטים התבקשו לזרז את כתיבת הערותיהם כדי לפרסם את פסק דין בהקדם האפשרי.

15 שופטי בג"ץ השלימו בימים האחרונים את פסק הדין בעתירות נגד חוק עילת הסבירות, שמשתרע על פני מאות עמודים. שמונה שופטים, בראשות הנשיאה בדימוס חיות, כתבו החלטה בעד הפסילה. שבעה שופטים, בהם השופט סולברג, התנגדו לפסילה - כך פורסם אמש  ב"המהדורה המרכזית" בערוץ 12.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הגיב: "דעתי בנושא פסילת חוק יסוד והעתירה בעניינו ידועה ואיני חוזר בי מאף מילה שנאמרה בעבר. אין עת מתאימה לקבוע דבר שמעולם בית המשפט העליון לא הוסמך לו בחוק ומשנה הלכה למעשה את שיטת המשטר בישראל — אך עת מלחמה היא בוודאי לא העת לקבוע תקדים ראשון מסוגו בתולדות המדינה, שכמוהו שבירת כלים".

"גברתי נשיאת ביהמ"ש העליון היוצאת — לא זו הדרך. אזרחי ישראל מצפים מכל רשויות השלטון בישראל להתעלות לגודל השעה. למען כולנו, אני מפציר בך ובשופטי בית המשפט העליון למצוא את הדרך לשמור על האחדות בעם, שכל כך נחוצה בעת הזאת. זה בנפשנו. אני מוכן לשבת בכל עת איתך, עם ממלא מקומך השופט פוגלמן ועם כל מי שנדרש בניסיון למנוע את הקרע הנורא המתקרב, ולו כדי למצוא פיתרון ביניים שיקפיא את המצב עד לשוך הקרבות", הוסיף.

שר המשפטים יריב לוין הגיב גם הוא: "בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד זה בחזיתות השונות, ובשעה שהעם כולו כואב את אובדנם של חיים רבים, אסור לקרוע את עם ישראל במחלוקות. אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין השנוי במחלוקת אפילו בין שופטיו. מתוך אותה ציפייה ואחריות לאומית, נבחרי העם בכנסת פועלים שהליכי החקיקה יתנהלו בימים אלו בהסכמה רחבה, תוך הימנעות מדיון בנושאים השנויים במחלוקת. ראוי שבית המשפט העליון ינהג באחריות דומה ולא ייצור קרע עמוק בעם, בעת שבה כולנו משוועים לאחדות".

בג''ץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)
בג''ץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)

שופטים בעליון מתחו ביקורת חריפה על הנשיאה הפורשת חיות שלדבריהם דחקה אותם לסדר זמנים בלתי אפשרי עד המועד האחרון שבו היא יכולה לפרסם פסק דין, שלושה חודשים לאחר פרישתה שיחולו בעוד שבועיים. ביקורתם מתעצמת לאור העובדה שללא דעותיהם של חיות וברון הפורשות, התוצאה הייתה מתהפכת ל-7-6 נגד הפסילה. דעת הרוב בטיוטת פסק הדין כוללת את השופטים ענת ברון, אסתר חיות, יצחק עמית, עופר גרוסקופף, ח'אלד כבוב, עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ורות רונן. דעת מיעוט בטיוטת פסק הדין כוללת את השופטים יחיאל כשר, נעם סולברג, יוסף אלרון, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ וגילה כנפי-שטייניץ.

החוק לביטול עילת הסבירות אושר בכנסת בסוף חודש יולי. החוק נחקק במסגרת תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", והוא למעשה שולל מבית המשפט את היכולת להתערב בהחלטות של השרים שהתקבלו ב"חוסר סבירות קיצוני". ההתערבות של בית המשפט במקרים כאלה נועדה כדי לפסול החלטות שהתקבלו בצורה לא רציונלית, לא שוויונית או תוך ניגוד עניינים. באמצע חודש ספטמבר התכנסו כל שופטי העליון, בהרכב חסר תקדים, לדיון שעסק בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. הישיבה ארכה יותר מ-13 שעות, והיא שודרה בשידור ישיר באתר בית המשפט העליון. במסגרת העתירות התבקש בית המשפט לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות.

ועדת החוקה (צילום: חיים גולדברג)
ועדת החוקה (צילום: חיים גולדברג)

בכיר בליכוד ל'מעריב': "אם ההדלפה נכונה, זה מוכיח את כל הטענות כי בית המשפט הוא בית משפט פוליטי וכאשר שופטיו כותבים פסקי דין , מה שמנחה אותם זה לא החוק , לא עמדת הכנסת והגופים הנבחרים, אלא השקפת עולמם האישית האידאולוגית. הצבעת אלה השמרנים לא הפתיעה וגם ההצבעה של אלה שמאמינים שבית המשפט עומד מעל הכנסת ומעל החוק. ברגע שתיגמר המלחמה הדבר הראשון שצריך להמשיך בו זו הרפורמה המשפטית והחזרת הריבונות לעם".

מהרשות השופטת נמסר: "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".

תגובת התנועה למשילות ודמוקרטיה לפרסום טיוטת פסק הדין בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות: "בזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה, וטובי בניה מוסרים את חייהם בעזה, מתעקשת נשיאת העליון לשעבר ללבות את אש המחלוקת ולפרסם את פסק הדין הפוליטי והמקטב ביותר שפורסם פה אי פעם. בית המשפט שם עצמו בפסק הדין כמחוקק העליון, מעל לכנסת שחוקקה את חוק היסוד, מעל לציבור שבחר בכנסת, ומעל  לחוק עצמו. חוסר המודעות העצמית המדהים שמאפשר לשופטים לדרוש מהכנסת דרישת 'רוב מיוחד' שלא מופיעה בשום חוק, תוך כדי פסילת חוק יסוד ברוב מקרי וזניח, שלדברי השופטים עצמם היה מתהפך לו פסק הדין היה ניתן עוד חודשיים. חיות וחבריה לעמדה מתגלים כחסרי אחריות בשעות הכי קשות לחברה הישראלית. המסע לתיקון מערכת המשפט עוד יימשך".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (חמישי) ליועצת המשפטית לממשלה, למפכ"ל, למ"מ נשיא בית המשפט העליון ולמנהלת מערכת בתי המשפט בכדי שיורו על פתיחה בחקירה פלילית בגין הדלפות טיוטות פסקי הדין של בית המשפט העליון בעניין החוק לביטול עילת הסבירות ובחוק הנבצרות, וזאת בעקבות פרסום טיוטת פסקי הדין במספר כלי תקשורת.

התנועה לאיכות השלטון טוענת במכתבה כי הדלפת פסקי הדין היא אירוע חמור מאין כמותו בהיסטוריית מערכת המשפט של מדינת ישראל מאז הקמתה, אשר נועד להטיל אימה על שופטי בית המשפט העליון ולהטות את פסיקתם באופן פסול. 

לעמדת התנועה, הדלפת פסקי הדין מעלה חשש ממשי לביצוע עבירות פליליות לפי חוק העונשין, ומחייבות פתיחה בחקירה בהולה של כלל הגורמים המעורבים בדבר, לרבות עוזרים משפטיים ומתמחים של שופטי בית המשפט העליון, עובדי מזכירות מערכת בתי המשפט בבית המשפט העליון וכלל הגורמים והעובדים שהיו חשופים לטיוטת פסק הדין.