דרמה משפטית: בית המשפט העליון קבע הערב (רביעי) בדעת רוב של שישה מתוך 11 שופטים כי יש להורות על דחיית תחולתו של תיקון מספר 12 לחוק-יסוד: הממשלה בעניין הסדר נבצרות ראש הממשלה, כך שייכנס לתוקף במועד תחילת כהונת הכנסת ה-26. זאת, בהיותו תיקון פרסונלי מובהק שמהווה שימוש לרעה של הכנסת בסמכותה המכוננת.

ביום השנה לחיסול סולימאני: לפחות 100 הרוגים בפיצוצים בסמוך לקברו | תיעוד
גלעד שרון: "אם היינו נשארים בעזה היו נטבחים 8,000 ישראלים"

מדובר, כאמור, בעתירות שהוגשו על ידי "התנועה לאיכות השלטון" בישראל וחבר הכנסת עודד פורר נגד הכנסת, בעניין תחולתו של תיקון מספר 12 לחוק-יסוד: הממשלה בעניין הסדר נבצרות ראש הממשלה.

השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, דפנה ברק-ארז, ענת ברון ועופר גרוסקופף תמכו בדחיית תחולת חוק הנבצרות ואילו השופטים אלכס שטיין, יעל וילנר, נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון התנגדו.

בפסק הדין נקבע בדעת רוב כי בחוקקה את תיקון מס' 12 לחוק-יסוד: הממשלה עשתה הכנסת שימוש לרעה בסמכותה המכוננת, מאחר שהחלתו המיידית של התיקון היא פרסונלית ולא כללית.

רובם של שופטי הרוב קבעו כי מטרת החקיקה הינה לשרת תכלית פרסונלית והיא קידום האינטרסים האישיים של ראש הממשלה והסרתן של המגבלות המשפטיות שחלו עליו, על רקע ההליך הפלילי המתנהל נגדו בבית המשפט.

הדיון בחוק הנבצרות (צילום: אברהם בלוך)

השופטת ברק-ארז טענה כי תיקון החוק הוא תיקון פרסונלי מכיוון שהוא חל על ראש הממשלה במועד שבו זהותו כבר ידועה, כאשר מתנהל הליך פלילי בעניינו וישנן עתירות תלויות להכרזה על נבצרותו. היא סברה כי יש לראות בתיקון ככזה ש"נתפר למידותיו של ראש הממשלה". לאור זאת קבעו שופטי הרוב שהסעד המתאים הוא דחיית המועד שבו ייכנס התיקון לתוקפו, וכך יינתן מענה לפגם הפרסונלי שבו.