עיתון שביעי החליט היום (חמישי) להסיר קריקטורה שהייתה צפויה להתפרסם בגיליון של השבת הקרובה ועוררה סערה ציבורית גדולה. הקריקטורה, שפרסומה המודפס נעצר ברגע האחרון, עלתה לאתר האינטרנט של העיתון, ובו נראית נשיאת בית המשפט העליון הפורשת, אסתר חיות, כשהיא תוקעת את דגל בג"ץ בגב גופתו של חלל צה"ל.

"חשד להסתה לאלימות": הקריקטורה שהרתיחה את אסתר חיות
פיתרון דיפלומטי בצפון? יואב גלנט במסר ברור לאמריקאים

בהודעת עיתון שביעי להנהלת בית המשפט נכתב: "אין בקריקטורה שום הסתה לאלימות; ואין בה זילות של בית משפט. מכתבך מתעלם מחופש הדיבור וחופש המחאה. אם היה כדבריך - היית מפרט מהם הדברים האלה".

"כמקובל בעיתונות חופשית, אנחנו לא מצנזרים ולא ממשטרים את כותבינו, להערכתנו הקריקטורה עומדת במסגרת כללי חופש הביטוי ובמסגרת האומנותית המוענקת לקרקרטוריסט. פנייתך מהווה השתקה ופגיעה חמורה בחופש העיתונות".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד נכתב כי "מדובר בהתייחסות לאירועי האקטואליה בהם בית המשפט העליון קיבל 2 החלטות שנויות במחלוקת שקוממו עליהם ציבורים רבים אשר ראו בהן פגיעה בלכידות לוחמי צה"ל ובמורל הלאומי. הקריקטורה ביטאה מחאה זו בדרכה האומנותית".

בעיתון שביעי הוסיפו: "נציין שבאחד מאותם שני פסק דין, השוותה באופן מחריד ומזעזע שופטת בית המשפט העליון ענת ברון בין החמאס אותו כינתה אויב מחוץ לבין תומכי הרפורמה אותם כינתה אויב מבית. שם קולכם נדם".

בהמשך, תקפו בעיתון כי במקרים דומים בעיתונים המזוהים עם השמאל, כאשר המותקפים היו אנשי הימין והציונות הדתית, הנהלת בתי המשפט לא דרשה את הסרת הקרקטורות.

עם זאת, בעיתון הוסיפו כי "בשעה שילדינו מסכנים את חייהם מאז צהרי יום 07.10.2023 במלחמה נגד אויבנו. אין לנו זמן עודף על חרדתנו להם, ולא רצון להכנס למלחמות אחים מיותרות, להבדיל מאחרים. אשר על כן, החלטנו לפנים משורת הדין ולאור בקשתך להסיר הקריקטורה הנדונה מכל המדיות שברשותנו לרבות העיתון שהודפס כבר".

החלטת עיתון שביעי באה על רקע מכתב מהיועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט אשר פנה אמש לעיתון בדרישה להסיר את הקריקטורה. במכתב ששלחה הנהלת בתי המשפט נכתב כי "מדובר בפרסום חמור העולה כדי חשד להסתה לאלימות. בנוסף, יש בפרסום האמור כדי להקים חשד לזילות בית משפט".

כניעת מחבלי הנוח'בה (צילום :דובר צה"ל)

בעקבות פרסום הקריקטורה, ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, פנה ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה והמרדה. לדברי בכר, "מדובר בקריקטורה אנטי-דמוקרטית, אנטי-ציונית, פשיסטית וחמורה שיש בה הסתה חריפה כלפי הנשיאה בדימוס, ולמעשה כנגד שופטי ישראל ומוסד בית המשפט בכללותו.

הסתה זו היא שיא מביש וחמור ברצף של דברי הסתה חמורים שפורסמו כנגד שופטי ישראל בשנה החולפת. כן, מדובר בהוצאת דיבתם של הנשיאה וכלל שופטי ישראל, שמקטבת ומפלגת את הציבור הישראלי ומציגה את כבוד הנשיאה אסתר חיות כאילו היא בוגדת במדינה והורגת את חיילי צה"ל. ככה פשוט ככה חמור".

בכר הוסיף: "הסתה פרועה שכזו, שאינה מרוסנת על ידי מנהיגי הציבור ומובילי דעה, ואף לפעמים מקבלת תמיכה מאותם נציגי ציבור, כבר הובילה את מדינת ישראל בעבר לרצח פוליטי".