הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

במקרים חריגים נעתר בית המשפט להתערבות או לביטול צו בוררות. לאחרונה, בהחלטה נדירה, קבע בית משפט השלום בתל אביב, כי צו בוררות שניתן בעניינו של הרב משה דרעי ושאסר עליו לעסוק בעבודתו כמוהל, יבוטל, זאת לאחר שהתקבלה עמדת עו"ד יאיר בן שטרית, ב"כ המוהל, שטען לעיוות דין קשה מנשוא בעניינו.

לפרטים נוספים אודות עו"ד יאיר בן שטרית לחצו כאן

הרב משה דרעי, מוהל כבר מעל 40 שנה. במהלך השנים שעברו, הוא ביצע אלפי בריתות וצבר לעצמו פרסום כדמות מוכרת בבני ברק ומחוצה לה. לפני כארבעה חודשים ערוץ 13 פרסם כתבה על הרב משה דרעי, לאחר שהבורר קבע בניגוד לדין כי אסור עליו למול. לאחר שפורסמה הכתבה, ולאור התנהלות חמורה מצד הבוררים הגיש בא כוחו של הרב, עו"ד בן שטרית, בקשה בהולה לביטול פסק הבוררות עם טיעונים רבים המצדיקים את ביטול הבוררות. בין היתר טען עו"ד בן שטרית כי הבורר לא קיבל כתבי טענות מצד המשיבים והצו אינו התבקש מעולם על ידי מי מהצדדים. כמו כן, הבוררים התנהלו ללא כל תיעוד של פרוטוקולים, שמעו טענות באופן חד צדדי, ללא מתן זכות תגובה של הרב דרעי, ומבלי שהרב דרעי נכח בדיונים. התנהלות הבוררים הינה "בניגוד לדין ומעלה עיוות דין קשה מנשוא" לרב דרעי.

עורך הדין יאיר בן שטרית (צילום: דניאל יחזקאל)
עורך הדין יאיר בן שטרית (צילום: דניאל יחזקאל)

בבקשה לביטול הבוררות כתב עו"ד בן שטרית כי במקרה זה פסק הבוררות התייחס לרב דרעי באופן אישי, ואין כל התייחסות מהותית לגוף הבוררות. הקפדה על מראית פני הצדק מקובלת בידינו מימים ימימה; עיקרון מנחה הוא שצדק ייעשה וייראה כי נעשה, על מנת שלא לפגוע באמון הציבור. וכי מסקנת פסק הדין של הבוררים נבעה מנקמה אישית ולא מגופם של דברים.

טענותיו של הרב דרעי נפרסו על פני מספר עמודים. לעמדתו, הבוררים חרגו מסמכותם והורו בפסק הדין על סעד שמעולם לא נדרשו לכך, שכן בהסכם הבורר אין התייחסות לצו מניעה קבוע או זמני. ומעולם לא נודע על כך, טרם הגעתו לבורר. הסכם הבורר אינו בר תוקף ולמעשה הבוררים חרג מסמכותם. מעבר לכך, נטען כי הליך הבוררות התנהל בניגוד לכללי הצדק הטבעיים.

למעשה, כך לעמדת עו"ד בן שטרית, הליך הבוררות נועד לדון בעניין פרטי בשאלת הנזיקין בברית מילה שערך הרב דרעי לבנם של זוג הורים, המשיבים בהליך. לאחר שסבר כי אינו אשם ולאור לחצים מצד המשפחה הסכים להשתתף בדיון בפני הבורר על מנת לדון בשאלת הנזיקין. "הבורר", כתב עו"ד בן שטרית, "לא קבע כל אחריות בנזיקין כלפי הרב דרעי והורה על סעד שלא התבקש לתת ומבלי שיש לו כל סמכות לכך". 
בבקשה נכתב עוד, כי "אין להלביש על ההסכם האמור גם עבודתו של המבקש. עסקינן בבוררות בעניין סכסוך ספציפי בין הצדדים.

סמכות הבורר אך ורק לסכסוך הספציפי שבגינו נערך ההסכם וללא קשר לעיסוקו". נטען, כי הבוררים חרגו מסמכותם בכך שפגעו בזכות המבקש לפרטיות, וכי "התנהלותם של הבוררים למעשה מהווה כי פסק הדין הושג בתרמית, תוך פגיעה חמורה בזכויותיו של המבקש העולות כדי עבירות פליליות מצד הבוררים כלפי הרב דרעי". כך מתואר, כי בבית הדין, נדרש הרב דרעי למסור את הטל' הנייד שלו לצורך שמיעת שיחות ובדיקת תמונה בין המבקש לבין המשיבים בלבד (לצורך בחינת האחריות בנזיקין ועניין אשם תורם) באופן חמור, הבוררים קיבלו בניגוד להסכמתו של הרב דרעי העתק של כל הטלפון של הרב דרעי.

לשיטת עו"ד בן שטרית, במהלך הליך הבוררות נמנע מהרב דרעי להביא את כל ראיותיו או להעיד עדים שיחזקו את טענותיו כי לא נפל כל פגם בעבודתו בברית המילה. "כל התנהלותם של הבוררים", נכתב לבית המשפט, "היתה בניגוד לחוק הבוררות ולמצופה מהם, עסקינן בהתנהלות קשה ופגיעה  חמורה בזכות הרב דרעי. התנהלות הבורר מהווה עיוות דין קשה מנשוא. וכי על ביהמ"ש הנכבד להורות על ביטולו. הרב דרעי ערך בחייו עשרות אלפי בריתות ובנקל יכול להוכיח לבורר כי הינו מקצועי ומומחה בתחום ואין כל דופי בעבודתו כמוהל. פסק דינו של הבורר דינו לבטלות מן הטעם הפשוט שלא ייתכן שהבורר יקבע מסמרות בעניין 'מילה' עת לא שמע, לא בדק ולא חקר כלל מומחה בתחום המילה. מנוגד לכללי הצדק הטבעי".

לאחר טענותיו של  עו"ד בן שטרית, בית המשפט קיבל את התביעה במלואה והורה על ביטול פסק הבוררות לאלתר, והרב דרעי רשאי להמשיך למול כפי שעשה ועושה במשך כ-40 שנה.

פרקליטו של הרב דרעי, עו"ד יאיר בן שטרית, מסר בתגובה: "אני מברך את החלטת בית המשפט הנכבד שקבע בפסק הדין באופן חד וברור כי פסק הבוררות של בית הדין בטל ומובטל. התנהלותם של הבוררים הייתה בניגוד לדין תוך פגיעה קשה ובוטה בזכויותיו של מרשי, פגיעה בפרטיות ועוד. כל התנהלותם הייתה בניגוד למצופה מבוררים אובייקטיבים, ניכר כי הבוררים פעלו מנקמה אישית כלפי מרשי מבלי שניתן לו הזכות להליך הוגן. לשמחתי בית המשפט קיבל את בקשתנו והורה על ביטול פסק הבוררות ומרשי ממשיך בעיסוקו כפי שעושה במשך עשרות שנים במקצועיות וברגישות".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד יאיר בן שטרית שלחו וואטסאפ
הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר