המשטרה פתחה בחקירה הנוגעת לחשד לביצוע עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, מעשה העלול להפיץ מחלה ועבירות נוספות, בעקבות פרשייה של יבוא ביציות מופרות מגאורגיה עם מחלה גנטית לשם טיפול בהפריה חוץ גופית לנשים בארץ. הביציות יובאו על פי החשד ממרפאת "BIRTH" בבטומי.

אחיו של חטוף: "נתניהו מעדיף כמה שיותר חטופים מתים בשביל שהמחיר יהיה נמוך"
הפילוג בעם והמחלות בעזה: סינוואר קיבל החלטה דרמטית ובישראל לא מבינים

ראשיתה של החקירה החלה בבדיקה פנימית של משרד הבריאות והגשת תלונה למשטרה, אודות חשד להחזרת ביציות מופרות עם מחלה גנטית למספר מטופלות בארץ. 

במסגרת חקירה סמויה, המנוהלת מזה מספר חודשים ביחידת ההונאה של מחוז תל אביב, בשת"פ מת"מ חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, הצטברו חומרי חקירה נגד שני אנשי רפואה בכירים, הראשון אמבריולוג, מנהל מחלקה באחת מרשתות בתי החולים הפרטיות, והשני הוא פרופ' בעל מרפאה פרטית להפריה חוץ גופית בגוש דן, אשר פעלו במספר מועדים במהלך החודשים האחרונים ביבוא ביציות מופרות מגאורגיה, במטרה לבצע פעולת הפריה בארץ למטופלות שלהם, כאשר חלק מהביציות התגלו עם מחלה גנטית (המופיליה B) קשה.

על פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ, מהן גבה צוות החקירה עדויות לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. 

ברשות המשטרה ישנן כרגע ארבע מתלוננות. בנוסף יש מקרה של אישה בשבוע ה-20 להריונה שחוותה לידה שקטה, ובמקרה אחר נולד לאחת היולדות תינוק נגוע במחלת ההמופיליה. במשטרה בטוחים בתשתית הראייתית שגיבשו כי את המעשים הם ביצעו ביודעין ועל פי החשד הפיצו מחלה.

משרד הבריאות (צילום: פלאש 90)
משרד הבריאות (צילום: פלאש 90)

משרד הבריאות הורה לכל מנהלי היחידות להפריה חוץ גופית בארץ לאתר את הנשים שיובאו עבורן ביציות מהיחידה המדוברת, על מנת ליידע אותן לגבי הסיכון ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת לגבי השימוש בביציות.

במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך יבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו.

הבוקר החשודים עוכבו לחקירה על ידי מפלג ההונאה של מחוז ת"א, ובהמשך היום ככל שיידרש מבחינה חקירתית, הם יובאו לדיון בבית משפט השלום בעיר, בבקשה להאריך את מעצרם.

ההערכה היא כי בתום החקירה הם ישוחררו בתנאים מגבילים מחמירים - מעצר בית, איסור הגעה למקום העבודה וערבות כספית גבוהה. במשטרה מעריכים כי תהיינה מתלוננות נוספות.