המחבל וליד דקה, שעמד בראש החוליה שרצחה את החייל משה תמם ב-1984, מת אתמול (שני) בבית החולים אסף הרופא בצריפין. הוא נחשב לאחד מוותיקי האסירים הביטחוניים בישראל, והיה חולה בסרטן. בשנה שעברה, דקה, רוצחו של משה תמם, ניסה להשיג שחרור מוקדם בשל מחלתו הסופנית. משפחתו של תמם גילתה את הבקשה במקרה והגיבה לכך במחאה ציבורית, שכללה הפגנות מול כלא מעשיהו. ״הוא היה אמור להשתחרר בשחרור מוקדם בעוד שנה וחצי״, אומרת בשיחה עם ״מעריב״ אורטל תמם, אחייניתו של משה ז״ל.

דיווח: מת המחבל וליד דקה, מרוצחי החייל משה תמם ב-1984
"נגמרה החגיגה": עיריית חיפה החליטה לשלול את תקציב תאטרון "אל מידאן"

וליד דקה (צילום: רשתות ערביות)
וליד דקה (צילום: רשתות ערביות)

״דודי האהוב נחטף, עונה ונרצח ע״י חוליה בראשה עמד הטרוריסט והרוצח ובכך גזר על משפחתי ועליי חיי שכול, כאב וגעגוע. מהר מאוד דקה, שפל האדם, הפך לגיבור עבור אויבנו. הפך לגיבור על שהתעלל ורצח חייל צה״ל, שפגע בליבה הפועם של מדינת ישראל ועם ישראל. אלו הם גיבוריהם״, תיארה אורטל.

״לאורך השנים המשיך הרוצח להתעלל במשפחתי ובעם ישראל כולו, כאשר עלתה בתאטרון 'אלמידין' בחיפה הצגה שהוא גיבורה, במימון אזרחי ישראל. לאחר מאבק ארוך ועיקש הופסק המימון. הרוצח המשיך לעסוק בטרור גם מתוך כותלי הכלא, הבריח זרע והביא ילד, דאג בהסתר לקציבת עונשו ונלחם על שחרורים מוקדמים והקשה על שלוות חיינו שוב ושוב״, תיארה את קשיי המשפחה.

תיאטרון אלמידאן חיפה (צילום: מקס ילינסון)
תיאטרון אלמידאן חיפה (צילום: מקס ילינסון)

״רק לפני חודשים בודדים, הפגנו יחד עם כל גווניו השונים של עם ישראל נגד שחרורו המוקדם של הרוצח, דיון שהגיע גם לבית המשפט העליון. זה היה מאבק עיקש, אך עשינו אותו לטובת ומתוך אהבת עם ישראל כולו. לשמחתנו המאבק נשא פרי, ותת האדם מת בצורה בה הגיעה לו – כאסיר, בסבל, בייסורים״.

אורטל תיארה את נשמת הרווחה של המשפחה לאחר שנים: ״אנחנו חשים הקלה גדולה. לצערנו, מותו של הרוצח הנתעב בכלא הוא מקרה נדיר שבו נעשה הדבר הצודק, הנכון והחכם - הן מבחינה מוסרית והן מבחינה בטחונית. כולי תקווה כי זה ייתן לעם ישראל אושר בתוך ימים מורכבים, ותקווה לימים טובים יותר, בהם ניצחון הטוב על הטרור יהיה מובן מאליו״.

היא אף הודתה לתמיכה שקיבלה מהעם: ״אני מודה לאזרחי ישראל היקרים על התמיכה האינסופית לאורך השנים במאבקינו. החיבוק החם והאהבה נתנו לנו רוח גבית והזכירו לנו שאנו זוכים להילחם מלחמת צדק של עמנו כולו״. 

בהקשר לעסקת החטופים של ישראל עם חמאס חשפה: ״חמאס דרש במפורש את שחרורו של הרוצח ואליד דקה בעסקת חטופים. האחריות שלנו כלפי החטופים ומשפחותיהם היא לא לשחרר את המחבלים או את גופות מחבלים - עד שאחרון החטופים בבית״.