בדיוק בתקופה זו, כשמחד גל הטרור מתעצם והסכנה מרחפת על פני כוחות הביטחון והאזרחים, ומאידך הפעילות האינטנסיבית לבצע מעצרי מבוקשים, לא ניתן להתעלם מחשיבותה של יחידת הכלבנים של מג"ב זו המסועפת לחטיבה הטקטית וזו הצמודה למג"ב ירושלים ובעיקר מאותם כלבים שבסופו של יום מצילים חיים של לוחמים. "אני חייב לבוריס המון, פשוטו כמשמעו", אמר בשיחה עם "מעריב" רס"ר איליה איוונוב, לוחם כלבן במג"ב ירושלים, על הכלב שצמוד אליו כבר שלוש שנים. "עשינו יחד את הקורס ונראה לי ששם עשו דחקה ובגלל שלי קוראים איליה והיה עוד כלב שבא איתי בשם מקס לכלב הזה הצמידו את השם בוריס ואין לי בעיה עם זה". 

אחרי המתקפה על נתניהו: ארדואן מכוון ונוקם בכיס הישראלי
סנאטורית בכירה: "מאמינה שיתברר שישראל מבצעת רצח עם בעזה"

רס"ר איוונוב, שהתארח בפודקאסט הפלילי החמישי של "מעריב", הוא בעל מבנה גוף מפחיד למען האמת ועם חיוך של ילד. הוא בן 26, לוחם בכל רמ"ח אבריו, שמאוהב בשירות שלו במג"ב, מטורף על היחידה שלו בכלביה ומכור לבוריס, על כל המשתמע מכך. "זה חיבור אישי כמו אבא ובן, צריך לחיות את זה כדי להבין את זה", אמר לי רגע לפני השידור. 

כבר שנתיים וחצי מאז מבצע "שומר החומות" רס"ר איוונוב מצוות ליחידת הכלבנים של מג"ב ירושלים ומבחינתו מדובר באחד התפקידים המאתגרים ואלו שגורמים סיפוק מירבי. "זו עשייה שלא כל אחד יכול להבין. לשלב את בוריס שהוא כלב מסוג רועה הולנדי שאומן לטובת מרדף טקטי קרי מעצר מבוקשים, פח"ע, פלילי. היחידה שלנו מונה 44 כלבים והחלוקה היא לשתי מחלקות. האחת היא מחלקת שיטור ששם הכלבים מיועדים למשימות טקטיות, משמע תקיפה, ויש את מחלקת ההרחה שהכלבים שם מיועדים לאיתור נעדרים, גוויות, סמים וכסף. אני ובוריס משתייכים לצוותים של מרדף טקטי".

אתה מציין מספר ייעודים ואתה בעצם מוצמד לכלב תקיפה שמה ייעודו בסוף?
"בוריס הוא כלב תקיפה ואנחנו חוברים כל הזמן ליחידות בעיקר מיוחדות מבצעים איתן מעצרים, סיכול טרור וכמובן כשיש פשיעה פלילית חמורה. אנחנו משתתפים ומבצעים גם את המעצרים האלה".

היום אנחנו בתקופה אולי המשמעותית ביותר בתחום הטרור. אולי תגלה לנו מה המסוגלות והמיוחדות של הכלב באירועים שכאלה?
כאן רס"ר איוונוב חושף עובדה שרק בשבילה מג"ב וכוחות הביטחון חייבים להשקיע משאבים ביחידות הכלבנים. "היתרונות שיש לי עם הכלב כשאני מגיע לשטח זה שהוא מביא איתו את סל האמצעים שלו אם מדובר ביכולות ריח מחודדות מאד, יכולות שמיעה מחודדות מאד, ויש לו אינסטינקטים שאין לי כלוחם. אני לא יכול באף גלגול שלי להגיע לרמה שלו. מה שקורה בפועל כשיש לנו יעד והוא מסתתר בתוך מבנה ומסוגל לפגוע בכוחות, על פי מידע מודיעיני אני שולח את בוריס לבצע סריקה, והוא ביכולות שלו מצליח ברוב המקרים לנטרל מבוקשים כמובן במקרים של פח"ע. היו לנו מקרים שמחבל ירה לעברינו ולא ידענו את מיקומו אז שלחתי את בוריס שביצע סריקה וסימן לי את המיקום פחות או יותר וזאת על סמך היכולות שלו".

אז בעצם אתה ניאלץ לסכן את החיים שלו במשימות הללו?
"אנחנו שולחים אותו תוך סיכון החיים שלו אולם קודם לכן מלמדים ומאמנים אותו להגן על עצמו במידת המקסימום. צריך להבין שבקצה שמה שהכלב הזה עושה הוא מציל חיים של לוחמים. במקום שלוחם ייכנס למבנה סבוך או ינסה לחפש אחר מחבל, בוריס מבצע את המשימה עבורו ובכך הלוחם מקדיש את הכוחות למשימת הנטרול ומעצר המבוקש או המחבל ופחות מסכן את חייו".

בחודשים האחרונים היו רס"ר איוונוב ובוריס באיתור מבוקשים בגזרת איו"ש ובאחד המקרים מחבל ביצע ירי לעבר הכוחות. לאיוונוב היה ברור שזה הזמן לשלוח את בוריס והוא הביא את התוצאות כמו ענק. כמה נביחות וסימני היכר נוספים בין השניים הובילו לנטרול המחבל וליציאה של הכוחות ללא נפגעים ואחרי שהרסו את המבנה.

כלבנים (צילום: דוברות המשטרה)
כלבנים (צילום: דוברות המשטרה)

רס"ר איוונוב בתפקידו הוא מעין מקשר בין הכלב שאיתו לצוותים באותן יחידות מיוחדות ולכל מידע שלו יש משמעות עליונה לביצוע משימות בשטח.

בסיפוח שלהם השניים אמורים לתת מענה בגזרת עוטף ירושלים ולא אחת הם נקראים לבצע משימות גם במזרח ירושלים ובכל גזרה אחרת בבירה בין אם לאיתור מבוקשי טרור, סיכול אירועי פח"ע או מעצרים פליליים.

איוונוב מדבר גם על הפשיעה במגזר הערבי ומציין כי במהלך שנת 2023 היו כלבי היחידה מעורבים בתפיסות של 421 אירועי אמל"ח וכ-144 חיפושי סמים, והדגיש: "יש לנו תפיסות של 77 נשקים, 5,973 כדורי תחמושת, 209 מחסניות, 20 רימונים ו- 74 זיקוקים, זה לא בכדי הנתונים הללו. מבחינת מעצרים זה לא היעד שלי אלא של היחידות שמזמינות אותנו והתוצאות מצוינות".

רס"ר איוונוב הגיע ליחידת הכלבנים מיחידת סמ"ג ירושלים וציין כי היום התפקיד שלו שונה ואחר. "היום אני חייב להיות לוחם מקצועי ביותר וגם מפעיל של כלב מקצועי. זה תפקיד שמצריך ממך השקעה בלתי נגמרת של שעות ארוכות ביממה, לעתים פעילות של 15 שעות רצופות ואחרי זה צריך לפנק אותו, לשחק איתו. הוא רוצה אהבה. אמרתי שאני חייב לו ואני מתכוון לכך כי בכל פעם שאני שולח אותו למשימה הוא מבצע את זה בלי לחשוב פעמיים ומביא את התוצאות, אז איך לא אהיה חייב לו".