תיק החקירה נגד פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, רות דוד, ייגנז, כך הודיע היום (שלישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. ההחלטה התקבלה בהתאם לעמדתו של היועץ הקודם, יהודה וינשטיין, לפיה חומר הראיות בתיק, הנוגע לתקופתה של דוד כפרקליטת מחוז מרכז, לא מגבש סיכוי סביר להרשעה בעבירות פליליות. מההודעה עולה כי למרות שדוד קיבלה מתנות יוקרה מעורך הדין רונאל פישר ומהקבלן יאיר ביטון, לא ניתן לקבוע בוודאות האם זה היה בעודה בתפקידה.



החשדות נגד דוד, ששימשה פרקליטת מחוז תל אביב בין השנים 2004 ל-2010, עלו במסגרת חקירתם של רונאל פישר ורפ"ק ערן מלכא, בפרשה בה היא מואשמת בשיבוש מהלכי משפט. וינשטיין הורה למשטרה לחקור חשדות לקבלת שוחד ולקבלת דבר במרמה. החקירה התמקדה בעיקר בשאלות האם דוד קיבלה מתנות מפישר בתקופת כהונתה, וכן האם הייתה מעורבת בתיקי פרקליטות בהם הייתה זיקה לפישר כמייצג. 




מתנות בשווי אלפי שקלים



לצורך כך נבחנו תיקי פרקליטות המחוז בהם הייתה זיקה לפישר או למי ממשרדו, נגבו עדויות מפרקליטים שטיפלו בתיקים אלה, מפרקליטים נוספים, ומעובדי משרדו של פישר, וכן נחקרו כחשודים דוד, פישר, ביטון ורפ"ק מלכא. עוד נתפסו מידי רות דוד פריטים שעל פי החשד קיבלה מפישר ומביטון. מהחקירה עלה כי במהלך כהונתה כפרקליטת מחוז, קיבלה דוד מפישר שני עטים של חברת "מונט בלאן" בשווי כולל משוער של כ-2,500 שקל. כן קיבלה ממנו ביום אחד כמות גדולה של זרי פרחים ועציצי סחלבים, בשווי אלפי שקלים.



בנוסף נחקרה הטענה כי רות דוד קיבלה מפישר גם שעון בשווי של כמה אלפי שקלים, אך על פי ממצאי החקירה, לא ניתן היה להגיע למסקנה ודאית בעניין זה. כן נמצא כי רות דוד קיבלה מביטון לאחר סיום כהונתה, תיק וצעיף של חברת "לואי ויטון" ושעון יקר ערך בשווי של כמה עשרות אלפי שקלים. על פי הודעת היועמ"ש, כפי הנראה אלה ניתנו בשנים המאוחרות של כהונתה כפרקליטת מחוז, שנים בהן לא נמצאה מעורבות של רות דוד בתיקים בהם פישר שימש כמייצג.



לטענת היועמ"ש החקירה לא העלתה אינדיקציה כלשהי לקבלת החלטות מוטות או לא סבירות בעקבות התערבות של רות דוד, בתיקים של פישר. "התנהלותה של רות דוד היא בעייתית ואינה עולה בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות המצופות מפרקליט בפרקליטות המדינה, לא כל שכן פרקליט בדרגה כה בכירה", כותב היועץ. "קיימת בעייתיות בכך שפרקליט מחוז מקבל מתנות בשווי אלפי שקלים מסנגור המייצג לקוחות בתיקים המתנהלים מול פרקליטות המחוז בה הוא מכהן, אף אם הוא מדיר עצמו מטיפול אישי בתיקים אלה".



עם זאת קבע מנדלבליט:  "קודמי בחן את חומר הראיות וחוות הדעת שהונחו בפניו, ומצא לאמץ את עמדתם של פרקליט המדינה והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), לפיה יש לגנוז את תיק החקירה נגד רות דוד בעילת העדר ראיות מספיקות להעמדה לדין פלילי. לא מצאתי לנכון לשנות מהחלטת קודמי, ואף אני סבור כי מכל השיקולים שפורטו לעיל יש לגנוז את התיק, וכך אני מחליט".



עורך הדין יאיר גולן מסר בשמה של דוד: "אנחנו מברכים על החלטת היועץ המשפטי לממשלה. מדובר בהחלטה מבוססת של שני יועצים משפטיים לממשלה וצוות של פרקליטים בכירים מפרקליטות המדינה, החלטה משמעותית וחשובה. נגד דוד מתנהל מסע הכפשות בלתי מוצדק. עם כתב האישום שתלוי ועומד נגדה היא תתמודד בבית המשפט".



בתוך כך בסביבתו של רונאל פישר אמרו היום: "ההחלטה לסגור את התיק אחרי בדיקה של גורמים רבים, לא היתה מפתיעה כלל וכלל. משום שהניסיון להעניק ליחסיו עם רות דוד אופי פלילי היה תוצאה של התלהמות ושקרים, שהתנפצו בחקירה. זו לא הפעם האחרונה בה יתגלה עוד, שהסיפורים על פישר משרתים את הצורך האנושי בדרמות, אבל אנשים רציניים יכבדו את עצמם אם ימנעו מלהעניק להם עודף אמינות בטרם תתפרש התמונה המלאה".