מאבק של 12 שנים: הרצח בתא השירותים בבית הספר "נופי גולן" בדצמבר 2006 של תאיר ראדה לא ירד מהכותרות מרגע גילויו. מה שהחל כזעזוע מרצח ברוטלי ואכזרי של תלמידה צעירה, שהכה בהלם את סביבתה הפך לנושא שיחה בכל בית בישראל במשך יותר מעשור. היו שתמכו במאבקה של האם, אילנה, שהטילה ספק בתוצאות החקירה המשטרתית והמשפט שבא בעקבותיה. היו כאלה שהאמינו כי רומן זדורוב אכן ביצע את המעשה, אך נראה שאיש לא האמין כי הפרשה המרתקת והמסעירה תקבל את התפנית יוצאת הדופן שהתרחשה אמש.

גופתה של תאיר ראדה בת ה-13 נמצאה בתא השירותים של בית הספר "נופי גולן" בעיר בחודש דצמבר 2006. הברוטליות שבה הוא נעשה וההלם מכך שתלמידה מוצאת את מותה במהלך לימודיה, הובילו לכך שכלל אזרחי ישראל נשאו עיניהם אל חקירת המשטרה, תוך ציפייה שתניב תוצאות מידיות.

מספר ימים לאחר הרצח, נעצר רומן זדורוב בן ה-29, שעבד בשיפוצים בבית הספר. בתחילה הכחיש כל קשר לרצח בחקירותיו אולם כעבור זמן קצר כינסה המשטרה מסיבת עיתונאים בה הודיעה כי זדורוב הודה ברצח בפני מדובב ואף שחזר את המעשה לעיני החוקרים, כשהוא טוען כי הרצח בוצע לאחר שראדה קיללה אותו משום שסירב לתת לה סיגריה. בני משפחת ראדה הביעו ספק באמינות ההודאה וטענו כי תאיר לא עישנה מעולם ואף סלדה מעשן סיגריות. יממה לאחר מכן, חזר בו זדורוב מהודאתו וטען כי היא הושגה ממנו תחת לחץ. כשמשפחת ראדה דרשה מהמשטרה לחשוף את חומר החקירה, בקשתה נדחתה. 

בתאריך ה-18 לינואר שנת 2007, הוגש כתב אישום נגד זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת. שלושה חודשים לאחר מכן, בחודש אפריל, משפחת ראדה פנתה לבג"ץ ודרשה לראות את חומר החקירה בטענה כי כתב האישום הוגש בחופזה. העתירה נדחתה. וכך, ב-14 לספטמבר של אותה השנה, זדורוב הורשע פה אחד בבית המשפט המחוזי בנצרת. לאחר שעתר לבית המשפט העליון, הוחזר התיק למחוזי לבדיקה מחדש.

אילנה ראדה. דרשה לראות את תיק החקירה כבר ב-2006. צילום: אנצ'ו גוש



בחודש ינואר 2011 שודרה בערוץ הראשון הכתבה "מי רצח את תאיר ראדה?", שבה הוצגו עדויות לפיהן זדורוב חף מפשע ואין מספיק ראיות הקושרות אותו לרצח. זו הייתה הסנונית הראשונה בדרך לסדרת כתבות ותחקירים ארוכים אודות ממדי המחדל המשטרתי שהיה בחקירת הרצח.



כשלוש שנים לאחר מכן, בחודש פברואר שנת 2014, דחה המחוזי את טענות ההגנה ולמעשה הרשיע את זדורוב בשנית. זדורוב לא וויתר, ושלושה חודשים אחר כך הגיש ערעור נוסף לבית המשפט העליון. הערעור הזה נדחה כשנה וחצי לאחר מכן, ב-23 לדצמבר 2015, ברוב של שניים נגד אחד - השופט יורם דנציגר, שסבר כי יש לזכותו מחמת הספק.



בחודש מרץ של שנת 2016, שודרה בערוץ 8 סדרה דוקומנטרית בת ארבעה פרקים - "צל של אמת". בפרק הרביעי הוצגה צעירה לא יציבה בנפשה, א"ק, כחשודה אפשרית ברצח. בן זוגה של א"ק, שכונה א"ח, אף טען כי היא הודתה בפניו שביצעה את הרצח, אולם היא המשיכה להכחיש את מעורבותה. הראייה עליה נודע אמש, כ-12 שנים מהרצח, עשויה לטרוף את הקלפים בתיק החקירה, שכן מדובר בהתאמה של דנ"א מיטוכונדרי לשערו של א"ח, מה שמצביע לטענת סנגוריו של זדורוב על מעורבותה של א"ק ברצח. 


הפגנה למען רומן זדורוב. בדרך לזיכוי שירעיד את המדינה? צילום: אבשלום ששוני


הדרמה עוד רחוקה מסיום


הראייה החדשה בתיק הרצח של תאיר ראדה אמנם הסעירה את המדינה, אך מבחינה משפטית והלכה למעשה, דרכו אל החופש של מי שהורשע ברציחתה, רומן זדורוב, עוד רחוקה, אם בכלל. בית משפט עדיין צריך לקבל הכרעה בעניינו וזאת רק לאחר שהשופטים יבחנו את התיק, על כלל הנסיבות והראיות שבו. יש לזכור כי גם קיימת האפשרות שזדורוב יזוכה, אך איש לא יורשע ברצח תחתיו.
 
זדורוב יגיש, ככל הנראה, לבית המשפט העליון, בקשה לקיום משפט חוזר. דן יחיד יקבל הכרעה בעניין ויאשר הליך חריג שכזה רק אם ישתכנע כי הונחה לפניו ראייה חדשה, שלא הוצגה ושלא יכולה הייתה להיות מוצגת במשפט המקורי, וכי ישנו ספק סביר באשמתו של זדורוב. 

א"ק. בדרך להרשעה סנסציונית? צילום מסך יוטיוב

 
אם יחליט בית המשפט העליון להיענות לבקשתו של זדורוב, יחזור התיק, בפעם השלישית, למשפט בבית המשפט המחוזי. יתנהל שוב משפט והראייה החדשה תוצג בו. בית המשפט המחוזי יכול לזכות את זדורוב, אך גם במקרה כזה, הפרקליטות יכולה לערער על ההחלטה - ושוב יגיע התיק לבית המשפט העליון.
 
ומה האפשרויות של המדינה? הפרקליטות יכולה כמובן להגיש את התנגדותה לבקשה למשפט חוזר. מנגד, היועץ המשפטי לממשלה בעצמו יכול לבקש לקיים משפט חוזר. השאלה היא האם רשויות אכיפת החוק יסכימו לקבל על עצמן את האפשרות כי עשו טעות חמורה כל כך והרת גורל, או שימשיכו לדבוק בראיות המרשיעות את זדורוב. 
 
כ-30 משפטים חוזרים התקיימו מאז קום המדינה, מרביתם בעבירות פחותות מרצח. מתוכם, 22 בני אדם זוכו. המקרה אולי המפורסם ביותר הוא של עמוס ברנס, שהורשע בשנת 1976 ברצח החיילת רחל הלר. לאחר מאבק ארוך שניהל בטענה לחפותו, ב-2002 הורה בית המשפט על משפט חוזר בעניינו. אך עקב החלטת פרקליטות המדינה שלא להגיש כתב אישום חוזר זוכה ברנס זיכוי אילם.
 
רוצחי הנער דני כץ זכו למשפט חוזר, אך הורשעו בשנית וערעורם נדחה. המקרה האחרון היה של עובדיה שלום, אסיר עולם שהורשע ברצח עורך הדין שמואל לוינסון. בספטמבר 2017 דחה השופט סלים ג'ובראן את הבקשה שהגיש לבית המשפט העליון למשפט חוזר. 

השתתפו בהכנת הידיעה: משה כהן, מור שמעוני, אבישי גרינצייג, אלון חכמון