היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יצא הערב (חמישי), בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה, נגד אמירותיו של חבר הכנסת, דוד אמסלם, שטען כי "אם נתניהו יועמד לדין - מיליונים לא יקבלו זאת". לדברי מנדלבליט, אמירות מסוג זה "מבקשות לפגוע ביסודות העמוקים ביותר של שלטון החוק, והנן חסרות אחריות".

"גם בשנה החולפת, המשפט הציבורי עמד במרכזה של העשייה המשפטית הציבורית, ושלי באופן אישי כיועץ המשפטי לממשלה", אמר היועמ"ש בפתח דבריו, והוסיף: "בשנה החולפת, עמדו בפנינו אתגרים רבים – בתחום הייעוץ המשפטי, בנושאי חקיקה, בנושאים של ייצוג המדינה בערכאות, ובנושאים של אכיפת החוק והתביעה הכללית אולם מכל האתגרים המקצועיים, האתגר הגדול ביותר הניצב בפנינו בימים אלו הוא השמירה על העצמאות של מוסדות המשפט ואכיפת החוק ועל אמון הציבור בהם, כמוסד ממלכתי , מקצועי ונקי - אמון שהוא תנאי יסודי לתפקוד התקין של מוסדות אלו".
 
"למרבה הצער", המשיך מנדלבליט, "בעת האחרונה נשמעות טענות חסרות כל ביסוס על  התנהלות לא-עניינית כביכול מצד רשויות אכיפת החוק, ובצידן נשמעות אמירות חסרות אחריות על כך ש'מיליוני אנשים לא יקבלו' החלטה כזו או אחרת. האמירות הללו מבקשות לקעקע את אמון הציבור בכך שההחלטות שלנו הן מקצועיות וענייניות. הן מבקשות לפגוע ביסודות העמוקים ביותר של שלטון החוק. האמירות הללו לא רק שאין בינן לבין האמת ולא כלום, אלא שהן גם חסרות אחריות – אחריות למדינה שלנו, לחברה שלנו, לעם שלנו".
 

חיות. צילום: מארק ניימן, לע"מ
חיות. צילום: מארק ניימן, לע"מ

לדבריו, "מערכת אכיפת החוק  תמשיך לפעול אך ורק על פי מצפן אחד שמכוון את דרכנו – טובת המדינה, שבאה לידי ביטוי בהקשר של תפקידנו בחובת השמירה הקפדנית על שלטון החוק. יש דרך אחת. והיא נר לרגלינו. דרך הישר של חקר וגילוי האמת. בדרך הזו אני הולך בימים אלו עם שותפי לדרך, פרקליט המדינה, שי ניצן, ואנשיו בפרקליטות המדינה, ובראשם פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן ארי ואנשיה". 

את דבריו חתם באומרו כי "אנו מודעים לכובד האחריות המוטלת עלינו – אחריותנו לחתור לחקר האמת ולקבל החלטות צודקות ונכונות בתיקי החקירה שכרגע מעסיקים את כולנו. רק הראיות ידברו. אנו נמשיך לעשות זאת באופן סדור ענייני ומקצועי, ובמהירות האפשרית, מבלי להתפשר על איכות התהליך וההחלטה. אלו השיקולים היחידים אשר מנחים אותנו בהכרעות העומדות על הפרק".

נשיאת ביהמ"ש העליון: "יש המתהדרים במינוי שופטים ובהטיית נתיב 'הספינה' של ביהמ"ש"


נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, נשאה אף היא דברים במושב הפתיחה בכנס העמותה למשפט ציבורי מלון דן כרמל בחיפה. "ימי תקופת הבחירות הם ימי חג לדמוקרטיה", אמרה חיות, "אך בהם, יותר מאשר בכל תקופה אחרת, מן הראוי להקדיש תשומת לב מיוחדת ולהקפיד הקפדה יתרה על תוכנו ורמתו של השיח בסוגיות שעל סדר היום הציבורי ולא בכדי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הוא על פי חוק שופט של בית המשפט העליון.



"תפקיד זה ניתן בידי שופטי בית המשפט העליון לדורותיהם מתוך הבנה כי מן הראוי שיכהן בו מי שאמון על ניטרליות, עצמאות מחשבתית ואי-תלות פוליטית", המשיכה, "מאותם טעמים ועל מנת לשמר ולהבטיח את קווי המתאר החשובים והבסיסיים של מערכת בתי המשפט כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, מן הראוי להותיר אותה מחוץ למשחק הפוליטי".



עוד הוסיפה כי "הניסיונות לגרור את מערכת בתי המשפט ושופטיה אל השדה הפוליטי וכמוהם הניסיונות של גורמים שונים 'לנכס' לעצמם שופטים כאלה ואחרים, חותרים תחת עקרונות יסוד אלה של עצמאות ואי תלות שהם נשמת אפה של הרשות השופטת, אך הם אינם חדשים במקומותינו. שנותיהם כשנות המדינה. מאז קום המדינה היו מי שביקשו להתייחס אל השופטים שהתמנו כאל שופטים "מטעם" וכמי שחבים את נאמנותם לאלה אשר תמכו במועמדותם.


השופט מיום שהתמנה מצווה לנתק את "חבל הטבור", ככל שהיה כזה, המחבר בינו ובין גורמים כאלה ואחרים שתמכו במועמדותו".





"במערכת המשפט בישראל אין שופטים "ימניים" או שופטים "שמאלניים"; אין שופטים "שמרניים" בכל עניין ועניין ואין שופטים "אקטיביסטיים" בכל עניין ועניין – אנו השופטות והשופטים פועלים במסירות ובמקצועיות ומשתדלים כמיטב יכולתנו לפסוק בכל סוגיה המונחת לפתחנו על פי הדין ולגופו של כל עניין מתוך דבקות בעקרונות היסוד של שיטת המשפט שלנו ובראשם שלטון החוק והגנה על זכויות אדם", המשיכה.



חיות אמרה כי "יש כאלה המנסים להתהדר במינויים של שופטים כאלה ואחרים ובהטיית נתיב "הספינה" של בתי המשפט. בהקשר זה ברצוני לומר כי ממש כשם שחזקה על השופטים המתמנים כי ידעו לנתק את "חבל הטבור" בינם ובין מי שתמכו במועמדותם, כך יש לצפות מאותם התומכים כי ינתקו גם הם את אותו החבל בקצה שלהם ויאפשרו למערכת בתי המשפט ולשופטי ישראל לעשות את מלאכתם במקצועיות ובאופן ענייני על פי הדין ללא מורא וללא משוא פנים, כדרכם של השופטים מאז ומעולם".



"עוד חשוב לומר כי יציבותה של ספינת מערכת בתי המשפט – אם להיעזר בדימוי שהזכרתי – נסמך במידה רבה על מגוון הדעות בה. ובניגוד למה שמנסים לצרוב בימים אלו בתודעה הציבורית, מגוון הדעות במערכת בתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט לא נולד היום. הוא מאפיין את המערכת שלנו מאז ומתמיד ויעידו על כך עשרות אלפי פסקי דין שניתנו לאורך השנים ובהם ניתן למצוא השתקפות יפה ומגוונת של דעות ותפיסות עולם".



לסיום אמרה חיות כי "אך חשוב לומר כי אין לבלבל בשום אופן בין גישה מתונה, מאוזנת ואחראית ובין שמרנות בכל מחיר. שמרנות על פי ההגדרה המקובלת הינה תפיסת עולם המתנגדת לשינויים חברתיים, תוך קידוש מוחלט של היציבות וההמשכיות והתבצרות בסדר הקיים. תפיסה כזו, של שמרנות בכל מחיר אינה מתיישבת עם מהותו של המשפט, אשר לעולם אינו קופא על שמריו והוא מטבעו דינאמי ומצריך שינוי ופיתוח מתמיד, משום שהוא מיועד לשקף את הסדר החברתי הנדרש במציאות החיים המשתנה".