בעקבות ההחלטה לאשר את כניסתם של 100 פלסטינים לטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי, תקף הבוקר (שלישי) את בג"ץ יהודה וקסמן, אביו של חלל צה"ל נחשון וקסמן שנחטף על ידי חוליית מחבלים והוחזק כבן ערובה במשך שישה ימים. בשיחה עם אילה חסון ב-103FM הוא אמר: "הטקסים האלה משפיעים על הנוער שלנו, שלא יודע מה קרה בעבר, התערבות בג"ץ היא עיוות לא מוסרי". 

"אני לא חושב שכל דבר הוא שפיט", הסביר וקסמן בפתח דבריו. "המדינה היא זו שמחליטה בעניינים פוליטיים ולא בג"ץ. זה שבג"ץ מוכן לשפוט כל דבר, ואחר כך נדרשים לבצע את פסק הדין שלו, זה עיוות לא מוסרי במדינה שלנו ולכן העניין הזה כואב לי. איך עם לא חס על ילדיו? משגרים טילים על הדרום ממקומות בהם נשארים אזרחים עזתיים. נורים מאות טילים ממקום אחד, אך צה"ל לא פועל כדי להשמיד את המקומות הללו כי הוא חס על האזרחים העזתיים. זה עוד יותר לא מוסרי מאשר להכניס אזרחים לטקס האלטרנטיבי בישראל. אנחנו חסים יותר על הילדים של האויב מאשר על האוכלוסייה שלנו? על הילדים שלנו? משהו מאוד מקולקל בעם הזה, והוא לא שומר על עצמו".

כשנשאל מדוע הוא מתנגד לקיום הטקס, הוסיף: "כי זה משפיע. כל הטקסים הללו משפיעים על הנוער שלא יודע מה קרה בעבר, נוער שלא מבין בפוליטיקה ובהיסטוריה של מדינת ישראל, ואלו מדרדרים אותו לכיוונים לא נכונים. כל הטקסים הללו הם שכנוע שלילי ביותר. במדינה מתוקנת אנשים שפועלים נגד המדינה, נגד המשטר, נגד ההיסטוריה ונגד הערכים - לא מסתובבים חופשי ברחובות. אלו מקלקלים את העם".

היית רוצה שנעצור אנשים בגלל הדעות שלהם?
"כן. את סוקרטס הרגו בגלל דעותיו. סוקרטס מאחר וישב עם הנוער וחשבו שהוא מטה אותם. הוא נשפט למוות והוא לקח על עצמו את המוות בגבורה, ואמר שאם הוא פושע שפועל נגד המשטר אז אני מוכן לקבל את המוות".


מי קובע מהם הדעות הנכונות? מי קבע שדווקא הדעות שלך הן הלגיטימיות?
"בגלל דברים כאלה היטלר עלה לשלטון. הוא השפיע על הנוער במדינה דמוקרטית ותראי לאן הוא גלגל את העולם ולא רק את גרמניה. ברור שצריך להיות איזשהו סדר. אדם יכול להביע את עמדותיו בפומבי, זה מותר בדמוקרטיה ומסוכן לדמוקרטיה".

היית שולח אנשים לכלא בגלל שהם רוצים לקיים טקס אלטרנטיבי?
"למה לקיים אותו דווקא ביום בו יש טקס למשפחות השכולות שלנו. למה לירוק לנו בפרצוף? למה? גם ביום אחר הייתי מתנגד. אנשים הללו יוצאים ופוגעים במדינה שלהם על ידי כך שהם אומרים לאויב 'תרצח אותי ואני לא אעשה לך שום דבר' כי אנחנו מוסריים. זה ההיפך של המוסר. זה פשע".

איפה גדלת מר וקסמן?
"כשהייתי ילד קטן גדלתי במדינה קומוניסטית אך זה לא משנה. זה נגד ההיגיון הבריא. ההיסטוריה כבר הוכיחה את עצמה".

אמרת את הדברים בצורה חדה. היכן טמון הבן שלכם?
"בהר הרצל".

 


אחד ממארגני הטקס: "לא מנסים לעשות דווקא"

נתן לנדאו, פעיל לוחמים לשלום ואחד ממארגני הטקס, הגיב לדבריו של וקסמן בשידור. "שמעתי את מרבית הדברים של יהודה וקסמן, ואני חייב לומר שאני מזדהה עם הכאב שלו, אך ההבנה שלי על מה שצריך לעשות כאן כדי שהסבל הזה יסתיים היא שונה מאוד. אני חושב שמר וקסמן, כמו אנשים רבים בישראל, לא מבין עד הסוף את מהות הטקס המשותף".
 
הוא אמר כמה אמירות קשות אך הוא תהה למה דווקא ביום הזה.
"במרכז השאלה הזו עומדת המילה 'דווקא' ואני לא חושב שהטקס שלנו הוא דווקא. מי שהיה בטקס בשנה שעברה חש שהיה טקס רגיש ומחבר שיותר מהכל רצה לקדם את השלום, של אנשים שדווקא שילמנו את המחיר הכי גבוה. למה ביום הזה? כי זה גם יום הזיכרון שלנו".
 
אתה גם חלק ממשפחת השכול?
"תודה לאל לא".
 
הוא הסביר כי "הטקס הזה החל כיוזמה של אב שכול ושותפים לו שני ארגונים, פורום המשפחות השכולות וארגון לוחמים לשלום. שני הארגונים הללו פועלים יחד. אחת הדוברות שתהיה בטקס השנה היא תושבת עזה ותספר על חברתה החובשת שנהרגה על ידי צלף ישראלי. דובר נוסף הוא מוחמד דרוויש שחברו נהרג בחצר בית הספר בפעולה של הצבא".
 
יכול להיות שבאותו בית ספר הסתתרו אנשי חמאס כמו שהם נוהגים לעשות?
"יכול להיות".
 
את דבריו חתם באומרו כי "אני לא מכריח אף משפחה שכולה להגיע לטקס. כואב לי שאנשים נפגעים ממנו. הטקס הזה הוא יוזמה של משפחות שכולות שביקשו לקיים את הטקס שלהם. הסיבה שנדרשנו להיגרר לבג"ץ הייתה כי ראש הממשלה קם ואמר שהוא לא רוצה שנציין את השכול שלנו בדרך הזו".