האם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ניסה למנוע סגירה של מסעדה של חברו, ואף הפעיל לחץ על משרד הבריאות כדי לשנות תוצאות בדיקות מעבדה - למרות החשד כי האוכל במקום הוביל להפלה? תחקיר המקור חושף היום (חמישי), את הנסיבות לחקירה ביחידה לחקירות הונאה עליה דיווחנו במעריב בחודש מרץ האחרון, כתוצאה מחשד ששר הבריאות ניסה להגן על מעדנייה של חברו מדוח חמור של משרד הבריאות, על חיידקי ליסטריה באוכל שהוגש במקום.



על פי התחקיר, בין 2014 ל-2015 הגיעו למשרד הבריאות בירושלים דיווחים על מקרי תחלואה בליסטריה בירושלים, שאחד מהם אף הוביל להפלה כתוצאה מהידבקות האישה ההרה בחיידק. בבדיקת משרד הבריאות עלה כי כל החולים אכלו במעדניית "גולדיז בית ישראל" מעדנייה מוכרת בבירה, וכתוצאה מכךמשרד הבריאות ביצע מספר בדיקות מעבדה באוכל שמוגש במקום לאורך תקופה ארוכה ובכולן נמצאו מושבות של חיידקי ליסטריה.



בעקבות חקירת משרד הבריאות, למקום הוצא צו הפסקת ייצור, אך אז נכנס ליצמן לתמונה. סגן השר, שהוא חבר קרוב של בעל המקום ולקוח קבוע במעדנייה זימן את אנשי לשכת הבריאות ושירות המזון הארצי למעדניה, וצעק עליהם מול בעלי המקום תוך שהוא מציין שהוא אוכל במקום ולא קרה לו שום דבר, הוא לא מאמין לבדיקות המעבדה, ודורש מהם לשנות את התוצאות. לאחר שאנשי משרד הבריאות סירבו, הוא שינה טקטיקה ומציע להם העלאה בשכר - תוך שהוא נותן להם כרטיס ביקור של עוזר שלו. 



כאמור, בחודש מרץ האחרון דיווחנו במעריב, נחקר ליצמן בנושא ביחידה לחקירות הונאה, בחשד למרמה והפרת אמונים. בנוסף לכך, ליצמן נחקר בעבר בחשד לכך שסייע למורה החשודה בעבירות מין, מלכה לייפר, לחמוק מאימת הדין באוסטרליה ע"י התערבות בחוות הדעת הפסיכאטרית שלה. המשטרה חשפה בחודש שעבר כי ניהלה חקירה סמויה נגד סגן השר, ועל פי החשד הוא ניסה ללחוץ על גורמים במערכת הבריאות להגיש חוות דעת שתמנע את הסגרת לייפר, נגדה הוגשו כ-70 תלונות, לאוסטרליה. 

ליצמן נחקר גם בחשד לכך שהתערב בחוות דעת של פסיכיאטרים נוספים, ופנה לגורמים במשרד הבריאות על מנת להפעיל עליהם לחץ ולהשפיע. כך למשל, ב"כאן חדשות" פורסם כי ליצמן הפעיל לחצים על פסיכאטר בשם ד"ר משה בריגר, ואף דיבר איתו אישית, על מנת שיכלול עבריין מין המקורב לחסידות בקבוצה של 25 עבריינים בכלא שמתחילים סוג של שיקום לעברייני מין. תהליך זה הוא שלב הכרחי בדרך לחופשות מהכלא ואף קבלת שחרור מוקדם לעברייני מין. 

מסגן השר ליצמן נמסר בתגובה כי מדובר בטענות שקריות ומשוללות כל יסוד. משה גולדיס, מבעלי המעדניה אמר: האירועים המדוברים התרחשו לפני מספר שנים ואני מצר עליהם. האולם עובד באופן חוקי מול רשויות משרד הבריאות ועמדנו תמיד בעל הדרישות המחמירות ביותר.