המחלקה לחקירות שוטרים הגישה היום (ראשון) כתב אישום נגד ליאור חתם, שוטר סיור מתחנת חיפה, בו הוא נאשם בתקיפת שמונה מפגינים לאחר הפגנה שהתקיימה בחיפה במאי 2018. המקרה עלה לכותרות לאחר שאחד המפגינים שהותקפו ורגלו נשברה, היה ג'עפר פרח - פעיל חברתי מוכר ומנהל את "מרכז מוסאוא". 



על פי כתב האישום, במהלך ההפגנה הבלתי חוקית שפרצה בעקבות העימותים על גדר רצועת עזה, נעצרו 21 מפגינים שהובאו לתחנת המשטרה בחיפה, שם תקף השוטר חתם שמונה מהם בעודם ישובים על הרצפה, עצורים וכבולים, אז גם בעט הנאשם בעוצמה ברגלו השמאלית של פרח והפילו ארצה. מיד לאחר מכן, הרים אותו הנאשם, הצמיד אותו לארון שהיה בחדר, כבל את ידיו באזיקים, ופעם נוספת דחף אותו בכוח והפילו שוב ארצה. לאחר מכן תפס השוטר במעילו של המתלונן והוביל אותו בכוח אל חדר השירותים, בעוד המתלונן  אומר לו "איך אני מסוגל? הידיים אזוקות לאחור והרגל כואבת". 



הפגנת מחאה בחיפה בעקבות האירוע. צילום: דוברות הרשימה המשותפת
הפגנת מחאה בחיפה בעקבות האירוע. צילום: דוברות הרשימה המשותפת



"ביקש לבצע בפרח 'חיפוש בהפשטה' ללא צורך"



בשירותים ביצע חתם חיפוש על גופו פרח ואף ביקש ממנו כי יפשוט את בגדיו כדי לבצע בו 'חיפוש בהפשטה', זאת על פי כתב האישום ללא צורך וללא דין. פרח סירב לפשוט את בגדיו והנאשם העביר אותו לידי שוטר אחר לשם שמירה עליו. למחרת בשעות, הבוקר משלא היה יכול המתלונן להתהלך על רגליו ונזקק לתמיכה של שוטרים על מנת להתנייד, ולאחר שביקש מספר פעמים להתפנות לקבל טיפול רפואי, הוא הובהל לבית החולים, שם נזקק לטיפול רפואי ונדרש לסד לקיבוע הרגל.  

כזכור, בתחילה המשטרה הכחישה כי פרח הותקף בתחנה והאשימה אותו כי בדה את התקיפה ולמעשה נפצע לאחר שהתפרע במהלך ההפגנה, אך עת התבהרו הפרטים, הושעה השטר מעבודתו, ונפתחה נגדו חקירה במח"ש במשרד המשפטים. עתה מוגש נגדו, כאמור, כתב אישום בעקבות האירועים.

ג'עפר פרח מסר בתגובה להגשת כתב האישום: "תרבות השקר והאלימות במשטרה נחשפו היום בפרטים שהובאו בכתב האישום. חבל שלקח שנה עד שהוחלט על הגשת כתב האישום, מדובר בשוטר שסרח בחסות מפקדיו. מפקד תחנת חיפה אמיר גולדשטיין, אישית ואיתו מפקדים מתחתיו הטעו את המפכ"ל וניסו להטיל ספק בגרסה שלי בימים בהם סבלתי משבר בברך. כדי להסתיר את התקיפה גולדשטיין הורה להעביר אותי עם שבר בברך מבית החולים לבית המעצר קישון ועוד ביקש להאריך את מעצרי בחמישה ימים. 21 עצורים הותקפו בתחנת משטרת חיפה בערב יום שישי. אני יודע שמפקדיו ידעו על מעשיו. אני קורא להם לשאת באחריות ולהתפטר מתפקידם. אם הוא עשה את מה שעשה ללא ידיעתם זה חמור, ואם ידעו ושתקו זה עוד יותר חמור".
 

ממשטרת ישראל נמסר: "עם פתיחת החקירה הוצא השוטר לחופשה כפויה, אשר הוארכה  מעת לעת עד לקבלת החלטת מח"ש בעניינו ובהמשך הושעה עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו. כאמור, עם סיום ההליכים ולאורם תיבחן סוגיית המשך שירותו כמקובל במקרים אלו. יודגש כי המעשים המיוחסים לשוטר אינם עומדים בקנה אחד עם ערכיה של משטרת ישראל".