האם חברת החשמל מסכנת, ברשלנות מודעת או פחות, אלפי תושבים בשכונות בישראל בהן עוברים קווי הולכה של מתח בינוני בקרבה מסוכנת לבתים נמוכים? כך לפחות טוענים פרקליטיו של ל', בן 30 שבימים אלה מגיש תביעה נגד חברת החשמל ועיריית בית שמש בגין תאונה קשה ממנה יצא בנס ונותר נכה וללא פרנסה.



"לפני שלוש שנים הייתי בן 27, אבא טרי ובעל עסק להתקנת פרגולות. הוזמנתי לבצע עבודה בבית פרטי בבית שמש כשאף אחד לא הזהיר אותי שיש קו חשמל במתח מסוכן מעל המרפסת. עבדתי כבר ארבע שנים במקצוע ומעולם לא נתקלתי במצב כזה. במהלך העבודה הרמתי מוט שהתקרב לקו החשמל ואפילו לא נגע בו. פתאום הרגשתי שמשהו מעיף אותי מהסולם כשעמדתי בגובה של שבעה מטרים מעל הקרקע. עפתי ממש באוויר כמה מטרים לאחור ונחתתי על הקרקע כשאני מרגיש זרמים עזים בכל הגוף שהתחלפו בכאבי תופת ובכוויות מדרגה שלישית", מספר ל' שלאחר התאונה אושפז למשך שבועיים ומאז עבר שני ניתוחים מורכבים ושיקום שלאחריו נותר נכה לאחר שרגלו התרסקה והוא מוגבל תנועה גם בידיו. "איבדתי את הפרנסה שלי, ואף על פי שעברתי שני קורסים לרכוש מקצוע חדש לא השתקמתי עדיין כלכלית מאז התאונה. בחברת החשמל ידעו על התאונה בזמן אמת ואף הגיעו למקום אבל אף אחד מהם לא דיבר איתי מאז ועד היום".



עו"ד עמיקם חרל"פ (מימין) ועו"ד רן אלחדיף. צילום: משרד עמיקם חרל"פ ושות'
עו"ד עמיקם חרל"פ (מימין) ועו"ד רן אלחדיף. צילום: משרד עמיקם חרל"פ ושות'



התביעה הוגשה לבית משפט השלום ברמלה באמצעות עו"ד עמיקם חרל"פ ועו"ד רן אלחדיף, ממשרד עמיקם חרל"פ ושות', שמאשימים: "חברת החשמל כרשות האחראית על תחזוקה, אספקה, התקנה ובטיחות של תשתית החשמל, התרשלה רבתי כאשר התירה ומותירה במשך שנים רבות מעבר של קווי מתח גבוהים מעל בתי מגורים וחצרות פרטיים, כאשר ברור לכל שמדובר בדבר אסור. זהו מקרה קלאסי בו הכתובת הייתה על הקיר. למרבה הצער ולמיטב ידיעת התובע, גם כיום ישנם קווי מתח גבוה העוברים מעל בתים וחצרות פרטיים. אנו ממליצים לכל אדם בישראל להיות ערני לכך בביתו שלו מאחר ונראה כי חב' החשמל שמה לנגד עינה שיקולים כלכליים ולא בטיחות, ככה שהתאונה הבאה הינה רק עניין של זמן".



מהנדס מומחה שבדק את זירת התאונה קבע בחוות דעת שצורפה לכתב התביעה: "קיימת חדירה של קו המתח הגבוה אל המרפסת ברמה של כ 1-1.5 מ' לערך. מבחינת מרחקי בטיחות של קווי מתח גבוה ממבנים קיימות הוראות בתקנות החשמל אך הן דנות רק בקווים שהם במתח עד 1000 Volt ולא לגבי מתקנים שהם במתח 22 kV - 33 kV אך תקנות החשמל כן מגדירות התקרבות למבנה, גם בחלקו העליון וברור לחלוטין כי במידה ומדובר ברשת שהיא במתח 22 kV כמו במקרה הנדון, אמורים להיות המרחקים גדולים פי כמה וכמה" והוא מוסיף: "לא חברת החשמל ולא העירייה לא העירו על כך במשך 20 שנה והמצב המשיך להוות סכנה עד ליום שבו קרתה התאונה המיותרת הזו".



מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל תלמד את כתב התביעה ותגיב בהתאם".