גם אם זה לא נשמע לכם רומנטי במיוחד, רגע לפני שאתם ממסדים את הקשר ונרשמים לנישואין ברבנות, או עולים שלב ועוברים להתגורר ביחד ולנהל חיי זוגיות משותפים כבני זוג ידועים בציבור, ישנו הסכם חשוב אחד שכדאי לכם לשקול לעשות – והוא הסכם ממון.

גם אם התזמון לא נשמע לכם הגיוני ברגע זה, כדאי לקחת אחריות על החיים שלכם ולחשוב גם על התרחיש הפחות נעים, על היום שיכול להיות מנת חלקן של כל הזוגות. וזאת, בייחוד לאור הסטטיסטיקה המצערת של אחוז מקרי הגירושין בישראל העולה בהדרגה בשנים האחרונות.

על מנת שתוכלו לנהל חיי נישואין או זוגיות תקינים ובראש שקט, רצוי לחתום על הסכם הקובע ומעגן מראש הסדרים משפטיים באשר למדיניות הכלכלית שלכם ולאופן חלוקת כל הרכוש שלכם ביום סגריר.

הסכם ממון – מה זה אומר?

הסכם ממון הוא חוזה שנערך בכתב עליו חותמים בני זוג. ההסכם יכול להיעשות בין בני זוג נשואים (לפני הנישואין, או לאחר החתונה), או בין בני זוג שהם ידועים בציבור.

במסגרת הסכם ממון הצדדים מסדירים ביניהם את ענייני הממון שלהם ואת חלוקת הרכוש, בהתאם להעדפתם של בני הזוג, כלומר – הם קובעים ומסכימים על המדיניות הכלכלית המתאימה מבחינתם, איך היא תתנהל במהלך הקשר עצמו, וכיצד תבוצע החלוקה של הרכוש שנצבר במקרה של גירושין או פרידה.

הסכם ממון הוא מעין 'פוליסת ביטוח' לזוגיות, במישור הכלכלי. הליבה של הסכם הממון כוללת בדרך כלל שני חלקים: הראשון –  חלוקת הרכוש אשר נצבר על ידי כל צד לפני הנישואין (קרי – "רכוש קיים"); והשני – חלוקת רכוש שנצבר על ידי הצדדים או מי מהם מתאריך הנישואין ואילך (קרי – "רכוש עתידי"). כאשר מדובר על זוגות שהם ידועים בציבור, הכוונה לרכוש שנצבר מלפני תחילת הקשר, או במהלכו, לפי העניין.

ובשפה פשוטה, הסכם ממון קובע: מה שייך "לי", מה שייך "לך", ומה שייך "לשנינו". נוסף על כך, ניתן לשלב בהסכם נושאים נלווים נוספים.

אל הסכם הממון ניתן להכניס את כל סוגי הנכסים השונים, כגון: כספים בחשבונות בנק, דירות מגורים או נדל"ן להשקעה, מתנות, ירושות, מיטלטלין, רכבים, זכויות סוציאליות ממקום עבודה, עסק או חברה, ואפילו זכויות בקניין רוחני (למשל: אתר אינטרנט, דף פייסבוק וכו'), ועוד.

עדיין מתלבטים? קבלו כמה סיבות שבגינן כדאי לחתום על הסכם ממון

החיים מזמנים לנו לא אחת הפתעות. חלק מההפתעות האלה הן נעימות וטובות, ואחרות הן קצת פחות. גירושין ופרידה שייכים, כמובן, לקבוצת ההפתעות הבלתי נעימות.

ולכן, אם אתם מעוניינים להתכונן גם למצבים קצת פחות נעימים בחיים – עמית ורד, עורך דין להסכמי ממון, מגיש לכם 10 סיבות טובות אשר בעטיין כדאי לחתום על הסכם ממון:

סיבה 1: זוהי ההוכחה הגדולה לאהבה ביניכם

חתימה על הסכם יחסי ממון בין בני זוג באה למנוע מצב שבו אחד מבני הזוג מתחתן לא מאהבה טהורה, אלא בגלל תאוות הכסף, בייחוד אם מדובר במצב שבו יש פערים כלכליים גדולים בין שני בני הזוג. כאשר נעשה מראש בין בני הזוג הסכם ממון מסודר, בן הזוג המבוסס יותר (או שזה שבא ממשפחה אמידה יותר) רשאי לרשום את כל הרכוש והנכסים שלו על שמו, או להגן עליהם באופן אחר. במקביל, יוכנסו כמובן גם סעיפים לטובת הצד השני, למען שההסכם יהיה הוגן ומקובל על שניהם.

בדרך זו, נמנע חשש מ"נישואים כלכליים", ואתם יכולים להיות רגועים, כי אתם מתחתנים מהסיבות הנכונות. כל צד ידע מראש עם מה הוא נכנס לנישואין ועם מה הוא ייצא מהם, אם משהו חלילה ישתבש בדרך. 

סיבה 2: מתגוננים מפני מצב של סחטנות בעת גירושין

ישנם מקרים שבהם אחד מבני הזוג מנסה להפעיל סחטנות במהלך הליכי הגירושין על מנת לנסות ולגרום לצד השני לוותר על חלק מרכושו או זכויותיו הכלכליות. כמו כן, ניתן להבחין בלא מעט מקרים שבהם אחד מבני הזוג עושה שימוש פסול בילדים קטנים בתור 'קלפי מיקוח', כדי להשיג לעצמו יותר כסף והטבות מבחינת חלוקת הרכוש באופן שהוא יקבל מנה גדולה יותר (על ניכור הורי כבר שמעתם?).

הסכם ממון בהחלט יכול למנוע (ולפחות לצמצם) ניסיונות של חמדנות וסחטנות כאלה. שכן, אופן חלוקת הרכוש כבר נקבע מראש ובאופן ברור בין בני הזוג, ולכן יש פחות על מה לריב. מאוד קשה לפתוח את ההסכם בבית המשפט.

סיבה 3: חוסכים זמן במהלך גירושין

תקופת הגירושין אינה תקופה פשוטה כלל ועיקר. מדובר בהליך ארוך ולא אחת מתיש ומייגע, כאשר במהלכו אתם נודדים בין עורכי הדין וערכאות בתי משפט במטרה להשיג כמה שיותר. הסכם הממון הנחתם ביניכם מראש מקצר את כל התהליך הזה. שכן, כתוב במפורש בהסכם מי מקבל מה וכמה.

במקרה שיש הסכם ממון אפשר לזרז את ההליכים בקלות רבה יותר בעזרת מגשר מוסכם או עורכי דין, ככל הנוגע למחלוקות בסוגיות של חלוקת הרכוש. וזה נותן לכם שקט נפשי, וגם יכול לחסוך לכם לא מעט כאבי ראש, זמן יקר והרבה כסף.

סיבה 4: הסכם ממון תורם ליחסים ויוצר פרידה שקטה יותר במקרה הצורך

הסכם ממון מונע ויכוחים מיותרים, ולכן יכול לצמצם באופן ניכר מאבקי גירושין על כסף ורכוש. גם כאשר הזוגיות עומדת לעלות על שרטון, או אם כבר נקלעתם להליכי גירושין, הנושא של חלוקת הרכוש אינה יכולה לשמש כנושא לויכוח, הרי סגרתם כבר הכול מראש. כך שאחד מבני הזוג לא יוכל לאיים כי הוא עומד לקחת רק לעצמו את הדירה במהלך הגירושין, לדרוש את הרכב בכל מחיר, או לקבל את העסק המשפחתי רק לעצמו.

חשוב לציין, כי ההסכם לא יכול לחסום הגשת תביעות משפטיות על ידי הצד השני, אולם הוא יצמצם את הסיכויים שלהן באופן ניכר. בייחוד כאשר המדובר על העלאת טענות סרק, העומדות בניגוד למה שנקבע בגדרן של הוראות הסכם. דהיינו, הגירושין הופכים ליותר פשוטים, יש פחות על מה לריב ולהילחם.

סיבה 5: מרגיעים את ההורים

בלא מעט מקרים, בעיקר כאשר המדובר על בני זוג צעירים, אין להם את היכולת הכלכלית לבצע רכישות גדולות, כמו, למשל, קנייה של דירה. במצבים כאלו ההורים של צד מסוים (או שניהם) חוסכים כסף ומשקיעים רבות על מנת שלבני הזוג תהיה דירה משלהם. מצד שני, הם רוצים להעניק את המתנה באופן אישי רק לטובת הבן או הבת שלהם. כאשר המימון הזה הוא לא סימטרי, והפער בכסף הוא משמעותי, ההורים עלולים לדאוג שבמקרה של פרידה מבנם או מבתם, עשוי בן הזוג השני לתבוע את זכותו על הנכס שנקנה באמצעות אותם כספי מתנה נדיבה.

אם הצדדים חתמו על הסכם ממון תהיינה ביניהם פחות מלחמות גם על נושא הזה. המצב ברור – הנכס שייך למי שקנה אותו ונרשם כבעלים שלו בטאבו; ולחלופין, החלוקה של הזכויות בנכס כבר ידועה ונקבעה מראש, כך שהכסף של ההורים מוגן.

לדוגמה: חלוקה של 70%-30% בזכויות על דירה, וזאת בהתאם ליחס המימון בעלות הרכישה. כלומר, סכום הכסף שהמשפחה של כל צד שמה לטובת העסקה יתורגם לאחוזי הבעלות בטאבו, וכך גם עליית הערך העתידית תישמר לכל צד, כל אחד לפי חלקו, באופן הכי צודק והוגן.

סיבה 6: מגן על הילדים במקרה של נישואים שניים

אם החלטתם לפתוח פרק ב בחיים (נישואים שניים) ויש לכם הסכם ממון, תוכלו להינשא (או לנהל זוגיות כידועים בציבור) בשנית ברוגע, כאשר אתם יודעים שיש לכם רכוש משלכם שצברתם, וכי גם הילדים שלכם מהקשר הקודם יהיו מוגנים מפני גירושין או פרידה נוספים. זה יכול לתרום ליחסים טובים גם ביניכם, וגם בין הילדים שלכם אל מול בן או בת הזוג החדש/ה שלכם.

לעניין זה, כדאי לדעת, כי מעבר לעריכת הסכם הממון חשוב מאוד מבחינתכם לערוך במקביל גם צוואה עבורכם, על מנת שאם חלילה יקרה לכם אסון לא צפוי, הילדים שלכם הם אלו שיקבלו באופן בלעדי את רכושכם (ולא הצד השני, או הילדים שלו).

לתשומת לב, הסכם ממון וצוואה אלו שני כלים משפטיים שונים. האחד משלים את השני. ולכן, השילוב של שניהם הוא חיוני, לצורך ההגנה המקסימאלית המומלצת במקרים מהסוג הזה.

סיבה 7: ניתן לצמצם את הסיכוי לסרבנות גט

כידוע, על פי ההלכה היהודית, לא ניתן להכריח את הבעל לתת גט לאשתו. אך עדיין קיימת אפשרות להגביל את בן הזוג או בת הזוג בכל מיני דרכים, כאשר אחת מהן היא באופן שקובעים מראש פרק של "כבוד הדדי" בהסכם.

ולמה הכוונה? ובכן, ניתן לשלב בהסכם הוראות מיוחדות ומתאימות לסוגיה הכה רגישה של הגט. לדוגמה: סכום קנס שהצד שיעכב או יסרב להתגרש עתיד לשלם לצד השני במקרה של סרבנות גט.

נציין, כי זהו נושא מאוד מורכב מבחינה משפטית, ולכן חייבים להיוועץ עם עורך דין מומחה לדיני משפחה והסכמי ממון בעניין זה.

סיבה 8: להגן מפני חובות של אחד מבני הזוג

כדאי לדעת, כי הסכמי ממון יכולים להגן לא רק על זכויות ונכסים, אלא גם מפני חובות לצדדים שלישיים (נושים של אחד הצדדים).

אם אחד מבני הזוג ייקלע בעתיד למצב כלכלי בעייתי ולחובות, הסכם הממון יגן על בן הזוג האחר, באמצעות סעיפים שאפשר להכניס מראש בהסכם, הקובעים הפרדה רכושית לגבי נכסים וחובות הנובעים מהם. באופן הזה, הנושים של צד אחד לא יוכלו להיפרע (לפתוח הליכי הוצאה לפועל, לנקוט בהליכי גבייה ועיקולים וכו') מהנכסים השייכים בבלעדיות רק לצד השני.

סיבה 9: להגן עסק או חברה של אחד מבני הזוג

בלא מעט מקרים אחד מבני הזוג נכנס לברית הנישואין כאשר כבר יש לו עסק, או חברה. שווים גם עשוי לעלות עד מאוד במהלך תקופת הנישואין. במקרים אחרים, העסק או החברה מוקמים על ידי אחד הצדדים או שניהם במשותף במהלך הנישואין.

מה שקורה בפועל בלא מעט מקרים הוא שצד אחד, בעל העסק – משקיע את כל זמנו ומרצו 24/7 בעסק, ופחות בבית; ואילו הצד השני – שכיר, עובד אולי 7-8 שעות ביום, אבל דואג יותר למטלות הבית, גידול הילדים, קניות בסופר וכו'. כמו כן, בעל העסק – יכול להרוויח המון כסף, אבל הכנסותיו אינן קבועות והוא גם יכול להיקלע לחובות; ואיל והצד השני, השכיר, הביתי יותר, פוטנציאל ההשתכרות שלו הוא מוגבל יחסית, אבל המשכורת משולמת לחשבון המשותף באופן קבוע.

הנושא של עסקים וחברות הוא אחד הנושאים "הנפיצים" ביותר בהליכי גירושין. במצב של גירושין או פרידה, א ואז מתחילות מלחמות קשות. למי שייך העסק? כיצד מחשבים את שוויו? איך לבצע את החלוקה? ועוד. הסכם ממון בהחלט יכול לתת מראש מענה גם לסוגיה זו, באמצעות פתרונות משפטיים יצירתיים ומתקדמים.

סיבה 10: להגן על ירושות עתידיות

ככלל, הוראותיו של חוק יחסי ממון קובעות כי במקרה של גירושין או פרידה, כל הירושות שאותן קיבל כל צד במהלך הנישואין יהיו שייכות לו, הן אינן מהוות רכוש משותף. עם זאת, החיים הם לא כל כך פשוטים. שכן, במקרים מסוימים, הפסיקות של בתי המשפט קבעו בכ לזאת כי הירושות יתחלקו בין הצדדים באופן שווה.

מתי זה קורה?

ובכן, כאשר תוך כדי חיי הנישואין הצדדים מבצעים 'עירוב' של נכסים, למשל: מפקידים כספי ירושה לחשבון משותף במקום להפקידם לחשבון נפרד; או רוכשים דירת מגורים ולצורך כך משלמים חלק מהתמורה באמצעות כספי ירושה. מקרה נוסף הוא כאשר הצדדים בהתנהגותם גורמים לכך שכספי או נכסי הירושה יהפכו למשותפים (ויוצרים מעין חוזה חדש, מאוחר), למשל: שימוש בכספי שכירות עבור הוצאות משותפות של המשפחה, השקעות בדירת ירושה המבוצעות מחשבון משותף, הקדשת זמן וכסף לטיפול בדירה, מגורים ממושכים של הצדדים בדירת ירושה, ועוד. 

ואם לא הספקנו לערוך הסכם ממון לפני הנישואין?

יתכן שמרוב ההכנות ליום המאושר ביותר בחייכם, לא חשבתם מראש לעשות הסכם ממון. ורק כאשר כבר התחתנתם במזל טוב, הבנתם שלא ערכתם את החוזה הכה חשוב הזה. אל דאגה, הסכם ממון ניתן לערוך גם במהלך הנישואין.

אז אחרי שסיימתם לצפות בכל התמונות של החתונה, חזרתם מירח הדבש המטריף שלכם, כדאי לקבוע פגישה עם עורך דין להסכמי ממון ולעשות סדר גם בעניין הזה.

וגם אם אתם כבר זוג שנשוי לא מעט שנים, כדאי לדעת שהסכם ממון ניתן לערוך תמיד ובכל שלב של הנישואין (אפילו כאשר כבר יש לכם ילדים, וגם אחרי 10 שנים של נישואין).

איך מאשרים את ההסכם?

לפי החוק, על מנת שלהסכם ממון יהיה תוקף משפטי – חובה לאשר אותו באופן רשמי. הדרישה הזו היא מהותית, ולא טכנית. כלומר, בעקרון, להסכם שלא אושר לא יהיה תוקף מחייב, ולא יהיה ניתן לאכוף אותו בבית המשפט במידת הצורך.

הסכם ממון בין בני זוג נשואים – ניתן לאשר בבית משפט לענייני משפחה, או בבית הדין הרבני. ואם ההסכם נחתם לפני החתונה – ניתן לאשרו גם בפני נוטריון.

הסכם ממון בני ידועים – הוא החריג לעניין זה, שכן אין חובה לאשרו. הוא נכנס לתוקף מרגע חתימת הצדדים עליו מכוח דיני החוזים, אך למען הזהירות ומשנה התוקף, כדי למנוע טענות עתידיות של אי הבנה, כפיה, טעות, הטעיה, עושק וכיו"ב, ניתן (ואף מומלץ) לאשר אותו באופן מסודר בפני נוטריון, או בבית המשפט למשפחה.

איך בוחרים עורך דין כדי לערוך את הסכם הממון?

לאחר שהחלטתם לערוך את הסכם ממון, עליכם לפנות לעורך דין שיוכל לעזור לכם לגבש ביניכם הסכם מושכל והוגן, המותאם לנתונים ולרצונות הספציפיים שלכם באופן הטוב היותר.

דבר ראשון, מכיוון שהמדובר על הסכם בעל משמעות אקוטית עבורכם בהיותו קובע את עתידכם הכלכלי ליום סגריר, חשוב לבחור לנושא עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובמיוחד בעריכת הסכמי ממון. עורך דין מנוסה, כזה שכבר ערך מאות על מאות של הסכמי ממון לזוגות. עורך דין המתמחה בתחום יוכל לסייע לכם בכל בעיה או מחלוקת שתתעורר ביניכם, ולגבש בשבילכם פתרונות מקצועיים שיהיו מוסכמים והוגנים עבור שניכם.

דבר שני, מאחר והמדובר על הסכם מאוד עדין ורגיש, אזי מעבר לפרמטרים רגילים "יבשים" (כמו: מספר שנות הניסיון של עורך הדין, ההתמחות שלו בנושא, המחיר וכיו"ב) לאישיות של עורך הדין בו תבחרו יש חשיבות קריטית – היא המפתח להצלחה! בסופו של יום, מעבר לשאלת המקצועיות של ההסכם, הכי חשוב לכם הוא שהתהליך גם יעבור חלק עבורכם, באופן שהזוגיות שלכם לא תיפגע.

לסיכום, הסכם ממון הוא לא דבר נעים. אבל הוא חיוני בפן הכלכלי. אם תפעלו באופן הנכון, הסכם ממון בהחלט יקנה לכם בטחון ושקט נפש לזוגיות טובה, בריאה ומאושרת על פני שנים רבות קדימה.

הכותב הוא עורך דין, נוטריון ומגשר משפחתי מוסמך. הבעלים של משרד עורכי דין עמית ורד, הפועל משנת 1998 ומתמחה בדיני משפחה וגירושין לרבות ניסיון עשיר בנישה של עריכת הסכמי ממון. לאתר המשרד: www.amitvered.co.il