מאבקי גירושין, לרוב מלווים באמוציות ומטענים רגשיים עזים, אשר, בחלק מהמקרים, גורמים למצב שבו אחד מבני הזוג המתגרשים (ובמקרים מסוימים - שניהם) אינו בוחל בנקיטת כל צעד שישרת את מטרתו.

אחד מסלעי המחלוקת הכואבים והעקובים מדם של מאבקי הגירושין הוא השאלה הנוגעת למשמורת על הילדים, שמהווה, באופן טבעי, נושא טעון למדי. לעיתים, אחד מההורים מלא בכעסים כלפי בן או בת זוגו לשעבר, ומתקשה לחשוב באופן הגיוני ולהפריד בין הכעסים הללו לבין טובתם של הילדים, המתבטאת בשמירה על קשר תקין ככל שניתן עם ההורה השני.

תופעות הלוואי של מאבקי גירושין

אחת התופעות הפסולות אצל הורים מתגרשים היא תופעת הניכור ההורי. זוהי תופעה שבה הילד מוסת על ידי אחד מהוריו כנגד ההורה השני, ללא כל הצדקה לכך. בחלק מהמקרים, הכעסים על בן או בת הזוג לשעבר מתבטאים בהעלאת האשמות כנגד בן הזוג בפני הילדים, ובטענות בגין חוסר המסוגלות הורית של הצד השני.

לניכור הורי בגירושין השלכות רבות, חלקן, יוצרות צלקות נפשיות אצל הילדים, שספק רב, אם תוכלנה להגליד בשלמותן. ניכור הורי נובע ממצב קיצוני, שמקורו במספר גורמים אפשריים:

1. הפרעות נפשיות של ההורה המשמורן שבחזקתו נמצאים הילדים.
2. עירוב ועדכון הילדים במתרחש בהליך המשפטי (שלעיתים, הוא אף קשה מנשוא לאדם בוגר, לא כל שכן לנפשו הרכה של ילד).
3. רצון לנקמה (מצד ההורה שבחזקתו נמצא הילד וגם מצד הילד).
4. שטיפת מוח שעוברים הילדים ואף רצון של הילד להביע נאמנות וסולידריות להורה המשמורן, שאליו, מן הסתם, הוא קרוב יותר.

כל אלה, מובילים ילדים המצויים במרכזו של מאבק גירושין קשה, להתנכר להורה השני ללא כל הצדקה. במצבים קיצוניים, תסמונות הניכור ההורי, תגרום לניתוק הקשר בין הילד להורה המנוכר. ידוע כי יחסים תקינים של ילד עם שני הוריו הם בעלי השפעה משמעותית על התפתחותו האישית והקוגניטיבית של הילד. לפיכך יש חשיבות רבה לאבחן מוקדם ככל האפשר את הניכור ההורי, כדי למנוע היווצרותם של נזקים נפשיים קשים אצל הילד.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד פיינברג-אלמוג ושות' לחץ/י כאן

מהי עמדת הדין הישראלי בנוגע לניכור הורי בגירושין?
עד לפני זמן לא רב, המודעות לנושא הייתה נמוכה ביותר וכמעט ולא זכתה להתייחסות במשפט הישראלי. אולם, בשנים האחרונות עלתה המודעות לתופעת תסמונת הניכור ההורי. לפיכך, כיום ניתן לראות כי בתי המשפט יוצאים באופן נחרץ נגד תופעה פסולה זו ואף מגדירים אותה כ- "התעללות בקטין" (על כל המשתמע מכך), ורואים בהורה המעביר את ילדו את סאגת הייסורים הזו, כהורה אשר לוקח אותו בשבי.
"..ניכור הורי הוא ניתוק או הפחתת קשר של קטין עם הורה ללא צידוק נאות, התנהגות אשר הוגדרה בספרות המקצועית כהתעללות בקטין..." (מתוך דבריו של כבוד השופט ארז שני).

עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג. צילום: נופר אלמוג ושי בראל.
עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג. צילום: נופר אלמוג ושי בראל.

ראיית העולם מנקודת המבט של הילד
לילדים, באופן טבעי לגמרי, ישנה ראיית עולם של שחור ולבן, כך שאם הורה אחד הוא ה"טוב" בסיפור, הגיוני מבחינתם, כי ההורה השני הוא ה"רע". לעיתים קרובות, כאשר לא מוצג לילדים עניין הגירושין נכונה, זו תהיה המסקנה המתבקשת מאליה עבורם.

אבל אנחנו כמבוגרים כבר יודעים עד כמה רב הצורך של ילד בשני הוריו, גם אם הם כבר אינם מתפקדים כיחידה הורית - משפחתית אחת, אלא גרים בבתים נפרדים ומנהלים חיים נפרדים.

חשוב לציין, כי הניכור ההורי נוגע (ופוגע) בכל המגדרים, המגזרים, האמונות וצבעי העור. לתופעה זו חשופים ילדים דתיים וחילונים, ילדים שגדלים אצל אבותיהם כמו ילדים שגדלים אצל אימהותיהם, כולם עלולים להיפגע ולשאת צלקות אשר תשפענה על עתידם כבוגרים, כבני זוג וכהורים בעצמם. 

למרות ההסתה שהילד חווה והאמירות הקשות כלפיכם, תזכרו תמיד שהילד הוא שלכם, שהוא אוהב אתכם וצריך אתכם בחייו. לסיכום עצתנו היא אל תוותרו על מערכת היחסים עם ילדכם - הילחמו עליה.

כדי למצות את זכויותיך יש לפנות למומחים
כדי להבטיח את כלל זכויותיך, חשוב שיעמוד לצידך עורך דין מנוסה לענייני משפחה בעל ידע מקצועי נרחב. ההתפתחות הפסיקתית ביחס לתסמונת הניכור ההורי תאפשר לך לעמוד על זכויותיך ולהציל את מערכת היחסים שלך עם ילדך.

עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג מעניקים ייעוץ משפטי איכותי ומעמידים לרשותך את כלל כישוריהם המקצועיים שנרכשו תוך ייצוג לקוחות רבים בתחום דיני המשפחה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני משפחה LawGuide.