במפגש רעים, סיפר לי עמרי חברי הטוב, מהרהורי ליבו:
"אני הייתי רוצה חיים ארוכים, משמעותיים ומלאי סיפוק. לצערי הדבר לא בידי. ישנן סיבות בעיקר רפואיות, שיכולות להפר את שלוותי. כיוון שכך, דאגתי לכתוב צוואה, חילקתי הכל שווה בשווה, אני יודע שלאחר מותי, יורשי יזכרו אותי לטובה.

אבל לא הצלחתי לפתור את הבעיה שבאמת מציקה לי. מה יקרה איתי כאשר לא אוכל לתפקד. אני רוצה עד יומי האחרון לחיות בבית שלי,  לישון במיטה שלי, להביט בציפורים מהמרפסת שלי, לא רוצה שיכניסו אותי לבית אבות. אני חושש שאם אאבד את צלילות דעתי מכל סיבה שהיא, סביר להניח שיעבירו אותי לבית אבות (הכי טוב שיש). אשב שם בדד ובודד בין זרים. אני לא מצליח להירגע מהמחשבות על העתיד המצפה לי".
עמרי הוא לא היחיד. כולנו מודאגים ומוטרדים מן העתיד הצפוי לנו, כיוון שאנו לא יודעים מה הוא טומן בחובו ומה קרובינו יחליטו עבורנו. 

לפניה ישירה אל עורך דין יהודה בש, לחץ/י כאן

קווים לדמותו של ייפוי כוח מתמשך
תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות משנת 2016 הסדיר כלי משפטי חדש שנקרא "ייפוי כוח מתמשך". כלי משפטי זה נועד לתת מענה חוקי, ענייני ונקודתי לכל מי שלא רגוע עדיין בנוגע לעתידו. גם אם חלילה, צלילות דעתנו תפגע, או אחת ממחלות השכחה תכפה עלינו, עדיין נוכל להבטיח, שהכול ימשיך בדיוק כפי שרצינו וקבענו בעודנו מודעים למשמעות ההחלטות שלנו.
באמצעות ייפוי כוח מתמשך אנו יכולים לקבוע איך יטפלו בנו, היכן יטפלו בנו ואפילו מי יטפל בנו. השימוש בכלי משפטי זה עשוי להעניק לנו ודאות ולהרגיע אותנו ואת משפחתנו הקרובה. במסגרת ייפוי כוח מתמשך הממנה יכול להביע את רצונו בצורה מדויקת ביחס למקרים שבהם הוא יזדקק לקבל טיפול רפואי מידי. במקרה כזה ייפוי כוח המתמשך יחסוך לבני משפחתו של הממנה התלבטויות ושאלות ביחס לאופן הפעולה הרצוי.

מה ההבדל בין מינוי אפוטרופוס ובין ייפוי כוח מתמשך?
אמנם גם אם אין לנו "ייפוי כוח מתמשך" שהסדרנו מבעוד מועד, בית המשפט עדיין ימנה לנו "אפוטרופוס" שיחליט עבורנו בענייני גוף או רכוש, או שניהם ביחד. מינוי כזה מותיר בידיו של האפוטרופוס את היכולת לקבל החלטות לפי ראות עיניו ולפי שיקול דעתו. על כן, החלטותיו של האפוטרופוס לא יעלו בהכרח בקנה אחד עם מה שרצינו שיקרה לנו. 

בעוד אפוטרופוס ישתדל בלב שלם לעשות את הטוב ביותר עבורנו על פי שיקול דעתו, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לנו לקבוע את גורלנו עד אחרית ימינו בעצמנו ועל פי שיקול דעתנו.

יתרונות נוספים של ייפוי כוח מתמשך
במסגרת ייפוי הכוח המתמשך ניתן להסדיר נושאים נוספים לפי ראות עיניו של הממנה. לדוגמה אם בכל יום הולדת נהגנו לתת מתנה לילדים או לנכדים, באמצעות ייפוי כוח מתמשך ניתן לקבוע מנהג זה כעובדה עד אחרית ימינו. על ידי פעולה כזו המשפחה תראה בנו שותפים מלאים בשמחות וידעו שלא שכחנו אותם.

כוונת המחוקק בהסדרת ייפוי הכוח המתמשך הייתה, כי כל עוד האדם בריא וצלול, הוא ימנה אדם קרוב אליו ויצווה אותו שיפעל עבורו בכל ענייניו האישיים ורכושו, בעת שחלילה יאבד את צלילות דעתו ולא יוכל להביע את רצונותיו.

המציאות שבה אנו חיים היום מוכיחה לנו כי לאמרה "יהיה בסדר", אין שום כיסוי. על כן יש לדעת כי אם אנחנו לא נדאג לעצמנו, בבוא היום אנו צפויים להיות תלויים בהחלטות שאינן עולות בקנה אחד עם המאוויים והרצונות שלנו.

בעוד ייפוי כוח מתמשך תקף עד לסוף חייו של אדם, צוואתו נכנסת לתוקף רק לאחר הפטירה. נסיים באיחולי בריאות טובה ואריכות ימים לכולם.

עורך דין יהודה בש עוסק בייפוי כוח מתמשך, צוואות וירושות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייפוי כוח מתמשך LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.