אין זה סוד כי הלהיט התורן כבר כמה שנים אצל אזרחי ישראל הינו הדרכון האירופאי, ובפרט זה הפורטוגלי. הסיבה העיקרית לכך הינה הקלות היחסית בה רבים מאזרחי ישראל יכולים לקבל ולבקש אזרחות פורטוגלית, מדינה יפהפייה, שלווה ובטוחה על חופי האוקיינוס האטלנטי.
 
היתרונות הגלומים באזרחות הפורטוגלית
האפשרות לקבלת אזרחות פורטוגלית קסמה לישראלים רבים בראש ובראשונה עקב היותה של פורטוגל חברה ותיקה באיחוד האירופי, מה שמקנה למחזיק הדרכון הפורטוגלי אפשרויות לגור, לעבוד או ללמוד בכל אחת ממדינות האיחוד, וכן את אפשרות הכניסה כמעט לכל מדינה בעולם ללא צורך בוויזה, לרבות מדינות רבות הסגורות בפני ישראלים או המחייבות הפקת אשרה בטרם כניסה אליהן (כמו ארה"ב).
 
 יתרון נוסף אשר משך את הישראלים הינו האפשרות להעביר את האזרחות לדורות הבאים, ובכך להבטיח כי גם צאצאיהם יוכלו ליהנות מאותם יתרונות.

השילוב של יתרונות אלו ביחד עם תנאי הזכאות הנוחים הביאו לכך שלמעלה מ-40,000 בקשות להענקת אזרחות הוגשו לממשלת פורטוגל מאז חוקק החוק המאפשר זאת בשנת 2015, ולמעלה מ-10,000 כבר אושרו ומחזיקים באזרחות והשאר ממתינים לתורם.

תיקון העוול ההיסטורי שנגרם ליהודים
מטרתה המוצהרת של פורטוגל במתן אפשרות זו ליהודים בכל העולם הייתה תיקון העוול ההיסטורי אשר נגרם לאזרחיה היהודים לפני למעלה מ-500 שנים, עת גורשו ממנה בבושת פנים לאחר שסירבו להתנצר; פורטוגל הכתה על חטא ואפשרה לכל צאצאי המגורשים לשוב ולתבוע את האזרחות אשר ניטלה ממשפחתם; וכך, כל מי שסבו מטורקיה, אביו ממרוקו, סבתו מבולגריה או אמו ממצרים (לשם הדוגמא), שהינן מדינות אליהן הגיעו מגורשי ספרד ופורטוגל, זכאי היה לקבל את האזרחות, ואכן ישראלים רבים מימשו את זכותם בהתלהבות רבה מתוך מחשבה לטווח הרחוק.

גם ספרד, שכנתה של פורטוגל, חוקקה חוק דומה אך בניגוד לפורטוגל תנאי הזכאות אשר קבעה היו קשים דרמטית, וכללו מבחני שפה, מבחני בקיאות בהיסטוריה של ספרד וכיוצ"ב ולכן מעטים הישראלים אשר פנו בבקשת אזרחות באפיק זה.

העובדה כי בניגוד לספרד, פורטוגל הציבה תנאים נוחים בהם ישראלים רבים עומדים בנקל הוכיחה את כנות מטרותיה ואת העובדה כי באמת ובתמים מטרתה של פורטוגל הייתה תיקון העוול ההיסטורי ופתיחת שעריה לרווחה לצאצאי היהודים אשר גורשו ממנה.

ודווקא אחרי כל אלו – השכונתיות הישראלית (בהקשרה השלילי כמובן) מאיימת לחרב את הכל.

הצעת חוק חדשה בפרלמנט בפורטוגל צפויה להחמיר את התנאים לאזרחות
בימים אלו הועלתה בפרלמנט הפורטוגלי הצעת חוק מטעם מפלגת השלטון ובתמיכת שאר סיעות הבית לפיה תנאי הזכאות להענקת אזרחות פורטוגלית לצאצאים של מגורשי ספרד יוחמרו באופן דרמטי, ותתלווה אליהם חובת מגורים של שנתיים לפחות בפורטוגל.

אין בכלל ספק כי תנאי זה, הקשה מאד ליישום וביצוע בפועל, יסתום את הגולל את סיכוייהם של ישראלים רבים לקבל את האזרחות.

לפי התיקון המוצע לחוק הוא ייכנס לתוקף בתאריך 1.1.2022 וכל בקשה שתוגש מאותו מועד ואילך – תיבדק בהתאם לדרישות החדשות; בקשות שכבר הוגשו או שתוגשנה עד לאותו מועד – עדיין ייבחנו בהתאם לתנאי הזכאות הקיימים נכון להיום.

עדיין לא ברור האם הצעת החוק תאושר בנוסחה הנוכחי והמחמיר או שתעבור ריכוך כלשהו, אך בהחלט הדבר מלמד על מגמה מדאיגה של הקשחת התנאים ואין בכלל ספק כי מה שהיה – לא יהיה עוד.

מה העלה את קצפם של הפורטוגלים וגרם להם לעבור מתנאי זכאות קלים ופשוטים לתנאים חמורים הרבה יותר?

ניתן לשייך זאת לשתי סיבות עיקריות:

א. המיסחור חסר הבושה אשר חברות שונות בישראל ביצעו לתהליך האזרחות הפורטוגלית – האזרחות שווקה כמוצר מדף אשר קונים בסופר; אחת החברות בתחום אף פתחה דוכנים בקניונים בהם ניסו נציגי מכירות לשכנע עוברים ושבים להצטרף לתהליך; רשת חדרי כושר פרסמה עסקה תחת הסלוגן "רצים לדרכון" – מנוי לחדר כושר ואזרחות פורטוגלית בחצי המחיר! ואלו רק 2 דוגמאות מייצגות אשר יצרו תדהמה בפורטוגל. 

האופן בו שווקה האזרחות בישראל היה מבזה, ממוסחר לחלוטין והוביל לפגיעה עמוקה ולעלבון אדיר מצד הפורטוגלים, כפי שהיה פוגע בכל מדינה או לאום אשר אזרחותם משווקת כמו טיטולים או סוף שבוע בחו"ל. במשך תקופה ארוכה עמדו הפורטוגלים המומים נוכח שיטות השיווק בהן נקטו חברות מסוימות בישראל עד שמאסו בכך לחלוטין;

ב. ההתנהלות של רבים ממגישי בקשות האזרחות – הליך ההתאזרחות הפורטוגלי אורך בין שנה וחצי לשנתיים וחצי, ומשתנה בין הלשכות השונות ברחבי פורטוגל; ישראלים רבים אשר הדבר לא מצא חן בעיניהם, סברו כי שיטת הנדנוד או הלחץ תסייע בידם, ולא חדלו משליחת בקשות זירוז לרשויות בפורטוגל, מה שהדהים את הפורטוגלים וגרם להם לעומס רב, לטרדה ואכזבה;

חוצפתם העיקרית של מגישי בקשות הזירוז הייתה בסיבות לבקשותיהם – ישראלים ביקשו לזרז את הנפקת הדרכון כי הם חפצים ללמוד בגרמניה או לעבוד בצרפת וכו'; בכך הבהירו לפורטוגלים כי קבלת האזרחות של מדינתם הינה מבחינתם רק אמצעי לטובת מגורים/לימודים/עבודה במדינה אחרת באיחוד; חוצפה זו אף היא הדהימה את הפורטוגלים, עת אדם מבקש מהם להעניק לו אזרחות כדי שיוכל לממש את יתרונותיה בכלל במדינה אחרת; גם אם מדובר באחד היתרונות של הדרכון הפורטוגלי עדיין הבוטות בה הדבר הוצג בפני הפורטוגלים הסעירה אותם וגרמה להם להבין כי ישנם כאלו המבקשים לנצל אותם ותו לא; 

זאת ועוד, בזמן שכל בקשת אזרחות נבדקת ועוברת תהליך מסודר, אשר מטבע הדברים לוקח זמן, בחרו ישראלים רבים אשר לשיטתם הבקשה שלהם אינה מתקדמת מספיק מהר כי "קראו בפייסבוק" או "ראו בגוגל" שמישהו סיים מהר יותר, לשלוח בקשות זירוז חוזרות ונשנות תחת התיאוריה לפי מי שינדנד יקבל את מבוקשו, ובמדינת חוק מסודרת כמו פורטוגל לא רק שתיאוריה זו שגוייה אלא היא אף יצרה אנטגוניזם רב, פקקים ועומסים; במקום שהפקיד יטפל בבקשת אזרחות כל יום נוחתות על שולחנו עשרות בקשות זירוז.

התנהלות זו של החברות המסחריות ושל חלק ממגישי הבקשות גרמו בפורטוגל לתרעומת רבה והובילו לרצון לשנות את החוק.

התנהלות בעייתית של מיעוט מהמבקשים צפויה להשפיע על המדיניות בפורטוגל
יצויין כי אלו דוגמאות אשר אינן מייצגות את הכלל אך למרבה הצער הובילו לתוצאה העגומה; מרבית הישראלים אשר הגישו את הבקשות שמחים על האפשרות אשר ניתנה להם, הגישו את הבקשה לאזרחות וממתינים בסבלנות לתרום, ומרבית העוסקים בתחום בישראל, ובפרט עורכי הדין הפועלים תחת כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין בכל הנוגע לשיווק ופרסום, הקפידו על פרסום מכובד, אתי והולם של הליך קבלת האזרחות הפורטוגלית, ולא הובילו לזילותו או למסחורו.

אך, כאמור ולמרבה הצער, התמונה אשר התקבלה בפורטוגל היא דווקא של אלו יצרו זילות ומסחור מוחלטים של האזרחות, תוך גילוי חוסר רגישות מוחלט ומשווע לכך שמדובר באומה גאה בת מאות שנים אשר ביקשה להושיט יד לפיוס היסטורי, ועצוב כי כך הם פני הדברים.

עדיין ניתן להגיש בקשות לאזרחות פורטוגלית לפי התנאים הקיימים
בנסיבות אלו, בהן החוק צפוי לעבור שינוי דרמטי, מומלץ לכל מי שחפץ בקבלת אזרחות פורטוגלית להזדרז ולהגיש את בקשתו כך שתתקבל בממשלת פורטוגל לפני 1.1.2022 ולהבטיח שהיא תיבדק לפי התנאים הקיימים בהם ניתן לעמוד בקלות יחסית וזו כמעט האפשרות האחרונה לממש הזדמנות זו.

זו כנראה הדרך היחידה בה יוצאי מרוקו, טוניס, אלג'יר, לוב, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה, בלקן וכו' – יכולים לקבל אזרחות אירופאית.

ושוב חשוב להדגיש – כל בקשה אשר כבר הוגשה או שתוגש לפני התאריך הנ"ל – לא תחייב מגורים בפועל בפורטוגל.

נוכח הסיבות אשר גרמו לממשלת פורטוגלית לעשות "אחורה פנה" מומלץ לבחור בעו"ד בלבד כגורם המייצג בתהליך קבלת האזרחות, שכן עורכי הדין כפופים לכללי הלשכה, ומקפידים על פרסום אתי ומכבד, כמו גם מבצעים את ההתנהלות השוטפת מול הרשויות בפורטוגל ישירות ולא גורמים ללקוחותיהם לפנות במכתבים בעצמם – מה שמבטיח טיפול מקצועי וממוקד עד לקבלת האזרחות הנכספת.

אם ברצונכם לבדוק את זכאותכם לקבלת אזרחות פורטוגלית ללא עלות – מוזמנים להשאיר את פרטיכם בקישור ואנו נעשה זאת עבורכם מיידית.

https://land.portugal-passport.co.il/

נכתב בשיתוף עם עו"ד דרור חייק – PORTUGAL-PASSPORT

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.