עמירם בן אוליאל, הנאשם ברצח משפחת דוואבשה בעיירה דומא, הורשע הבוקר (שני) בביצוע המעשה על ידי שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בלוד. ההכרעה אמורה לסיים את הפרק הזה במשפט המתנהל כבר יותר מארבע שנים. בכוונת עורך דינו של אוליאל לערער על הכרעת הדין. שלב הטיעונים לעונש יחל ב-9 ביוני.

השופטים ציינו כי "ההתרשמות מהנאשם והתנהגותו הראתה כי לא מדובר על סיכון להודאות שווא. הודאותיו אל מול החוקר היו אותנטיות. הנאשם ידע לזהות את החלון בו הוטל בקבוק התבערה השני, ידע לזהות מאפיינים ודברים מוכמנים". הם ציינו עוד כי "לא ניתן לקבוע אם היה מבצע נוסף על בסיס ראיות שהיו בזירה".

"בכל הנוגע לעקבות הצמיגים והנעליים - ההתרשמות הכוללת לא הובילה לממצאים ברורים. לא ניתן לשלול שמדובר על אירוע עם רקע גזעני על פי תפיסותיו. היה חשד שהוא חבר בארגון, אך לא מעבר לספק סביר", צוין עוד בהחלטה.

אוריין בן אוליאל, אשתו של עמירם, התפרצה במהלך דיון הכרעת הדין לעבר הרכב השופטים וקראה לעברם: "הכנסתם אדם חף מפשע לכלא. התיק מלא חורים, הרשעתם חף מפשע".

עו"ד יצחק בם, המייצג את בן אוליאל יחד עם עו"ד אשר אוחיון, אמר: "לאחר שבית המשפט קיבל את ההודאה והשחזור שנעשו בעקבות עינויים, ההרשעה הייתה רק עניין של אקרובטיקה שיפוטית המגשרת בין ההודאה לבין הראיות הסותרות אותה שנתגלו בשטח. אחרי שבית המשפט עמד במשימה האקרובטית נפתחת בפנינו הדרך לערעור לבית המשפט העליון על עצם הכשרת ההודאה שניתנה בעקבות עינויים. נקודת האור בפסק הדין הינה הימענות בית המשפט מהרשעת בן אוליאל בחברות בארגון טרור".

שמואל (זנגי) מידד, מנכ"ל ארגון חוננו, תקף את הרשעתו בן אוליאל ברצח: "היום הוא יום שחור למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. יום שבו בית משפט בישראל נתן את ידיו להרשעת אדם שחפותו זועקת לשמים. האמנו שבמדינת ישראל יש ערך לזכויות אדם, שאזרח שעונה באופן קשה ביותר במרתפי השב"כ עד שנאלץ להודות בפשע שלא עשה לא יורשע על סמך הודאות כאלה. הודאות כאלה אינן שוות אפילו כקליפת השום. האמנו שבית המשפט לא יעצום את עיניו נוכח הסתירות הרבות שעלו במהלך המשפט לכתב האישום. האמנו, אך התבדינו".

עימות מחוץ לבית המשפט בדיון של עמירם בן אוליאל (צילום: אבשלום ששוני)
עימות מחוץ לבית המשפט בדיון של עמירם בן אוליאל (צילום: אבשלום ששוני)

ביולי 2015 נאשם בן אוליאל בהשלכת בקבוקי תבערה לעבר בתי מגורים בדרום־מערב דומא, עיירה פלסטינית בשומרון. ארבעת בני משפחת דוואבשה, שהתגוררו באחד המבנים, ספגו פגיעות. עלי סעד דוואבשה, פעוט כבן שנה וחצי, מת באסון.

שמונה ימים מאוחר יותר נפטר מפצעיו אב המשפחה, סעד, ובתחילת חודש ספטמבר - מתה גם האם, ריהאם. בנם השני, אחמד, שהיה בן 4 בעת האירוע, נפצע באורח קשה מאוד ועבר שיקום ממושך. בן אוליאל נעצר עד תום ההליכים, ומוחזק בכלא אשל בתנאי בידוד. הוא שוהה בתא לבדו, ללא אפשרות להשתמש בטלפון, ובשל הגבלות הקורונה - משפחתו לא הורשתה לבקרו בחודשיים האחרונים.

בן אוליאל, שמיוצג על ידי עו"ד אשר אוחיון, הודה במעשה ושחזר אותו לאחר חקירת שב"כ, שבה הופעלו נגדו "אמצעים מיוחדים" (לחץ פיזי בנוהל פצצה מתקתקת). מאוחר יותר טען בן אוליאל כי הודאתו נגבתה ממנו בעינויים, ובית המשפט החליט לפסול חלק מההודאות שלו שניתנו במועד השימוש ב"אמצעים המיוחדים".

הבית השרוף בדומא  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הבית השרוף בדומא (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

במקביל, אישר בית המשפט את ההודאות שנגבו מהנאשם מאוחר יותר, והוחלט להגיש נגדו כתב אישום ברצח. בכתב האישום נכתב כי על אחד המבנים שעלו באש, רוססו מגן דוד וכתובות בעברית, שבהן נכתב: "יחי המלך המשיח" ו"נקמה". ביחד עם בן אוליאל עמדו למשפט שני צעירים נוספים, ונגד השלושה - סעיף אישום בגין חברות בארגון טרור. בכתב האישום נטען כי שניים מהנאשמים תכננו את הפיגוע בתור נקמה על רצח מלאכי רוזנפלד ז"ל בפיגוע ירי בידי חוליית חמאס בסמוך לצומת קידה, ליד דומא, ביוני 2015.

אבראהים דוואבשה, קרוב משפחה של הקורבנות, שחזר מאוחר יותר כי באותו לילה הוא שמע זעקות לעזרה הבוקעות מהבית שעלה באש. לדבריו, הוא ראה שני רעולי פנים, לבושים בגדים שחורים, העומדים בסמוך לבית שעלה באש.

מערכת הביטחון הביעה חשד לאחר האירוע הקשה כי ההצתה נעשתה על ידי התארגנות יהודית, ש"מטרתה הייתה הפלת המדינה והקמת 'שלטון יהודי'", ועד מהרה זכה האסון בדומא לתהודה תקשורתית גדולה.