רוכבי אופנוע נחשבים למשתמשי דרך פגיעים במיוחד. לפיכך, לא מפתיע לגלות כי לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעוד כלי רכב דו גלגליים מהווים 4.2% ממצבת כלי הרכב בישראל, רוכביהם מהווים 20% מסך ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים.
 
מחקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הראה כי ב-90% מהתאונות שבהן מעורבים רוכבי אופנוע הגורם האנושי הוא הסיבה. 50% מהתאונות נגרמות בעקבות התנהגותו של נהג הרכב האחר המעורב בתאונה ו-40% מהתאונות נגרמות בשל התנהגותו של רוכב האופנוע.
 
במקרים רבים הפציעות והחבלות שנגרמות לרוכבי האופנועים בתאונות הן חמורות. זאת מאחר שהרוכבים חשופים לסביבה ונעדרים כל מעטפת שתגן עליהם מפני פגיעות של רכבים אחרים, גדרות הפרדה וחפצים מסוגים שונים.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון דואני ושות', לחץ/י כאן

מה לעשות אחרי מעורבות בתאונת אופנוע?
לאחר מעורבות בתאונת אופנוע חשוב לשמור את הפרטים של כל המעורבים בתאונה כולל מספרי זהות ורכב, מספרי פוליסות ביטוח, שמות מלאים ומספרי טלפון. בהמשך יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ולשים לב שיהיה רשום בתיעוד הרפואי כי סיבת ההגעה לבית החולים היא מעורבות בתאונת דרכים. כמו כן חשוב לוודא כי התלונות בדבר החבלות והפציעות שנגרמו בתאונה צוינו בדו"ח הרפואי הראשון כדי שיוכרו בהמשך במידה ויוחמרו.

כמו כן יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים שהתקבלו לאחר התאונה כולל תוצאות בדיקות, הפניות וקבלות על הוצאות רפואיות. 

נוסף על כך, חשוב לפנות בהקדם לתחנת המשטרה הקרובה למקום המגורים עם המסמכים הרפואיים ולדווח על התאונה כדי לקבל אישור משטרה. חשוב לוודא כי כל הפרטים של המעורבים בתאונה מופיעים בדו"ח המשטרה וכי שמו של הרוכב ופרטיו מופיעים בדו"ח תחת הכותרת "נפגע".

בהנחה שרוכב האופנוע היה מבוטח בביטוח חובה תקף בעת התאונה, בהתאם להוראות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כמו בכל תאונת דרכים, גם רוכב אופנוע שנפגע בתאונה זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח. יש לציין כי ביטוח החובה של האופנוע מכסה אך ורק את נזקי הגוף שנגרמו לרוכב ולא מכסה את נזקי הרכוש שנגרמו לאופנוע או לצד שלישי. חברת הביטוח שביטחה את הרוכב בביטוח חובה מחויבת לשלם לו פיצויים בכל מקרה שנגרם לו נזק גוף וזאת ללא קשר לשאלת אחריותו לתאונה.

הגשת תביעת פיצויים נגד חברת הביטוח
לאחר מעורבות בתאונת דרכים רצוי לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום תאונות הדרכים ובתביעות לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אל עורך הדין חשוב להגיע עם כל המסמכים הרלבנטיים לתאונה כולל תיעוד רפואי שהתקבל לאחר התאונה, אישור משטרה על האירוע, רישיון רכב, רישיון נהיגה ותעודת ביטוח חובה של האופנוע.

סכום הפיצוי שיקבל הנפגע מחברת הביטוח תלוי במספר גורמים ונקבע על ידי בית המשפט בהתאם לראשי נזק מקובלים. בין שלל הגורמים שמשפיעים על גובה הפיצוי ניתן לציין את שיעור הנכות שנקבעה לרוכב האופנוע בעקבות התאונה, גילו בעת האירוע, גובה שכרו לפני התאונה, מידת הפגיעה בתפקודו וכן האם הוא נזקק לעזרת צד שלישי.

רוכב אופנוע שנפגע בתאונת דרכים אשר סבור כי התאונה הותירה בו נכות רפואית, צריך לפנות לבית המשפט כדי שימנה מומחה רפואי אשר ייתן חוות דעת ביחס לנכותו ומגבלותיו בעקבות התאונה. בניגוד לתביעות נזקי גוף אחרות, בתביעות שמוגשות עקב תאונות דרכים, אין לצרף לתביעה חוות דעת מטעם מומחה רפואי. המומחה הרפואי בתחום הרלבנטי ימונה על ידי בית המשפט אחרי שהנפגע הגיש לבית המשפט מסמכים רפואיים שמעידים על כך שקיבל טיפולים רפואיים לאחר התאונה. מסמכים אלו עשויים לשמש כראשית ראייה לכך שנגרמה לנפגע נכות בעקבות התאונה ולכן ימונה לו מומחה רפואי לצורך הערכתה. 

איך נקבע בפועל הפיצוי לרוכב שנפגע בתאונת אופנוע?
כאמור, סכום הפיצוי הכולל לרוכב שנפגע בתאונת דרכים מושפע מגורמים רבים ומחושב לפי ראשי נזק שונים. בין שלל ראשי הנזק ניתן לציין:

כאב וסבל - מדובר בסכום מוגבל שנקבע באמצעות חישוב מתמטי בהתאם לנוסחה שמשקללת את שיעור הנכות הרפואית שנקבעה לנפגע על ידי המומחה הרפואי עם מספר ימי האשפוז להם נזקק הנפגע בעקבות האירוע ועם גיל הנפגע. במקרים שבהם לא נקבעה נכות רפואית, סכום הפיצוי ייקבע על פי שיקול דעתו של השופט עד לסכום מקסימלי שמוגבל על פי חוק.

עזרת צד שלישי - סכום הפיצוי עבור ראש נזק זה תלוי בחומרת הפציעה ובעזרה שקיבל הנפגע מבני משפחתו ו/או ממטפל סיעודי לאחר התאונה.

הוצאות - רכיב זה נועד לפצות את הנפגע עבור הוצאות שנדרש להוציא לאחר התאונה עבור קבלת טיפולים רפואיים, רכישת תרופות וציוד רפואי ועבור נסיעות לקבלת טיפולים רפואיים. כדי לקבל פיצויים עבור ראש נזק זה, הנפגע יצטרך להוכיח באמצעות קבלות כי אכן נדרש להוציא כספים אחרי התאונה ובעקבותיה. 

הפסדי שכר לעבר - מדובר בפיצוי שניתן לנפגע עבור הפסדי שכר שנגרמו לו מיום התאונה ועד למועד קביעת הפיצויים. סכום זה תלוי בגובה הכנסתו של הנפגע לפני התאונה וכפוף להוכחת הפסדי שכר בפועל.

הפסדי שכר לעתיד והפסדי פנסיה - רכיב פיצוי זה יחושב החל ממועד קביעת הפיצוי ועד גיל הפרישה. רכיב זה תלוי בגילו של הרוכב, בשיעור הנכות הרפואית שנקבע לו ובהשלכות הנכות על תפקודו בעבודה ועל יכולתו להשתכר לאחר התאונה.

ייעוץ משפטי יסייע לנפגע בתאונת אופנוע למצות את זכויותיו מול חברת הביטוח
בכל מקרה של תאונת אופנוע שגרמה לרוכב נזקי גוף רצוי לפנות לעורך דין שמתמחה בתביעות מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. זאת, במטרה להביא למיצוי מירבי של הזכויות מול חברת הביטוח שביטחה את הרוכב בביטוח חובה. עורך דין מנוסה ומקצועי ייבחן את נסיבות התאונה, את הנזק שנגרם לרוכב בעקבותיה ואת נסיבותיו האישיות ויבחר יחד עם הלקוח באסטרטגיית פעולה שתשיג עבורו את  הפיצוי המירבי.

עו"ד חיים דואני מתמחה בתביעות מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים וייצוג של נפגעי תאונות אופנוע מול חברות הביטוח בבתי המשפט. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנפגעי תאונות אופנוע וקטנוע LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.