החקירה בראשיתה: השופטת זהר דיבון סגל מבית משפט השלום בראשון לציון, התירה היום (שלישי) לפרסום כי נירית שויד בת ה-47 ורוחמה סעד בת ה-37 הן הסייעות המועסקות במעון פרטי בשפלה, שנעצרו אתמול בשעות הערב בחשד שנהגו באלימות כלפי פעוטות בטווח הגילאים שבין חצי שנה ל-3. השופטת ציינה בהחלטה להאריך את מעצרן בשלושה ימים נוספים, כי מסרטונים עולה כי הסייעות נהגו באלימות באופן תדיר.

בעלת הגן מסרה בתגובה: "הבוקר נדהמנו לגלות כי גננת וסייעת בגדו באמוננו ובאמון ההורים ופעלו לכאורה בניגוד לחוק, בניגוד גמור לערכים של הגן ובגדו גם אמון שנתנו בהם ההורים. מדובר בפגיעה קשה ובמשבר אמון. הגן מאמין ודוגל בשקיפות מלאה ולכן ועל אף שאין עלינו חובה מותקנת אצלנו מערכת מצלמות וטוב שכך. כיוון שהאירועים נחשפו הודות לצפייה בסרטוני המצלמה שהצבנו בהסכמה בגן. המצלמות הוצבו מתוך אמונה באיכות הצוות והיות ואין לנו מה להסתיר".

"מייד כשנודע הדבר , נפלו עלינו השמיים, הוגשה תלונה למשטרה , העברנו את כל הסרטונים למשטרה, מסרנו עדות ופעלנו להשעיית הגננות ודיווחנו לכל הגורמים הרלוונטיים. אנחנו שותפים לתחושה הקשה של ההורים וההורים ונעשה כל שצריך כדי לסייע במיצוי החקירה. אנו גן מורשה מסודר וותיק שפועל בהתאם להנחיות מסודרות וכשהורים מפקידים בידינו את הייקר להם מכל אנו מחוייבים  לדאוג לשלומם. לא ננוח ולא נרגע עד שמי שפשע ישלם את מחיר הפגיעה", הוסיפה עוד.

עוה"ד עידית רייכרט, באת כוחה של בעלי הגן מסרה בתגובה: "מדובר בסרטונים קשים לצפייה ולעיכול. מרשיי אינם חשודים אלא להיפך הם שותפים לתחושת משבר האמון, ההלם והזעם המופנים אל המעורבות שנהגו בתינוקות חסרי ישע כמפלצות. למרבה המזל הגן רושת במצלמות, בהסכמת מרשיי אף על פי שהחוק אינו מחייב,  והודות לכך נחשפו המעשים המזעזעים. מייד משנודע הדבר, מסרו מרשיי עדות פתוחה במשטרת ישראל, העבירו לרשותה את הסרטונים, שיתפו פעולה ויסייעו ככל הניתן עד למיצוי החקירה נגד החשודות"

"יצויין  כי מדובר בגן  מורשה ומפוקח ותיק ובעל מוניטין. בגן יש מספר קבוצות גיל והארועים הקשים אאעו בקבוצת גיל אחת. הפגיעה במרשיי קשה ומטילה דופי בשאר אנשי הצוות על לא עוול בכפם. מרשיי כואבים את כאב הילדים והוריהם ויסייעו ככל שיידרשו", הוסיפה.

משיחות שעולות ברשתות החברתיות עולה החשד לפיו ההורים שצפו בסרטונים הזדעזעו מהמראות הקשים. "הן קשרו את התינוקות שלנו עם חיתול לכסא. פתאום נתנו סטירה בלי כל סיבה. ממש התעללות" אמרו ההורים. 

גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, הפרשה נחשפה שלשום, אז הגיע לאחת מתחנות המשטרה במרחב שפלה אביו של פעוט, השוהה במעון הפרטי, והגיש תלונה ממנה עולה חשד כי שתי סייעות המועסקות כשכירות במעון, נהגו באלימות כלפי הפעוטות במקום, וכי הן אחזו בהם באגרסיביות ואף היכו אותם במספר הזדמנויות. האב, שנחשף לאחד האירועים לאחד שצפה בתיעוד ממצלמות האבטחה שבמעון, המחוברות באפליקציה לטלפונים הניידים של ההורים, הסתכל בסרטונים שעלו ונחשף כאמור למספר תקריות שהעלו את חשדו, ולכן מיהר להגיש תלונה במשטרה. 

מעדויות של הורים באותו המעון, עולה כי לפני כחודש וחצי נגנבו המצלמות מהמקום עקב פריצה, וכי אותו הורה שהתלונן נתבקש על ידי מנהלת המעון לסייע לה ולהתקין מערכת מצלמות חדשה. האב, שידע את קוד הכניסה למצלמות שהתקין, החליט לצפות בסרטונים, ולתדהמתו נחשף לאירועים חמורים שהתרחשו במקום ולאלימות שהפגינו הסייעות כלפי הפעוטות, גם בשעות בהן ישנו. החוקרים שגבו את התלונה וצפו בחלק מהסרטונים, מצאו כי יש מקום לחשד שהתעורר בליבו, ומיהרו להביא את הסייעות לחקירה בסיומה כאמור נעצרו.

ניידת משטרה (צילום: רועי אלימה, פלאש 90)
ניידת משטרה (צילום: רועי אלימה, פלאש 90)

גם מנהלת הגן מסרה עדות במשטרה, וציינה כי לא ידעה דבר על האירועים החמורים. היא אף הוסיפה בעדותה כי לא יכלה לחשוד כי כך מתנהגות הסייעות שהיא מעסיקה. הוריי הפעוטות מצידם מפנים אצבע מאשימה כלפי המנהלת, והגיעו בשעת הערב אתמול למחות מול ביתה. "נראה שתוציאי את הפרצוף שלך החוצה. הגננת אשמה כי הסייעות באחריותה", צעקו.

אחת האימהות הוסיפה ותיארה כי מהסרטונים נראה שהסייעות חבטו את ראש הפעוטות ברצפה , פוררו להם אוכל וקראו לעברם "תאכלו כמו יונים". במקרה אחר, חבטו עם נעל בגופם של הילדים. "נלחמתי להכניס את הבן השני שלי לאותו מעון ולא הצלחתי, איזה מזל", ציינה אחת האימהות.

גם השופטת דיבון סגל התרשמה כי מדובר בהתנהגות חמורה מצד העובדות וציינה כי "מדובר בעבירות אלימות אשר הופעלו כלפי פעוטות בין הגילאים חצי שנה עד שנתיים. בחלק מהמקרים, זה קרה כשהפעוטות ישנו ולא עשו דבר. נראה כי מדובר בשימוש תדיר באלימות תוך כדי הטיפול".

במשטרה חוקרים עתה האם התרחשו אירועים נוספים במעון המדובר, לבד המקרים המתועדים בסרטונים הקושרים את הסייעות לאלימות שהפגינו כלפי הפעוטות. בשלב זה לא עלה קשר בין המעשים של הסייעות לבין בעלת המעון.