סעיף 9(ג)(1א) לחוק עבודת נשים (להלן: "החוק"), קובע כי למעסיק אסור לפטר עובדת למשך תקופה של 60 יום הנמנים ממועד חזרתה לעבודה עם תום חופשת הלידה. המעסיק יהיה רשאי לפטר עובדת במהלך תקופה זו בכפוף לקבלת היתר מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה. היתר מהממונה יינתן במקרים שהפיטורים אינם קשורים לחופשת הלידה או ללידה וכאשר המעסיק הוכרז כפושט רגל או שהעסק שלו הפסיק את פעילותו.

לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

איסור הרעת תנאי העסקה של עובדת לאחר חזרה מחופשת לידה
נוסף על האיסור לפטר עובדת במהלך תקופה של 60 יום לאחר חזרתה מחופשת הלידה לעבודה, המחוקק התייחס בסעיף 9א לחוק למצבים שבהם המעסיק מרע את תנאי ההעסקה של עובדת לאחר חזרתה מחופשת לידה. במסגרת הסעיף נקבע, בין היתר, כי למעסיק אסור לפגוע בהיקף המשרה או בהכנסתה של עובדת שחזרה לעבודה לאחר חופשת לידה. 

לא אחת, המעסיק מעדיף להמשיך ולהעסיק עובדת אחרת על פני אותה עובדת שחזרה מחופשת לידה שטרודה בעניינים הקשורים בילד. לעיתים, המעסיק מנסה להתחכם ולעקוף את הוראות סעיף 9(ג)(1א) לחוק על ידי פגיעה בהיקף המשרה ובשכרה של העובדת כדי לגרום לה להתפטר מיוזמתה. 

חובות המעסיק כלפי עובדת ששבה לעבודה לאחר חופשת לידה
לפי פסיקת בתי הדין לעבודה, עובדת ששבה לעבודתה לאחר חופשת לידה זכאית לקבל מהמעסיק הזדמנות נאותה להשתלב מחדש במקום העבודה. כך למשל, יש לאפשר לעובדת למלא את אותו תפקיד שבו עבדה לפני צאתה לחופשת לידה מבלי לפגוע בתנאי שכרה. עם זאת, המעסיק יהיה רשאי לשנות את היקף המשרה של העובדת או את שכרה בכפוף לקבלת היתר משר התעשיה, המסחר והתעסוקה. 

כיצד ניתן להתמודד עם הרעת תנאים במקום העבודה לאחר חזרה מחופשת לידה? 
מעסיק שאינו מאפשר לעובדת לחזור לאותה עבודה ולאותם תנאים לאחר חזרתה לעבודה מחופשת לידה, עשוי להיחשב כמי שפיטר אותה שלא כדין במהלך התקופה המוגנת מפיטורים לפי סעיף 9(ג)(1א) לחוק. ככלל, בנסיבות אלו, העובדת זכאית לקבל שכר עבור התקופה המוגנת של 60 הימים, לתשלום חלף הודעה מוקדמת לפיטורים, לפיצויי פיטורים ולפיצויים ללא הוכחת נזק בהתאם לחוק. 

העובדת רשאית להגיש תביעה נגד המעסיק לבית הדין האזורי לעבודה בגין פיטורים שלא כדין אחרי חופשת לידה כמו גם על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה לנוכח קיומה של אפליה אסורה מטעמי הורות ולידה. נוסף על כך, ניתן להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידה לאכיפת חוקי עבודה אשר מוסמכת להטיל על המעסיק קנס מנהלי.

קבלת ייצוג משפטי במקרים של פגיעה מקצועית לאחר חופשת לידה
במקרים שמתעורר חשד לפגיעה בשכר או בשינוי היקף המשרה לאחר חופשת לידה, רצוי לפנות לייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מנוסה שמתמחה בתחום דיני העבודה וזכויות נשים בעבודה. עורך הדין יבצע השוואה בין תנאי ההעסקה לפני היציאה לחופשת הלידה ובין תנאי העבודה אחריה ובמקרה הצורך יפעל נגד המעסיק בשם העובדת כדי להביא למיצוי מיטבי של זכויותיה מכוח החוק והפסיקה.


עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בדיני עבודה, זכויות נשים, הרעת תנאים בעבודה, אי תשלום זכויות סוציאליות וייצוג עובדים בסכסוכי עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות נשים בעבודה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.