בשנת 2015 אושר בפורטוגל נוסח החוק הסופי שלפיו בכפוף לתנאים מסוימים כל אדם שמוכיח קשר היסטורי-משפחתי ליהודים שגורשו מפורטוגל, יוכל לקבל אזרחות ודרכון פורטוגלי. בעקבות זאת צאצאים רבים של יהודים שברחו עקב הגירוש למדינות כמו תוניס, בולגריה, מרוקו, אלגי'ר, סוריה, לבנון, איטליה, הולנד, טורקיה, יוון ועוד החליטו לממש את זכותם מכוח החוק ולהגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית. יש לציין כי קבלת האזרחות מותנית בשני תנאים עיקריים שהם הוכחת קשר לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל והיעדר רישום פלילי.

חשוב לציין כי אזרחות פורטוגלית הינה אזרחות אירופאית ולכן מעניקה למחזיק בה שלל זכויות. המחזיק בדרכון פורטוגלי הוא אזרח האיחוד האירופי שיכול ללמוד, לעבוד ולגור בכל מדינות האיחוד האירופי. נוסף על כך, בעל אזרחות פורטוגלית זכאי פעמים רבות לקבל הטבות מס וגם להיכנס למדינות רבות בעולם אליהן לא יוכל להיכנס עם דרכון ישראלי, או להיכנס בקלות למדינות כמו ארצות הברית וזאת ללא צורך באשרת כניסה (ויזה).

לפניה ישירה אל עורך דין ונוטריון אדם ידיד, לחץ/י כאן

הוצאת אזרחות פורטוגלית לבני זוג וילדים של מחזיקי דרכון פורטוגלי
באופן טבעי, ישראלים רבים שקיבלו את האזרחות הפורטוגלית החלו להתעניין באפשרות להוציא דרכון פורטוגלי גם לילדיהם ולבני זוגם שאינם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל. זאת במטרה שגם הם יוכלו ליהנות מכל ההטבות הנלוות לאזרחות הזרה.

הוצאת אזרחות פורטוגלית לילדים מלווה בשלל יתרונות משמעותיים. אין ספק כי החזקה בדרכון פורטוגלי פותחת בפני ילד מגוון אפשרויות עתידיות לעבודה ולמגורים באירופה. בכל הקשור ללימודים אזרחי פורטוגל, שכפי שכבר אמרנו, הינם לאזרחי האיחוד האירופי נהנים מאפשרויות רבות ללימודים במוסדות אקדמיים מובילים בכל רחבי אירופה, לעיתים ללא עלות ולעיתים בסבסוד חלקי.

זה המקום להבדיל בין קטינים לבגירים. באפשרותו של כל ילד שהגיע לגיל 18 להגיש בקשה, כמו אביו או אמו, לקבלת אזרחות פורטוגלית. ההליך יהיה זהה למה שעבר ההורה. עכשיו בואו ונדבר על קטינים, כי שם טמון הקושי. 

זכאות לאזרחות פורטוגלית לילד שנולד אחרי שאביו או אימו קיבלו אזרחות
החוק הפורטוגלי קובע כי כל ילד שנולד לאזרח פורטוגל מקבל באופן אוטומטי אזרחות פורטוגלית. לפיכך, הוצאת דרכון פורטוגלי לילדים תאפשר בבוא היום גם לילדיהם לקבל אזרחות פורטוגלית וליהנות מכל היתרונות הנלווים לכך כאמור.

יש לציין כי בעוד ילד שנולד לאזרח פורטוגל הינו בעל זכות מלידה ל לאזרחות פורטוגלית, ילדים שנולדו לפני שאביהם או אימם קיבלו את האזרחות, על פי החוק היבש, צריכים לגור בפורטוגל ולהוכיח זיקה בת קיימא אל מדינת פורטוגל.

אם כך, ילד עד גיל 18 שמעוניין לקבל אזרחות פורטוגלית מכוח אזרחותו של אביו או אימו מחויב לפעול בהתאם לחוק האזרחות הפורטוגלי הרגיל, כלומר שלא לפי החוק להענקת אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל המאפשר להגיש בקשה לפיו רק למבקש מגיל 18 ומעלה.

הוכחת זיקה עכשווית לפורטוגל כתנאי בסיסי לקבלת אזרחות עבור ילדים
כאשר מדובר בילד שנולד לפני שאביו או אימו קיבלו את האזרחות הפורטוגלית, הוא יחויב להוכיח זיקה עכשווית לפורטוגל לצורך קבלת האזרחות. המונח זיקה עכשווית לא קיבל הגדרה חד משמעית ומדויקת בחוק הפורטוגלי. תנאי הזיקה אינם מוחלטים וייבחנו על ידי הרשויות בפורטוגל לפי הנסיבות של כל מקרה לגופו. חשוב לציין כי הוצאת האזרחות במסלול של חוק צאצאי המגורשים נחשבת לפשוטה וקלה יותר ביחס להגשת בקשה במסגרת הליך לפי חוק האזרחות הפורטוגלי הרגיל. לכן, ביחס לילדים של אזרחי פורטוגל המתקרבים לגיל 18 ניתן לשקול להמתין עם התחלת ההליך לקבלת האזרחות עד להגיעם לגיל 18, אז יוכלו לפתוח בעצמם בהליך, כבגירים, לפי חוק צאצאי המגורשים.

תנאים נוקשים לקבלת אזרחות עבור בן זוג שאינו צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל
כאשר רק אחד מבני הזוג הוא צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל, אשר קיבל אזרחות אחרי עמידה בכל הדרישות מכוח חוק ההקלות בקבלת אזרחות לצאצאי המגורשים ובן הזוג השני אינו צאצא של המגורשים, הוא יידרש לעמוד בתנאים נוקשים יותר לצורך קבלת האזרחות, הנובעים מחוקי ההגירה הרגילים של פורטוגל.

לצורך קבלת האזרחות הפורטוגלית בן הזוג יצטרך להוכיח זיקה מהותית לפורטוגל. 

ביסוס זיקה לפורטוגל לצורך קבלת אזרחות פורטוגלית לבן זוג
במסגרת בחינת הזיקה לפורטוגל ישוקללו גם נתונים אודות מקום המגורים של בני הזוג, כאשר מגורים בפורטוגל בשכירות או בנכס שנמצא בבעלות בני הזוג יסייעו אף הם בביסוס הזיקה. הוכחת יחסי עבודה עם חברות פורטוגליות או מוסדות שנמצאים בפורטוגל יכולה אף היא לעזור לבסס את הזיקה הנדרשת לצורך קבלת האזרחות.

זיקה אפשרית בעלת משקל היא העובדה שמבקש האזרחות נשוי לאזרח/ית פורטוגלי/ת והורה לילד/ה פורטוגלי/ת. 

כדי שבן זוג של בעל אזרחות פורטוגלית יוכל לקבל את האזרחות המיוחלת בעצמו, בהתאם לחוקי ההגירה הרגילים בפורטוגל הוא יצטרך לשכנע את הרשויות בדבר רצינות הקשר בין הצדדים. לצורך הוכחה של רצינות הקשר המבקש יידרש להגיש מסמכים רשמיים מתורגמים לפורטוגזית המעידים על נישואים במשך שלוש שנים לפחות. כאמור, מצב שבו אחד מבני הזוג ואחד הילדים כבר מחזיקים באזרחות פורטוגלית, משפר את סיכויי קבלת האזרחות לבן הזוג שאינו אזרח פורטוגל.

היזהרו מהבטחות חסרות כיסויי בדרך לדרכון הפורטוגלי
באחרונה, צצו כפטריות אחרי הגשם חברות, יועצים ומתווכים, אשר עיקר התמחותם בשיווק, המבטיחים מלוא החופן הבטחות בנוגע להשגת אזרחות פורטוגלית. למשרדנו מגיעים מדי שבוע אנשים המבקשים את עזרתנו לאחר שנותן השירות דרכו ביצעו את ההליך נעלם או הפסיק לענות להם, מה שצריך להדליק נורה אדומה בנוגע לנותן שירות שבוחנים להיעזר בשירותיו בעניין זה. בהקשר זה חשוב לשים לב לכמה דגשים:

  1. הבטחות שווא- מי שמבטיח שבסוף ההליך הוא נותן לך ביד דרכון פורטוגלי. הדבר אינו אפשרי, שכן לצורך הנפקת הדרכון יש צורך במתן דגימות ביומטריות.
  2. הבטחה למשך זמן מעת תחילת השירות ועד לסיומו- ההליך לוקח בממוצע כשנתיים. יש לי לקוחות שמשך ההליך מתחילתו ועד לסיומו ארך ששה חודשים ויש לי כאלו שגם יותר משלוש שנים. הממוצע הוא כשנתיים ויכולת ההשפעה של עורך הדין או נותן השירות על כך אינה גבוהה.
  3. לבקש לדבר עם לקוחות שקיבלו אזרחות כי אין חכם כבעל ניסיון.
  4. להבין לאילו מסמכים עורך הדין או נותן השירות דואג ומה אני הלקוח צריך להביא. כאן טמון ההבדל במתן השירות. 

רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שמתמחה בתחום הוצאת האזרחות הפורטוגלית כדי למקסם את הסיכויים, במיוחד כשזה נוגע להליך הוצאת אזרחות לקטין או בן זוג.

עורך דין ונוטריון אדם ידיד מתמחה בהוצאת אזרחות פורטוגלית וספרדית, בקבלת אישורי יהדות מהקהילות היהודיות בפורטוגל ובהשגת אזרחויות אירופאיות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית LawGuide.

עורך הדין אדם ידיד (צילום: אינטרפוטו)
עורך הדין אדם ידיד (צילום: אינטרפוטו)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.